«The Voices of Silence» of Andre Malraux and the problem of authenticity of a work of art | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2017. № 26. DOI: 10.17223/22220836/26/3

«The Voices of Silence» of Andre Malraux and the problem of authenticity of a work of art

The question about the role of original works of art in the concept of Andre Malraux's «The Imaginary Museum» becomes more and more pertinent due to the development of media technologies in their application in the representation of cultural heritage. Having shown the prospects of the application of methods of technical reproduction in identification and public representation of objects of cultural heritage, Malro integrated these tasks into the concept of the development of world art in his work «The Voices of Silence» (1951). Expressive opportunities of reproductive photography, its ability to become a mediator in personally focused perception of cultural heritage, define its value in modern culture. These days, the dynamic relationship of reproductive photography and an original work of art have special value. Andre Malraux's concept of reproduction is considered in the historical context: as a continuation to the discussion about the opportunities of technical reproduction, initiated by Walter Benjamin, as a response to overcoming prejudice against photography in the professional circle of art historians and experts (B. Berenson, M. Friedlander, A. Warburg, K. Clark), and as an experience of development of reproduction by the representatives of the mid 20th century School of Humanistic Photography. Value of the original art work in the process of reproduction is analyzed in the context of the idea of metamorphosis, developed in philosophy and art practices in the first half up to mid 20th century. Andre Malraux showed axiological aspects of falsification when analyzing the creation of Jan Vermeer's van Delft H. false works by van Meegeren, as discovered in 1945. Andre Malraux was among the first who overcame prejudice against the application of photography and other technical methods used in the reproduction of works of art. He allocates reproductions with cultural status, significance and expressiveness of interpretation. According to Andre Malraux's concept, the photo retains its secondary status in relation to the work of art. However, the understanding of this fact can also be considered as a cultural value.

Download file
Counter downloads: 230

Keywords

Андре Малъро, «воображаемый музей», «Голоса безмолвия», произведение искусства, подлинник, подделка, аутентичность, репродукция, фотография, Andre Malraux, «the Imaginary museum» («the museum without walls»), «The Voices of Silence», a work of art, the original, a fake, authenticity, a reproduction, the photo

Authors

NameOrganizationE-mail
Balash Alexandra N.Saint-Petersburg State Institute of Culturealexandrabalash@gmail.com
Всего: 1

References

Захарченко И.Н. Воображаемый музей: А. Мальро о судьбах искусства в современной культуре // Вопросы культурологии. 2008. № 10. С. 59-62.
Захарченко И.Н. Теоретические аспекты формирования кульурной политики Франции в первые годы V Республики // Знание. Понимание. Умение. 2008. № 4. С. 35-39.
Калугина Т.П. Художественный музей как феномен культуры. СПб.: Петрополис, 2008. С. 170-175, 181-184.
Куклинова И.А. «Воображаемый музей» А. Мальро: антипод или прообраз современного музея? // В поисках музейного образа. СПб.: СПбГУ, 2007. С. 198-206.
Куклинова И.А. А. Мальро и Б. Делош : взгляд на природу художественного музея // Труды СПбГИК. СПб. : СПбГИК, 2015. С. 56-66.
Мальро А. Зеркало лимба. Художественная публицистика. М. : Прогресс, 1998. 520 с.
Мальро А. Воображаемый музей / пер. К.С. Володиной. М. : КРУК-Престиж, 2005. 254 c.
Мальро А. Голоса безмолвия / пер. А.В. Шестакова. СПб.: Наука, 2012. 851 с.
Лиотар Ж.-Ф. Заподписью Мальро / пер. А.В. Шестакова. СПб.: В. Даль, 2015. 479 с.
Шестаков А.В. Примечания // Мальро А. Голоса безмолвия. СПб.: Наука, 2012. С. 745-851.
Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости // Беньямин В. Краткая история фотографии. М.: АдМаргинем Пресс, 2015. С. 70-139.
Ina Bandy. Photographe. 1903-1973. Exposition. 2013. Galerie de l'Alliance franjaise de Bruxelles-Europe. URL: http://www.inabandy.org/index.html (датаобращения: 10.08.2016).
Устюгова Е.Н. Стиль и культура. СПб.: СПбГУ, 2003. 260 c.
Vives Boix F. La Dama de Elche en el ano 2000. Analisis tecnologico y artistico. URL: http://dama.esy.es/Dama2000/Ficha.html (дата обращения: 10.08.2016).
Лазарев B.H. О знаточестве и методике атрибуции // Искусствознание. 1998. № 1. С. 43-59.
Фридлендер М. Об использовании фотографии // Фридлендер М. Об искусстве и знаточестве. СПб. : Андрей Наследников, 2001. С. 143-145.
Торопыгина М.Ю. Атлас и ориентация // Торопыгина М.Ю. Иконология. Начало. Проблема символа у Аби Варбурга и в иконологии его круга. М. : Прогресс-Традиция, 2015. С. 181-195.
Проект «Мнемозина» на официальном сайте Библиотеки Аби Варбурга [Электрон-ныйресурс]. URL: http://warburg.library.cornell.edu (датаобращения: 15.07.2016).
Арас Д. Деталь в живописи. СПб. : Азбука-классика, 2010. 463 c.
Georges Didi-Huberman. L'Album de l'art a l'epoque du «Musee imaginaire» (cycle de conferences, 16-30.09.2013, Louvre). URL: http://www.louvre.fr/l-album-de-l-art-l-epoque-du-musee-imaginaire-par-georges-didi-huberman (дата обращения: 6.07.2016).
Морель Т. Фрэнсис Бэкон и искусство прошлого // Фрэнсис Бэкон и наследие прошлого: кат. выст. СПб.: Гос. Эрмитаж, 2014. С. 15-20.
Writer Andre Malraux poses in his house of Boulogne near Paris working at his book Le Musee Imaginaire or Imaginary Museum 2nd volume Du bas relief aux Grottes Sacrees, in 1953. Photo by Maurice Jarnoux. Paris Match via Getty Images. URL: http://www.gettyimages.in/license/162909845 (дата обращения: 11.07.2016).
Adams D. Malraux's Shoes. 2012. Kent Fine Art. New York. URL: http://www.kentfineart.net/artists/dennis-adams (дата обращения: 11.07.2016).
Micchelli T. Crime, Culture and Black Leather Shoes: A Talk with Dennis Adams. 29.09.2012. URL: http://hyperallergic.com/57584/crime-culture-and-black-leather-shoes-a-talk-with-dennis-adams/ (дата обращения: 13.07.2016).
Зенкин C.H. Конструирование пустоты: миф об Ацефале // Предельный Батай: сб. статей / отв. ред. Д.Ю. Дорофеев. СПб.: Cn6ry, 2006. C. 118-131.
Батай Ж. Слезы Эроса [Электронный ресурс]. URL: http://ec-dejavu.ru/e/Eros_Bataille.html (дата обращения: 13.08.2016).
Voisenat C. Imaginaires archeologiques. «Cahiers d'ethnologie de la France », n°22, Paris: Fondation de la Maison des sciences de l'homme editions, 2008. 274 p.
Bataille G. Prehistoric Painting: Lascaux or the Birth of Art. Photos by Hans Hinz, Claudio Emmer. Switzerland : Skira International Corporation, 1955. 151 p.
Свидерская М.И. Караваджо: Первый современный художник. Проблемный очерк. СПб.: Дмитрий Буланин, 2001. 240 с.
Мерло-Понти М. Косвенный язык и голоса безмолвия // Мерло-Понти М. Знаки. М.: Искусство, 2001. С. 44-94.
 «The Voices of Silence» of Andre Malraux and the problem of authenticity of a work of art | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2017. № 26. DOI: 10.17223/22220836/26/3

«The Voices of Silence» of Andre Malraux and the problem of authenticity of a work of art | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2017. № 26. DOI: 10.17223/22220836/26/3

Download full-text version
Counter downloads: 2336