Architectural composition in the museum space: conceptual series | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/20

Architectural composition in the museum space: conceptual series

Based on the study of museum definitions, the materialized part of the museum is currently ignored - its premises, and, consequently, the spatial component. Demonstration of exhibits, as one of the key functions of the museum, involves the placement of display and exhibition equipment in a certain space, actualizing the need to turn to architecture as the art of organizing space. The museum space consists of three key levels: exhibition equipment, the building itself and the introduction of the latter into the external environment [6]. The first level of museum space takes into account the shape, appearance and location of exhibition equipment and museum exhibits. At the second level - “building”, or museum architecture - the external (exterior) and internal (interior) frame of the museum is considered. The third level implies the contact of the museum with the external environment, which includes the architectural component of urban development of a certain style, the countryside or the natural landscape. The initial stage of design in architecture is the theory of architectural composition. There are three types of composition: frontal, volumetric and deep-spatial. To achieve artistic expressiveness of a composition, there are a number of special rules and techniques, i.e. means of architectural composition: harmony, rhythm, symmetry, asymmetry, proportion, identity, contrast, nuance, statics, dynamics. Based on the study of museum complexes, it was concluded that it is possible to use the conceptual apparatus of architectural composition to analyze the “mental movements” caused by the museum space at the level of museum architecture, i.e., the building. When reviewing the main means of architectural composition, it was concluded that harmony, rhythm, proportion, identity, contrast, nuance, symmetry, asymmetry, statics and dynamics are taken into account when analyzing compositional solutions in domestic and foreign museums. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 7

Keywords

museum architecture, composition, symmetry, harmony, tempo

Authors

NameOrganizationE-mail
Usmanova Alina O.Tomsk State Universitylina.usmanova.94@inbox.ru
Всего: 1

References

Пищулин Ю.П. О научном комплектовании музейных фондов // Актуальные вопросы фондовой работы музеев. 1979. № 83. С. 3-15.
Аверин М.Г. Модификация форматов коммуникативного взаимодействия современного музея // Вопросы музеологии. 2010. № 2. С. 157-164.
Козиев В.Н., Потюкова Е.В. Музей и общество. СПб. : Алетейя, 2015. 189 с.
The art newspaper Russia : [Международная газета посвященная искусству России]. [Б. м.], 2022-2023. URL: https://www.theartnewspaper.ru (дата обращения: 29.09.2023).
Ревякин В.И. Архитектурное будущее музея // Архитектура и современные информационные технологии. 2012. № S (специальный выпуск).
Официальный сайт Организации Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры // Музеи. URL: https://ru.unesco.org/themes/muzei (дата обращения: 08.09.2023).
Окладникова Е.А. Этнографический музей сегодня: В поисках перспектив приемлемого будущего // Музей - за горизонтом очевидного: Традиционное искусство в контексте музея. СПб.: РАН, МАЭ, 1998. 204 с.
Чугунова А.В. Музейная архитектура в контексте современной культуры // Вопросы музеологии. 2010. № 3. 180 с.
Корбюзье Ле. Архитектура XX века. М. : Прогресс, 1977. 303 с.
Руднев И.Ю. Композиция в изобразительном искусстве. М. : Мир науки, 2019. 310 с.
Мамаков Н.В. Город: опыт композиционного анализа. Казань : Изд-во Казанского ун-та, 1990. 190 с.
Пиотровский М.Б. Мой Эрмитаж. М. : Арка, 2014. 382 с.
Ефимов А.В. Объемно-пространственная композиция в архитектуре. М. : Стройиздат, 1981. 256 с.
Иконников А.В., Степанов Г.П. Основы архитектурного проектирования. М. : Искусство, 1971. 224 с.
Тарасов Л.В. Этот удивительно симметричный мир. М. : Просвещение, 1982. 176 с.
Элика: женский мир // Вдохновленная культурным наследием: гениальное предводительство директора в Государственном музее им. А.С. Пушкина. URL: https://elika.spb.ru/show-biznes-i-glamur/gosudarstvenniy-muzey-a-s-pushkina-direktor.php (дата обращения: 15.09.2023).
 Architectural composition in the museum space: conceptual series | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/20

Architectural composition in the museum space: conceptual series | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/20

Download full-text version
Counter downloads: 122