Urban identity. Part 2. Virtual projection of images about significant “others” | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/8

Urban identity. Part 2. Virtual projection of images about significant “others”

In the second article on urban identity, an attempt is made to reach citizens selfimage through a linguacultural analysis of speech production created by users of the popular social network. The work is based on the position that one of the mandatory factors of group consolidation and development of self-consciousness is the recognition of significant “others” and the establishment of differentiating features with them. Knowing that the development of citizens self-consciousness is influenced by external and internal factors, it is necessary to consider two components in the structure of selfconsciousness - “spontaneous” and “constructed”. The framework of this study is set in such a way that it discusses exactly the meanings that are broadcast among local residents to maintain and reproduce common ideas. The research material is presented by correspondence in the local Internet-communities of Solikamsk (Overheard Solikamsk!) and Kungur (Overheard Kungur). The object of the study was the official astionyms of the Perm Region, found in the texts of the correspondence of community users. The analysis included procedures for the quantitative calculation of onyms and thematic classification of the contexts of their use. A quantitative study showed that astyonyms and their derivatives in Internet correspondence occur with different frequencies. Members of the Solikamsk community often inform each other about Perm and Berezniki, while members of the Kungur community mostly inform each other about Perm. The thematic analysis of the contexts with the astyonyms Perm and Berezniki led to two main conclusions. First, the position of the significant “other” in the urban community is determined by functional significance. User correspondence reveals that the demand for the services of another city is primarily determined by medical needs and the need to purchase manufactured goods: construction, household, electronics, etc. Accordingly, the frequency of astyonyms and their derivatives correlates with the extent to which a particular city is able to satisfy the indicated needs of local residents. Secondly, the category “we - they” in relations between cities is revealed in different ways, depending on the specifics of the functional significance of these loci. The relations of Solikamsk and Kungur with Perm satisfy the “city with limited opportunities - a city with great opportunities” scheme, and the relations between Solikamsk and Berezniki satisfy the “city - neighboring city” scheme. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 8

Keywords

cultural anthropology, urban self-image, spontaneous identity, significant “other”, online community

Authors

NameOrganizationE-mail
Panteleeva Liliya M.National Research University Higher School of Economicsliliya_pant@mail.ru
Всего: 1

References

Головнева Е. Формы дискурсивной репрезентации городской идентичности // Социология власти. 2014. № 2. С. 56-64.
Евстифеев Р.В. Исследования локальных идентичностей: теоретические подходы и перспективные направления // Научный результат. Социология и управление. 2017. Т. 3, № 2. С. 3-9.
Пакшина И.А. Основные направления формирования идентичности города Саранск (по результатам контент-анализа интернет-сообществ) // Современный город: власть, управление, экономика. 2019. Т. 1. С. 205-215.
Шушарина Г.А. Языковая актуализация региональной идентичности (на материале интернет-ресурсов) // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2018. Т. 1, № 4. С. 224-232.
Пакшина И.А. Репрезентация малых городов Мордовии пользователями социальных сетей // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2019. Т. 10, № 2. С. 1-11.
Пакшина И.А., Руськина Е.С. Города Мордовии: идентичность в медийном дискурсе // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2020. № 2. С. 328-343.
Ерофеева Т.И. Город Соликамск в восприятии его жителей // Региональное речевое пространство в синхронии и диахронии: материалы Всерос. науч. конф. 2014. С. 10-15.
Халуторных Е.А. Идентичность провинциального города (на примере города Кунгура Пермского края) // Город и медиа: материалы междунар. науч.-практ. конф. "Новые городские медиа в медиаландшафте России", Пермь, 1-2 июня 2018 года / Пермский государственный национальный исследовательский университет. Пермь, 2018. С. 206-218.
Черноусова А.С. Образ города в сознании мужчин и женщин (по материалам ассоциативного эксперимента) // Евразийский гуманитарный журнал. 2020. № 4. С. 57-68.
Худякова Е.С. Коллективная память города: социокогнитивное варьирование представлений об истории г. Соликамска по данным устных текстов // Социо- и психолингвистические исследования. 2021. № 9. С. 111-117.
Сообщество "Подслушано Соликамск !" // Социальная сеть "ВКонтакте". URL: https://vk.com/podslushano_v_solikamske (дата обращения: 19.02.2022).
Сообщество "Подслушано Кунгур" // Социальная сеть "ВКонтакте". URL: https://vk.com/podslushano.kungur (дата обращения: 19.02.2022).
Пантелеева Л.М. Виртуальное городское пространство (на примере двух городов Пермского края) // Социо- и психолингвистические исследования. 2020. № 8. С. 71-85.
Пустовалов А.В., Бугрова А.Р. Социальная сеть "ВКонтакте" как площадка дистрибуции городских новостей (на примере городских медиа Соликамска) // Г ород и медиа: материалы междунар. науч.-практ. конф. "Новые городские медиа в медиаландшафте России", Пермь, 1-2 июня 2018 года / Пермский государственный национальный исследовательский университет. Пермь, 2018. С. 178-189.
Пустовалов А.В., Михеева Е.И. Проблематика "среднего" города в местных медиа Кунгура // Евразийский гуманитарный журнал. 2019. № 1. С. 44-51.
 Urban identity. Part 2. Virtual projection of images about significant “others” | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/8

Urban identity. Part 2. Virtual projection of images about significant “others” | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/8

Download full-text version
Counter downloads: 229