Anti-utopias: future without man
In the paper on the material of the anti-utopian novels of A. Huxley Brave New World, R. Bradbury Fahrenheit 451, Y. Zamyatin We, G. Orwell 1984 the mutual relations of man and culture are analyzed. The author speaks about man in the tradition of the existential-anthropological philosophy, which asserts that man is not something set, constant and completed. Man constantly tries to recreate himself in integrity on its own bases, therefore the condition of man is man insofar as he aspires to be man. However, this aspiration can be repressed by culture. As a result, man remains man only biologically, but the so-called second birth never takes place. The author characterizes such a situation as the situation of anthropological catastrophe following M.K. Mamardashvili. According to the author , this situation is modelled in the indicated anti-utopias. The author analyzes the concrete mechanisms of screening the human, presented in the anti-utopias. First, he pays attention to a certain system of prohibitions and regulations with strict control of their execution. In anti-utopia societies they prohibit science (except its possible utilitarian value), philosophy, art - those spheres of spiritual culture that possess the expressed human creating potential. In addition, the total control from the side of the ruling elite of the societies represented in anti-utopias is also directed on the sexual sphere. The author supposes that fears are caused here not by sexuality proper, but love, though not deduced from the biologically set sexual instinct but possibly crossing with it. In return, love is one of those transcendental values that constitute human life as a really human one. Second, the anti-utopias show a finer ideological mechanism of influence on one's consciousness. The concrete methods of the destructive affecting of man by means of ideological inculcation, described by the authors of anti-utopias, are diverse enough. The author shows, how such influence can be carried out through language, management of memory, ideology of consumption. As a result of the action of ideology all space of human life is occupied with set ideas, ideals, decisions and there is no place for alive man making a free choice. According to the author the danger is that the modern culture already contains pre-conditions of the societies shown in the anti-utopias. The result of their further development could be the loss of human in man. Herein is the warning to the humankind of the authors of anti-utopias.
Keywords
антиутопии,
бытие человека,
антропологическая катастрофа,
человек и культура,
anti-utopias,
being of man,
anthropological catastrophe,
man and cultureAuthors
| Konstantinov Dmitriy V. | Siberian State University of Physical Culture and Sports (Omsk) | konstantinov@sibgufk.ru; dm-konstantinov@yandex.ru |
Всего: 1
References
Губин В.Д., Некрасова Е.Н. Философская антропология. М. : ПЕР СЭ ; СПб. : Университетская книга, 2000. 240 с.
Марсель Г. Онтологическое таинство и конкретное приближение к нему // Трагическая мудрость философии. Избранные работы / пер. с фр. Г. Тавризян. М. : Изд-во гуманитарной лит-ры, 1995. С. 72-106.
Мамардашвили М.К. Сознание и цивилизация // Как я понимаю философию. 2-е изд., изм. и доп. М. : Прогресс-Культура, 1992. С. 107-121.
Петрихин А.В. Антиутопия как способ осознания единства цели и различия путей ее достижения гуманизмом и утопией // Вестник Воро нежского государственного технического университета. 2009. Т. 5, № 6. С. 138-141.
Солдатов В.Е., Тузовский И.Д. Социокультурное пространство в антиутопиях: основные черты моделируемого социума // Вестник Челябин ской государственной академии культуры и искусств. 2010. № 3 (23). С. 40-49.
Гольман Е.А. Антиутопия как предчувствие. Попытка переосмыслить литературный жанр в контексте Франкфуртской социологической школы // Без темы. 2008. № 3-4 (9). С. 55-60. URL: http://beztemy.usu.ru/?base=mag/0009(03-04_2008)&xsln=showArticle. xslt&id=a06&d
Фромм Э. Комментарии к «1984» / пер. с англ. А. Богомольского ; подготовка и проверка эл. текста О. Даг. [б. и.], 2004. URL: http://www.orwell.ru/library/novels/1984/russian/rnt_ef. Загл. с экрана.
Kampf L. 1984: Why Read It? // The Radical Teacher. 1985. № 28. P. 11-14.
Kellner D. From 1984 to One-Dimensional Man: Critical Reflections on Orwell and Marcuse // Current Perspectives in Social Theory. 1990. № 10. P. 223-252.
Roelofs H.M. George Orwell's Obscured Utopia // Religion & Literature. 1987. Vol. 19, № 2. P. 11-33.
Хаксли О. О дивный новый мир // О дивный новый мир. Через много лет: романы / пер. с англ. О. Сороки, В. Бабкова ; прим. Т. Шишкиной, В. Бабкова. СПб. : Амфора, 1999. С. 5-226.
Замятин Е.И. Мы // Мы: роман, рассказы, литературные портреты, эссе. Ставрополь : Ставропольское книжное изд-во, 1990. С. 14-166.
Брэдбери Р. 451° по Фаренгейту: роман // О скитаниях вечных и о Земле / сост. и послесл. В.И. Скурлатова ; вступит. слово В.А. Джанибекова. М. : Правда, 1987. С. 7-152.
Оруэлл Дж. 1984 // «1984» и эссе разных лет : пер. с англ. / сост. В.С. Муравьев ; предисл. А.М. Зверева ; коммент. В.А. Чаликовой. М. : Прогресс, 1989. С. 22-208.
Фалалеева С.С. Психосоматический аспект человеческой природы в произведениях О. Хаксли // Известия Уральского государственного университета. 2010. № 4 (82). С. 120-126.
Beauchamp G. Of Man's Last Disobedience: Zamiatin's «We» and Orwell's «1984» // Comparative Literature Studies. 1973. Vol. 10, № 4. P. 285 301.
Paden R. Ideology and Anti-Utopia // Contemporary Justice Review. 2006. Vol. 9, № 2. P. 215-228.
Мамардашвили М.К. Лекции по античной философии / под ред. Ю.П. Сенокосова. М. : Аграф, 1998. 320 с.
Бондаренко И.А. Жизнь сознания: конституирование новой онтологии сознания в культуре XX века. Омск : ОмГУ, 2002. 320 с.
Шишкина С.Г. Язык как инструмент социального воздействия: «Новояз» Джорджа Оруэлла // Известия высших учебных заведений. Сер. Гуманитарные науки. 2011. Т. 2, № 1. С. 69-72.
Lewis F. Forebears: Orwell & Wescott // The North American Review. 1982. Vol. 267, № 1. P. 59-61.
Burns T. Zamyatin's We and Postmodernism // Utopian Studies. 2000. Vol. 11, № 1. P. 66-90.
Губин В.Д., Некрасова Е.Н. Человек в трех измерениях. М. : РГГУ, 2010. 321 с.
Мамардашвили М.К. Кантианские вариации. М. : Аграф, 2002. 320 с.
Preslar R. M. Yevgeny Zamyatin's «We»: Forbidden Knowledge and Coercion in Utopia // Soundings. 2008. Vol. 91, № 1-2. P. 33-61.
Ортега-и-Гассет X. Восстание масс // Восстание масс : сб. / пер. с исп. М. : АСТ, 2002. С. 11-207.
Фромм Э. Иметь или быть? // Забытый язык. Иметь или быть? М. : ACT: ACT МОСКВА, 2009. С. 209-430.
Тузовский И.Д. Светлое завтра? Антиутопия футурологии и футурология антиутопий. Челябинск, 2009. 312 с.
Burnett W., Rollin L. Anti-Leisure in Dystopian Fiction: the Literature of Leisure in the Worst of all Possible Worlds // Leisure Studies. 2000. Vol. 19, № 2. P. 77-90.
Matter W.W. The Utopian Tradition and Aldous Huxley // Science Fiction Studies. 1975. Vol. 2, № 2. P. 146-151.