Risk factors of workforce quality formation in the modern socio-economic conditions
The article consists of three parts. The first part of the article "The overview of the modern socioeconomic conditions for the formation of workforce quality" is the statement of the problem in the research context of the current socio-economic conditions, which are characterized by occurring hazards, instability, uncertainty, ambiguity, lack of clear criteria for behavior in society, as well as lower values of the regulatory. Furthermore, the basis of human's social and professional being is risk and safety where formation of workforce quality takes place. The purpose of this research is to identify the factors and risks, contributing to the risk-causing nature of the overall workforce quality formation. In the second part of the article titled "The volatile nature of the workforce quality and risk factors for its formation" the author proposes that in the present socio-economic conditions the labor force quality is volatile, which, consequently, determines the risky nature of its formation. The volatility of the workforce quality is proved by the fact that, previously, the key component of an employee was a set of skills and abilities depending on his experience, yet today actual knowledge is plays a greater part. In the modern conditions of more dynamic social production tasks of production units and methods of implementation are continuously changing. Knowledge of modern methods for solving problems, an ability to obtain the latest results of theoretical research as well as an ability to put them into practice are becoming more and more crucial for the activity of workers. As a result, the requirements of the socio-professional world are changing the role of knowledge - that is to say - knowledge is becoming completely subordinated by skills. Therefore, it is proposed that formation of workforce quality should not be considered as a single act at a certain age stage of man, but as an ongoing process that results in the design and reconstruction of a subject's realization of social and labor relations with the help of information used for their knowledge and skills upgrading. Thus, the volatility of overall workforce quality is minimized by the continuous participation of citizens in educational processes. In the third part of the article "The risks of workforce quality formation in the modern socio-economic conditions" possible risks of the workforce quality formation are outlined. These risks occur due to the problems of Russian education, the levels of workforce quality formation and the failure to reach the aims of continuous education. Finally, it is concluded that the revealed risks of workforce quality formation, eventually, lead to the Russian economic risk of direct physical loss or probability of non-desired economic and business results (national income, profit) due to lack of appropriate specialists in the national economy. However, education remains the necessary starting potential to minimize the risk factors of workforce quality formation and to overcome the crisis.
Keywords
Volatility,
Risks,
Competence,
Social and economic conditions,
Workforce quality,
риски,
волатильность,
социально-экономические условия,
качество,
компетентность,
рабочая силаAuthors
Zatepyakin Oleg A. | Novokuznetsk Branch of Kuzbass State Technical University | |
Всего: 1
References
Герман М.В. Особенности труда и роль человека в современном обществе // Вестн. Том. гос. ун-та. Экономика. 2011. № 4(16). С. 21-28.
Наранхо К. Агония патриархата и надежда на триединое общество: пер. с англ. Ю.М. Донец / под ред. В. Зеленского. Воронеж: Модэк,1995. 224 с.
Степанова Т.Е., Манохина Н.В. Экономика, основанная на знаниях (теория и практика). М.: Гардарики, 2008. 234 с.
Попова И.П., Темницкий А.Л. Интеллектуально-профессиональный потенциал: к проблеме структурных изменений // Социологические исследования. 2011. № 1. С. 56-66.
Генкин Б.М. Организация, нормирование и оплата труда на промышленных предприятиях: учеб. для вузов. М.: НОРМА, 2003. 400 с.
Баранов А.О. Макроэкономический анализ основных итогов экономического развития России в постсоветский период // ЭКО. 2012. № 6. С. 23-41.
Плюснин Ю.М. О трех направлениях в стратегии социального воспроизводства. Никитский клуб. Цикл публичных дискуссий «Россия в глобальном контексте». Вып. 6: Воспитание, образование, обучение в гражданском обществе [Электронный ресурс]. URL: http:// www.nikitskyclub.ru/writings.php?idarticle=20&idissue=12&idpublication=4
Delamare Le Deist F. Winterton J. What Is The Competence? [Electronic resuorse] // Human Resource Development International. 2005. March. Vol. 8, № 1. P. 27-46. URL: http:// www. mendeley.com >research/competence-15/
Cheetham G., Chivers Dg. The reflective (and competent) practitioner: A model of professional competence which seeks to harmonies the reflective practitioner and competence-based approaches [Electronic resuorse]. URL: http://www.smithsrisca demon.co.uk/PSY cheethametal 1998.html
Марцинкевич В.И., Соболева И.В. Экономика человека: учеб. пособие для высшего учебного заведения. М.: Аспект Пресс, 1995. 286 с.
Boyatzis R.E. The competent manager: A model for effective performance [Electronic resuorse]. New York: Wiley, 1982. URL: http://www.google.by > books?..KmFR7 BnLdCoC.. source..similarbooks..
White R.W. Motivation reconsidered: The concept of competence [Electronic resuorse] // Psychological review. 1959. № 66. URL: http://psycnet.apa.org/ index.cfm?fa=buy.option To-Buy&id=1961-04411-001
Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата современного образования [Электронный ресурс] // Интернет журнал «Эйдос». URL: http:// www.eidos.ru/ journal/ 2006/0505.htm
Новожилов Э.Д. Определение экономической эффективности образования // Народное образование. 2011. № 10. С. 9-20.
Петрова Г.И. Междисциплинарность университетского образования как современная форма его фундаментальности // Вестн. Том. гос. ун-та. 2008. № 3 (4). С. 7-13.
Лиферов А.П. Образование в стратегиях транснациональных корпораций // Педагогика. 2005. № 2. С. 79-91.
Колбановский В.В. Социология капитала // Социологические исследования. 2012. № 6. С. 13-23.
Штомпка П. Социальное изменение как травма [Электронный ресурс] // Социальные исследования. 2001.№ 1. URL: http://www.isras.ru/files/File/Socis/01-2001/Shtompka.pdf
Викторов А.Ш. Социология безопасности [Электронный ресурс]. URL: http:// kuznetsovvn.ru/files/course/1_1.doc.
Луман Н. Понятие риска [Электронный ресурс] // THESIS. 1994. № 5. URL: http:// igiti. hse.ru/data/423/313/1234/5_2_2Luhm.pdf
Гидденс Э. Судьба, риск и безопасность [Электронный ресурс] // THESIS. 1994. № 5. URL: http://igiti.hse.ru/data/417/313/1234/5_2_1Gidd.pdf
Петрова Г.И. Современные тенденции изменения содержания образования: Опыт становления философии образования в образовательных практиках. Томск: Томский ЦНТИ, 2001. 124 с.
Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2000. 389 с.
Яницкий О.Н. Социология риска: ключевые идеи // Мир России. 2003. № 1.
Тоффлер Э. Адаптивная корпорация // Новая постиндустриальная волна на Западе. М.: Academia, 1999. С. 448-462.
KatzR.L. The Information Society: An International Perspective. N.Y., 1988.
Brzezinski Zb. Between Two Ages. N.Y., 1988.
Тоффлер Э. Третья волна. М.: Изд-во АСТ, 1999. 784 с.
Machlup F. The production and Distribution of Knowledge in the United States. Princeton, 1962.
Dordick H.,S., Wang G. The Information Society: A Retrospective View. Newbury Park. London, 1993.
PoratM., RubinM. The Information Economy: Development and Measurement. Wash., 1978.
Masuda Y. The information Society as Post-Industial Society. Wash., 1981.
StonierT. The Wealf of Information. Y. L., 1983.
KarvalicsL. Information Society - what is it exactly? (The meaning, history and conceptual framework of an expression) [Electronic resuorse]. Budapest, 2007. URL: http:// ru. wikipe-dia.org/wiki/Информационное_общество
Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: Опыт социального прогнозирования. М.: Academia, 1999. 956 с.
Хабермас Ю. Производительная сила коммуникации. М.: АО «Kami»: Изд. центр «AKADEMIA», 1995. 245 с. (Демократия, разум, нравственность).
Волков Ю.Г. Креативное общество как цель модернизации // Социологические исследования. 2011. № 11. С. 25-32.
Канн Г. Грядущий подъем: экономический, политический, социальный // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс, 1986. С. 169-225.