Organizational and pedagogical conditions as factors of the quality of education of Russian language teaching in bilingual rural schools | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/2

Organizational and pedagogical conditions as factors of the quality of education of Russian language teaching in bilingual rural schools

In the Russian Federation, bilingualism and multilingualism are becoming an integral part of modern society. The problem of ensuring the availability of quality education, regardless of the place of residence and the language of instruction, is a priority task of the Russian education system. Organizational and pedagogical conditions can become one of the factors for obtaining high-quality education, regardless of the place of residence and language of education of students. The article presents the results of a study aimed at identifying organizational and pedagogical conditions that contribute to improving the quality of Russian language teaching in rural schools that conduct educational activities in their native language. A leading research method is questionnaire survey, which involved respondents from four regions - the Republic of Altai, Republic of Sakha (Yakutia), Tatarstan, Tuva - in which official languages are Russian and that of the republics. The research material was based on the responses to questionnaires of 368 respondents in three groups: heads of rural educational organizations, Russian language teachers, students in grades 5-9 and their parents. In addition, the following methods were used: observation, conversation, interviews, questionnaires, content analysis, and study of school documentation. Based on the theoretical analysis of sources on the research topic, the concept of “organizational and pedagogical conditions” was specified; the definitions of the types of conditions - motivational, administrative and managerial, personnel, material and technical, control and evaluation - were clarified and formulated. The results of the study allowed identifying these conditions as factors that ensure quality and presenting them in terms of motivation (for what purpose?), organization (what and how?), personnel (who?), logistics (where and by what?) and evaluation and control (how?). The results obtained helped to formulate methodological recommendations for creating organizational and pedagogical conditions as a set of certain pedagogical measures to influence participants in educational relations. These measures ensure the improvement of the quality of education and are aimed at the formation of balanced bilingualism in children in bilingual education. For our multilingual country, state support for Russian and the native languages of its peoples is necessary not only as a factor of sociopolitical development, but also as a guarantee of state security of a multinational state.

Download file
Counter downloads: 122

Keywords

organizational and pedagogical conditions, quality of education, bilingual education, rural school

Authors

NameOrganizationE-mail
Ivanova Alena V.Federal Institute of Native Languages of Peoples of the Russian Federationalivv@yandex.ru
Всего: 1

References

Языки России // Институт языкознания РАН. URL: https://iling-ran.ru/web/ru/jazykirf
Садовникова Ж.В. Сельские школы России // Вестник образования. 2019. Ноябрь. URL: http://vestnik.edu.ru
Ипполитова Н.В., Стерхова Н.С. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. 2012. № 1. С. 8-14.
Найн А.Я. О методологическом аппарате диссертационных исследований // Педагогика. 1995. № 5. С. 44-49.
Володин А. А., Бондаренко Н. Г. Анализ содержания понятия «организационно-педагогические условия» // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2014. № 2. С. 143-152.
Ашихмина Г. А. Организационно-педагогические условия жизнедеятельности ученического коллектива сельской школы : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2004. 24 с.
Вербичева Е. А. Организационно-педагогические условия перехода сельских школ на профильное дифференцированное обучение : автореф. дис.. канд. пед. наук. Новокузнецк, 2004. 28 с.
Николаева М.Н. Организационно-педагогические условия творческого саморазвития учащихся (на примере сельских школ Республики Саха (Якутия) : автореф. дис. канд. пед. наук. Якутск, 2005. 24 с.
Пополитова О.В. Организационно-педагогические условия социальной адаптации учащихся малочисленной школы в сельском социуме : автореф. дис. канд. пед. наук. Кострома, 2007. 22 с.
Шергин М.В. Организационно-педагогические условия развития творческих способностей старшеклассников: на примере сельских школ Республики Саха (Якутия) : автореф. дис. канд. пед. наук. 2003, Якутск. 24 с.
Байбородова Л.В., Степанова Т.А. Особенности введения федеральных государственных образовательных стандартов общего образования в сельской школе // Ярославский педагогический вестник. 2011. Т. II (Психолого-педагогические науки), № 4. С. 66-73.
Загвязинский В.И. Методология и методы психолого-педагогического исследования : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. 2-е изд. М. : Академия, 2005. 208 с.
Моисеев А.М., Моисеева О.М. Проектное управление в образовании : учеб.-метод. комплект материалов для подготовки тьюторов. М. : АПК и ППРО, 2007. 124 с.
Матрос Д.Ш. Управление качеством образования на основе новых информационных технологий и образовательного мониторинга // Школьные технологии. 1999. № 1. С. 10.
Поташник М.М. Управление качеством образования. М. : Педагогическое общество России, 2000. 448 с.
Шишов С.Е., Кальней В.А. Мониторинг качества образования в школе. М. : Российское педагогическое агентство, 1998. 354 с.
Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 2019) «Об образовании в Российской Федерации». URL: http://pravo.gov.ru
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М. : ИКАР, 2009. 448 с.
Хамраева Е. А. Билингвальное образование, субмерсия и иммерсия как способы сохранения родного языка // Правовые основы функционирования государственных и региональных языков в условиях дву- и многоязычия (мировой опыт реализации языковой политики в федеративных государствах) : междунар. науч.-практ. конф. 11 декабря 2019, г. Казань : сб. материалов. Казань : ИЯЛИ, 2019. С. 3-5.
Байбородова Л.В., Шипкова Е.Н. Анализ практики частных вспомогательных занятий с сельскими школьниками // Образование и саморазвитие. 2020. Т. 15, № 1. С. 79-92.
 Organizational and pedagogical conditions as factors of the quality of education of Russian language teaching in bilingual rural schools | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/2

Organizational and pedagogical conditions as factors of the quality of education of Russian language teaching in bilingual rural schools | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/2

Download full-text version
Counter downloads: 634