Influence of network educational program of students' creative abilities development on changes in educational environment of supplementary education
The article presents the results of the research of a network educational program based on the interaction ofinstitutions of supplementary education, institutions of culture and arts, schools and universities. This article shows the necessity ofcreation of such programs in order to solve problems of formation of creative abilities and educational competence. The article containsthe description of principles of creating a network educational program, subjects positions in the creation and testing processes, signs ofchanges in the environment of institutions of supplementary education according to the influence of this program. The author shows thespecial environment of innovation educational practice in creation, realization and presentation of educational initiatives, developmentof students' general and special creative abilities in wide spheres of culture, arts and social practices (theatre, music, literature,journalism, painting, IT, social projecting, etc.), making probes and changing of strategies of education, art being. Educational programFormula of creation is composed according to module principles. In the basic modules the key role belongs to the technology oforganization of educational practices, which help develop students' subjective position in their education. The author considers positionsof the theory of educational environment with reference to the solution of problems of research of network educational programs.
Keywords
образовательная инициатива,
сетевая программа,
творческие способности,
образовательная среда,
взаимодействие,
educational initiative,
network educational program,
creative abilities,
educational environment,
interactionAuthors
| Borisanova Natalya V. | Municipal Budget Educational Institution of Supplementary Education for Children Children's Art HouseAt the White Lake, Tomsk | ddtbo@list.ru |
Всего: 1
References
Волков А.Е., Кузьминов Я.И., Реморенко И.М. и др. Российское образование-2020: Модель образования для инновационной экономики. Вопросы образования. 2008. № 1. С. 32-64.
Галажинский Э.В., Прозументова Г.Н. Использование инновационного потенциала взаимодействия вузов и школ для создания Открытого образовательного пространства региона. URL: http://www.tsu.ru
Инновационные процессы в педагогической практике и образовании / под ред. Г.Н. Прозументовой. Барнаул ; Томск : ААЭП, 1997. 128 с.
Классический университет - инновационные школы: стратегические перспективы взаимодействия (опыт гуманитарного исследования) / под. ред. Г.Н.Прозументовой. Томск : ТГУ, 2008. 262 с.
Клочко В.Е. Понятие инновационного потенциала в психологии и теории образования. URL: http://www.tsu.ru
Лобок А.М. Проблема диагностики и экспертизы инновационной образовательной деятельности // Экспертиза в современном мире: от знания к деятельности / под. ред. Г.В. Иванченко, Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2006 с.
Макареня Т.А. Организация и планирование производства. Таганрог : ТТИ ЮФУ, 2007. URL: http://www.aup.ru/books/m178/
Национальная образовательная инициатива «Наша новая школа». URL: http://минобрнауки.рф
Образование и общество: готова ли Россия инвестировать в свое будущее. Доклад Общественной палаты РФ. URL: http://www.hse.ru
Переход к Открытому образовательному пространству. Ч. 2: Типологизация образовательных инноваций / под. ред. Г.Н. Прозументовой. Томск : ТГУ, 2009. 448 с.
Прозументова Г.Н. Потенциал образовательных инноваций. URL: http://www.tsu.ru
Распоряжение Правительства РФ (О плане действий по модернизации общего образования на 2011-2015 годы) от 27 февраля 2010 г. № 246-р. URL: http://dagminobr.ru
Распоряжение Правительства РФ от 7 сентября 2010 года № 1507-р. URL: http://dagminobr.ru
Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 6.10.2009 г. № 373). URL: http://fgos.isiorao.ru
Чуракова О.В. Ключевые компетенции как результат общего образования. Метод проектов в образовательном процессе. Дидактические материалы для обучения педагогов. Сер. «Компетентностно-ориентированный подход к образованию: образовательные технологии. Вып. 1.
Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М. : Смысл, 2001 365 с.