The gap in the budget capacity of regions and the quality of living in the Russian Federation
The key purpose of the State is to improve its citizens' quality of living. Accordingly, social policy must serve this purpose. Each Russian citizen, regardless of his place of residence must receive a similar range of services from the State as guaranteed by the Constitution, which however does not occur in practice. Moreover, sharp inter-regional differentiation leads to an inevitably increasing number of lagging regions, weakening of the mechanisms of inter-regional economic cooperation and an increase in inter-regional conflicts, which greatly obstructs the implementation of a single nationwide policy of social and economic reforms. Russia should minimize inequality in the economic development of regions, which has intensified over the last decades. The studies of regional differentiation conducted based on different features (for example, the level of social and economic status and greening) provide results constituting the information basis for updating the state of stable development policies. However, in a federal state it is very difficult to ensure a uniform satisfaction of social needs. Thus, the state power encounters a problem related to the use of various instruments designated for ensuring equal opportunities for citizens to improve the quality of living. One of the main instruments is fiscal policy, since the authorities are the main supplier of public goods to the population and their financial security plays a decisive role. The purpose of this study is to prove that the Russian Federation has a significant gap in the regional budget capacity, which in turn leads to varying living conditions of population in different regions of the country and determines the causes and the major factor contributing to the formation of this indicator. This situation is perceived by the society as violation of the principles of social justice and may lead to increased efferent trends. With this in mind, the author has analyzed a number of subjects of the Russian Federation with regard to the citizens' fiscal capacity of citizens. The subjects were divided into 4 groups (subjects with the highest level of fiscal capacity, subjects with the average level of fiscal capacity, low-level fiscal capacity subjects and subjects of the Federation created based on the national principle). This enabled us to reveal general trends in the system of fiscal equalization within the framework of inter-budget relations and the key indicators that contributed to the formation of the gap between the subjects of the Russian Federation in terms of "fiscal capacity".
Keywords
качество жизни,
бюджетная обеспеченность,
налоговый потенциал,
трансферты,
выравнивание,
Quality of living,
Budget capacity,
Fiscal capacity,
Transfers,
Fiscal equalizationAuthors
Petrov A.V. | Tomsk Polytechnic University | lepya@sibmail.ru |
Всего: 1
References
Швецов А.В. Статистический анализ бюджетной обеспеченности субъектов Российской Федерации [Электронный ресурс] // Российское предпринимательство. 2010. № 7, вып. 1 (162). C. 138-142. Режим доступа: http:// www.creativeconomy.ru/articles/10712/
Ускова Т.В., Копасова С.С. Бюджетная обеспеченность как фактор устойчивого развития региона // Финансовый менеджмент. 2009. № 1.
Кузьмин А.Л. Развитие функций межбюджетных отношений // Сайт аналитической информации finanal.ru [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:// webcache. googleusercontent. com/search?q=cache:q0WFUDfud1cJ:finanal.ru/003/razvitie-funktsii-mezhbyud zhe tnykh-otnoshenii % 3Fpage% 3D0,1+&cd= 5&hl = ru&ct=clnk&gl=ru
Стратегия социально-экономического развития Северо-Кавказского федерального округа до 2025 года [Электронный ресурс]: утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 6 сентября 2010 года № 1485-р. Режим доступа: http:// skfo. gov.ru/ skfo/economics/strategiya-socialno-ekonomicheskogo-razvitiya-severo-kavkazskogo/
Стратегия национальной безопасности России до 2020 года [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.scrf.gov.ru/documents/99.html
Заключение Института экономической политики им. Е.Т. Гайдара на проект федерального бюджета на 2013 год и на плановый период 2014 и 2015 годов [Электронный ресурс]. Институт Гайдара // Прочие публикации - 08.10.2012. Режим доступа: http://www.iep.ru/ files/text/ other/ IEP zakluchenie na proekt FB 2013-2015.pdf
Информация об исполнении консолидированных бюджетов субъектов Российской Федерации на 1 января 2015 года // Официальный сайт Министерства финансов Российской Федерации [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://info.minfin.ru/rfanalytics.php
Зубаревич Н.В. Интервью ТВ-2 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.tv2. tomsk.ru/ video-chas-pick/programma-ot-01-02-1
Российские регионы медленно скатываются в долговую яму РИА РЕЙТИНГ [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www. riarating.ru/ regions_rankings /20150303/ 610647978.html
Регионы России. Социально-экономические показатели - 2014 г. Федеральная служба государственной статистики [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.gks.ru/bgd/regl/ b14_14p/IssWWW.exe/Stg/d01/04-02.htm
Баранова Н.В., Кочерещенко О.В. Проблемы выравнивания межбюджетной обеспеченности // Социально-экономические, институционально-правовые и культурно-исторические компоненты развития муниципальных образований: сб. трудов IX науч.-практ. конф. (Миасс, 11 мая 2012 г.). Миасс: ООО «Абориген», 2012.
О Федеральной целевой программе «Сокращение различий в социально-экономическом развитии регионов Российской Федерации (2002-2010 годы и до 2015 года)» (ред. от 22 июня 2006 г.): Постановление Правительства Российской Федерации от 11.10.2001 № 717 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http: //base.consultant.ru/cons/ cgi/online.cgi?req=doc; base=EXP; n=337480;dst=100009
Об основных направлениях совершенствования системы государственного управления: Указ Президента Российской Федерации от 7 мая 2012 года N 601. Интернет-портал «Российской газеты» [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.rg.ru/2012/05/09/gosupravlenie-dok.html
Окрепилова И.Г., Венедиктова С.К. Управление качеством жизни: учеб. пособие / под ред. И.Г. Окрепиловой. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2010. 104 с.
Волков А.Я. Количественные критерии влияния качества персонала на экономическую результативность предприятий (на примере нефтедобывающего акционерного общества): авто-реф. дис.. канд. экон. наук. Ижевск, 1994. 25 с.
Ломакин B.K. Мировая экономика. Библиотека Exsolver.narod.ru [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://exsolver.narod.ru/Books/Econom/Lomakin/index.html. 129 с.
Конституция Российской Федерации [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.constitution.ru/
Межбюджетные трансферты субъектам РФ из федерального бюджета. Открытый информационный ресурс по анализу финансового и социально-экономического развития субъектов РФ на основании информации официальных источников: Минфин России, Казначейство России, Росстат [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www. iminfin.ru/ index.php/ razdely/mezhbyudzhetnye-transferty/federalnye-fondy-rf
Методика распределения дотаций из Федерального фонда финансовой поддержки субъектов Российской Федерации [Электронный ресурс]. Утверждена Постановлением Правительства Российской Федерации от 22.11.2004 № 670 (ред. от 27.11.2010). Режим доступа: http://www. lawmix.ru/prof/2290/
Старостин И.В. Методологические рекомендации по оценке налогового потенциала региона, муниципального района и поселения [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:// www.fer.ru/rftap/ files/ RFTAP_ QCBS_ 2.3_ Final_report_14.pdf
Регионы-,доноры / Электронное периодическое издание «ПОЛИТИКА» [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.politika.su/ reg/ donory.html
Зубаревич Н.В. «Рента за спокойствие»: Лекторий Lenta.ru [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://lenta.ru/articles/ 2015/ 04/ 15/ zubarevich/
Беррес Л. Долги регионов достигли 2 триллионов рублей [Электронный ресурс] // Электронное периодическое издание «MK.ru». 2014 г. Режим доступа: http://www.mk.ru/ eco-nomics/article/2014/03/25/1003586-dolgi-regionov-dostigli-2-trillionov-rubley.html