Features of professional and applied physical training of students of pedagogical specialties | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/4

Features of professional and applied physical training of students of pedagogical specialties

The purpose of the article is to determine the features of pedagogical personnel's professional activity that must be taken into account when planning the content of professionally applied physical training of students of pedagogical specialties. Professional applied physical training is one of the forms of students' physical culture. The content of such classes should be planned taking into account the specifics of the educational process and the characteristics of future professional activities. Factors such as the conditions and nature of the labor process, the alternation of the work and rest regimes, the specific features of the change in a person's working capacity during the working day determine the choice of appropriate methods, means and forms of professional applied physical training and ensure its effectiveness. The research was carried out using theoretical methods: the study of scientific and pedagogical literature, analysis and generalization. According to scientific literature, during the training, professional applied physical training forms not only applied knowledge in the studied area, but also professional skills, skills specific to a particular profession in each student. The effectiveness of the formation of a high professional level of a future teacher determines, among other things, the content of professional physical training, in the process of which educational tasks are solved taking into account the requirements of labor activity. As a result of the analysis of scientific literature, the specific features of the professional activity of pedagogical personnel from the point of view of professional applied physical training were determined. The article presents an approach to planning the content of professional applied physical training, taking into account the specific features of the professional activity of teaching staff, in the educational process of Omsk State Pedagogical University. The university's program involves the implementation of professional applied physical training in educational (theoretical and practical) and extracurricular activities (classes in applied sports, independent physical exercises in the daily routine, mass sports and physical culture, and recreation activities). During the training, the young specialist develops not only the necessary level of physical education and psychophysical readiness that contribute to the achievement of high performance and adherence to the principles of a healthy lifestyle, but also professional knowledge and skills specific to pedagogical activity. This approach plays a significant role in students' obtaining of special professional knowledge, skills and abilities in the field of physical culture and sports, and ensures the adaptation of a young specialist to professional activity.

Download file
Counter downloads: 67

Keywords

physical culture, professionally applied physical training, pedagogical education, specific features, students

Authors

NameOrganizationE-mail
Epp Tatyana I.Omsk State Pedagogical Universityeppti@mail.ru
Safronova Ekaterina A.Omsk State Pedagogical Universitysekatova@mail.ru
Всего: 2

References

Раевский Р.Т. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов технических вузов. М. : Высшая школа, 2005. 289 с.
Тигунцев С.А., Матюнина Н.В., Верхотуров В.В. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов специальности 33.05.01 фармация // Инновационные технологии в фармации : сб. науч. тр. 2019. С. 78-82.
Ковачева И. А. Профессионально-прикладная физическая подготовка в вузе, как необходимая подготовка к плодотворной трудовой дея тельности // Современные здоровьесберегающие технологии. 2017. № 4. С. 93-99.
Раев ский Р.Т., Канишевский С.М. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов высших учебных заведений : учеб.метод. пособие / под общ. ред. проф. Р.Т. Раевского. Одесса : Наука и техника, 2010. 380 с.
Приказ от 22.02.2018 г. «Об утверждении федерального образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование» // Министерство образования и науки Российской Федерации (Минобрнауки России). URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/151/150/24/94 (дата обращения: 07.07.2021).
Загревская А.И. Физкультурное образование студентов педагогических вузов на основе интегральной технологии / науч. ред. В.Г. Шилько. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2007. 144 с.
Симонян А.А. Перспективы профессионально-прикладной физической подготовки педагогов // KANT. 2018. № 1 (26). С. 86-89.
Ковачева И.А., Юдина Н.Н. Профессионально-педагогическая подготовка студентов гуманитарных педагогических профессий // Человек, здоровье, физическая культура и спорт в изменяющемся мире : материалы XXV междунар. науч.-практ. конф. (Коломна, 2015). С. 271-273.
Физическая культура студента : учебник / под ред. В.И. Ильинича. М. : Гардарики, 2000. 448 с
Сергеева С.В., Терехина О.В. Понятие профессионально-прикладная физическая подготовка студентов в спектре категориальнопонятийного аппарата педагогики // Современные наукоемкие технологии. 2020. № 11-1. С. 196-200.
Губанищева А. А. Профессионально-прикладная физическая подготовка как один из видов подготовки конкурентоспособного специалиста // Физическое воспитание и спортивная тренировка. 2014. № 2 (8). С. 77-80.
Валяева Е.В. Представления учащихся старших классов о факторах, обеспечивающих жизненный успех // Вестник КГПУ им. В.П. Астафьева. 2001. № 4 (18). С. 11-18.
Эпп Т.И. Некоторые аспекты режима дня студентов педагогического вуза // Евразийское Научное Объединение. 2019. № 6-6 (52). С. 388-389.
Рабочая программа дисциплины «Элективные курсы по физической культуре и спорту» // Омский государственный педагогический университет. URL: https://omgpu.ru/sites/default/files/obr_modules/op_fgos_vo/2019-2020/оор/3623/Б1.О_Элективные_курсы_по_физической_культуре_и_спорту.pdf (дата обращения: 07.07.2021).
 Features of professional and applied physical training of students of pedagogical specialties | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/4

Features of professional and applied physical training of students of pedagogical specialties | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 474. DOI: 10.17223/15617793/474/4

Download full-text version
Counter downloads: 634