Conception of music in Boris Poplavsky's early works | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/4

Conception of music in Boris Poplavsky's early works

The article explores the conception of music in Boris Poplavsky's early works of the late 1910s and first half of the 1920s. In his poems of 1919-1921, Poplavsky turns out to be very close to the avant-garde poetics, which is associated with the tradition of Russian and Italian futurism. In many miniatures, the poet uses typical techniques of futurists with a phonic structure of his verses (zaum, pun, phonic semantisation). These phonic devices create the specific music of his verses. Another aspect, in which the poet is close to futurists, is his conception of noise, which greatly repeats ideas of Luigi Roussolo (The Art of Noises). In the verses “Poem about Revolution” and “Hysteric of Hysteric,” the motif of noise is the central theme and connects with typical futurists motifs of theomachy, Apocalypse, creation of the New World. But traditions break in these verses by Poplavsky. The motif of noise does not have a positive connotation; it symbolizes a worldwide catastrophe and death of Beauty and Harmony. The most important difference from futurists is his views on the poet's figure. If in avant-garde a poet is a theurgist that has god's powers, Poplavsky sees him as a victim of his creativity and a madman. This conception of music art and creator continues in the poetry of the first half of the 1920s (“Sea Serpent,” “Murder of man,” “Musician Did Not Realize,” “Letter of a Doorman,” “Green Horror”). In these works, the poet preserves the features of the avant-garde poetics. He uses the motif of aggression and fight, but if predecessor poets perceived violence as an opportunity to conquer the transcendental sphere and a way to transform reality, Poplavsky uses these motifs to show his conception of art like a process painful and destructive for its creator and the world. Music is a great vital power, which can destroy the profane underworld and transform it. But the lyrical hero, represented by a pianist or a poet who creates this music, or tries to fight with music, or gives up and tries to escape, or does not understand music. A creator is a mediator, a bearer of Beauty. He can dive into the unknown world of art, but this immersion and music born from the abyss of the unconscious, bring him physical and spiritual suffering. The creation of art is shown to be fatal and mysterious. Further Poplavsky moves away from the avant-garde, preferring symbolist aesthetics. He works with a philosophical conception of the spirit of music, in which he keeps elements of the avant-garde poetics. An artist must die for this spirit, connect with it. This process is expressed in the poem “Green Horror,” in which a poet experiences states of sleep, illness, agony, death, and becomes a slave of music. Thus, in the early lyrics of Poplavsky, a special conception of music as a great power arising from spaces unknown to man begins to form, and the creation of a work of art turns out to be a mysterious and elusive process that is difficult to understand.

Download file
Counter downloads: 27

Keywords

Boris Poplavsky, avant-garde, conception of music, lyric, diaries of 1920s, poetry of Russian compatriots abroad

Authors

NameOrganizationE-mail
Mamatov Gleb M.Novosibirsk State Pedagogical Universityzarra8@yandex.ru
Всего: 1

References

Газданов Г. Собрание сочинений : в 5 т. М. : Эллис Лак, 2009. Т. 1. 736 с.
Борис Поплавский в оценках и воспоминаниях современников. Санкт-Петербург : Logos; Дюссельдорф. : Голубой всадник, 1993. 184 с.
Olcott A. Poplavsky: the heir presumptive of Montparnasse // The Bitter Air of Exile. Berkeley, 1973. P. 274-288.
Кочеткова О. С. Миф об Орфее в творчестве Бориса Поплавского // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение, журналистика. 2010. С. 11-18.
Чагин А.И. Пути и лица. О русской литературе XX века. М., 2008. 593 с.
Токарев Д. В. «Между Индией и Гегелем». Творчество Бориса Поплавского в компаративной перспективе. М. : Новое литературное обо зрение, 2011. 352 с.
Менегальдо Е. Поэтическая вселенная Бориса Поплавского. СПб. : Алтейя, 2007. 264 с.
Компарелли Р. Лирика Б. Ю. Поплавского: мотивы, сюжеты, образы : дис.. канд. филол. наук. Томск, 2015. 194 с.
Барковская Н.В. Стилевой импульс «бестактности» в творчестве Б. Поплавского // XX век. Литература. Стиль: стилевые закономерности русской литературы ХХ века (1900-1950). Вып. № 3. Екатеринбург, 1998. С. 104-115.
Тырышкина Е. В. «Убийство музыкой»: Маяковский/Поплавский // Владимир Маяковский в мировом культурном пространстве. Материалы Международной научной конференции, посвященной 125-летию со дня рождения Владимира Маяковского. М., 2018. С. 216-223.
Норина Н. В. Образы музыкальных инструментов в сборнике Бориса Поплавского «Флаги» // Культурно-историческое наследие как фактор устойчивого развития территории : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Соликамск, 2016. С. 178-183.
Тарановский К.Ф. О поэзии и поэтике. М. : Языки русской культуры, 2000. 432 с.
Орлицкий Ю.Б. Свободный стих в творчестве Бориса Поплавского // Новый мир. 2014. № 1. С. 80-87.
Зырянов О.В. «Выхожу один я на дорогу..» и лермонтовский цикл русской поэзии: рецептивные границы, проблемы художественной семантики // Уральский Филологический Вестник. Серия: Русская классика: динамика художественных систем. 2019. С. 53-69.
Латышко О.В. Музыкальные формы в поэзии русского зарубежья первой волны (на примере лирики Б. Поплавского, Б. Божнева и Г. Голохвастова) // Вестник Московского государственного областного гуманитарного института. 2013. № 2. С. 41-46.
Поплавский Б.Ю. Неизданное. М. : Христианское издательство, 1996. 512 с.
Livak L. The surrealist compromise of Boris Poplavsky // Russian Review, Vol. 60, № 1. 2001. P. 89-108.
Menegaldo H. Les multiples voix de Boris Poplavski // Ouvrage collectif Modele de Gouvernement. 2011. URL: http://institut-est-ouest.ens-lyon.fr/spip.php?article297
Слоним М. Молодые писатели за рубежом // Воля России. 1929. № 10-11. С. 100-118.
Поплавский Б.Ю. Собрание сочинений : в 3 т. Т. 3: Статьи, дневники, письма. М. : Книжица ; Русский путь ; Согласие, 2009. 624 с.
Маяковский В.В. Парижские очерки // Полное собрание сочинений : в 13 т. Т. 4. М. : Художественная литература, 1957. С. 228-233.
Пощечина общественному вкусу (в защиту свободного искусства). М. : Тип. Я. Данкин и Я. Хомутов, 1913. 116 с.
Pratella J.-B. Musica futurista // Manifeste des musiciens futuristes. Paris, 2014. 32 p.
Туфанов А.В. К зауми. Фоническая музыка и функции согласных фонем. СПб. : Изд-во автора, 1924. 81 с.
Тырышкина Е.В. Русская литература 1890-х - начала 1920-х годов: от декаданса к авангарду. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2002. 151 с.
Казарина Т.В. Три эпохи русского литературного авангарда. Самара : Изд-во СамГУ, 2004. 454 с.
Гервер Л.Л. Музыкальная культура Хлебникова. URL: https://ka2.ru/nauka/gerver_3.html
Крученых А. Сдвигология русского стиха. М. : Изд-во МАФ, 1922. 54 с.
Милькович Н. Поэтическое искусство Бориса Поплавского : дис.. канд. филол. наук. Белград, 2021. 256 с.
Janecek G. The Transrational Poetry of Russian Futurism. San-Diego : San-Diego State University Press, 1996. 428 p.
Поплавский Б.Ю. Орфей в Аду. М. : Гилея, 2009. 192 с.
Russolo L. L'Arte dei rumori. Venezia. 1916. URL: https://monoskop.org/images/d/dd/Russolo_Luigi_L_Arte_dei_rumori.pdf
Кручёных А.Е., Матюшин М.В. Победа над Солнцем. СПб. : Типография товарищества «Свет», 1913. 16 с.
Сыроватко Л.В. Русский сюрреализм Бориса Поплавского // Сыроватко Л.В. О стихах и стихотворцах. Калининград : Изд-во НЭТ, 2007. С. 51-85.
Смирнов И.П. Психодиахронологика. Психоистория русской литературы от романтизма до наших дней. М. : Новое литературное обозрение, 1994. 352 с.
Marinetti F.T. Technisches Manifest der futuristischen Literatur // Manifeste und Proklamationen der europaischen Avantgarde (1909-1938). Stuttgart ; Weimar : Springer, 1995. S. 24-27.
Дуганов Р.В. Велимир Хлебников. Природа творчества. М. : Сов. писатель, 1990. 352 с.
Иванюшина И.Ю. Первая футуристическая // Известия Саратовского государственного университета. Новая серия. Филология. Журналистика. 2015. № 1 (15). С. 51-56.
Маяковский В.В. Мы идём // Полное собрание сочинений. : в 13 т. Т. 2. М. : Художественная литература, 1956. С. 30-31.
Поплавский Б.Ю. Дадафония: Неизвестные стихотворения. 1924-1927. М. : Гилея, 1996. 128 с.
Казарина Т.В. Функции вещи в литературе авангарда // Вестник Самарского государственного университета. 2014. № 5 (116). С. 175 184.
Сироткин Н.С. Б. Поплавский и В. Маяковский: об одной литературной параллели. URL: http://avantgarde.narod.ru/beitraege/ra/ns_poplavskij.htm
Маяковский В.В. Флейта-позвоночник // Полное собрание сочинений : в 13 т. Т. 1. М. : Художественная литература, 1955. С. 197-208.
Чжиин Ч. Развеществление как поэтически-философская концепция в поэме В.В. Маяковского «Флейта-позвоночник» // Litera. 2018. №. 2. С. 72-81.
Рембо А. Стихи. Последние стихотворения. Одно лето в Аду. М. : Наука, 1982. 495 с.
Тырышкина Е.В., Маматов Г.М. «Музыкант нипанимал» Бориса Поплавского: между символизмом и сюрреализмом // Филология и человек. 2018. № 2. С. 41-53.
Лотреамон. Песни Мальдорора. Стихотворения. Мальдорор после Мальдорора. М. : Ad Marginem, 1998. 673 с.
Livak L. The Poetics of French Surrealism in Boris Poplavskii's Poetry 1924-1927 // The Slavic and East European Journal. 2000. Vol. 44, № 2. P. 177-194.
Поплавский Б.Ю. Собрание сочинений : в 3 т. Т. 1: Стихотворения. М. : Книжица ; Русский путь ; Согласие, 2009. 560 с.
 Conception of music in Boris Poplavsky's early works | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/4

Conception of music in Boris Poplavsky's early works | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2022. № 481. DOI: 10.17223/15617793/481/4

Download full-text version
Counter downloads: 506