The urgent issues of accounting a company's goodwill | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2015. № 4(32).

The urgent issues of accounting a company's goodwill

This paper is intended to give the definition of goodwill and reveal its accounting features in the Russian and international practice. It considers the problems of accounting for goodwill and suggests ways of assessing business reputation of the acquired company. Goodwill is a perceived representation of the past activities and future prospects of a company, which describes the company's attractiveness to its main competitors. Impeccable reputation increases the competitiveness of the organization in the market. It attracts customers and partners, accelerates sales and increases their volumes. Goodwill is a unique object of accounting: it does not exist separately from the company; it is the inalienable property of the company. However, for most companies, goodwill is the most important asset that helps them gain more profit than average company in similar industry. Russian accounting standards define goodwill as a difference between the purchase price paid when purchasing company's assets (all or some part), and the amount of all assets and liabilities reported on the balance sheet by the date of purchase (acquisition). In IFRS, goodwill accounting is regulated by several standards, which consider it as two separate categories. IFRS (IAS) 38 "Intangible Assets" addresses issues of identification of internally generated goodwill, while IFRS (IFRS) 3 "Business Combinations" describes the accounting for goodwill that emerges in business combinations.Currently, there are several main approaches to the accounting for goodwill of a legal entity as its intangible asset. Conventionally, there are two groups of methods -quantitative and qualitative. Qualitative methods enable us to determine the qualitative difference between the operation profits of business that form its reputation and the parameters of its competitors.Quantitative methods can estimate goodwill by rigorous analytics and make it possible to determine the numerical pattern reflecting the impact of the dynamics of specific economic and financial indicators on its accounting. Accounting for goodwill is important as it enables us to consider all the profitability of the deal in the purchase or sale of businesses, mergers and acquisitions. If otherwise, one of the parties will lose interest. Apart from tangible assets, a company earned particular customer loyalty, managed to capture a niche in the market, gave the knowledge and experience to its employees. In addition, knowledge of the exact value of the company contributes to making more accurate management decisions. Well-formed estimation of goodwill will contribute to an increased investment attractiveness of companies, gaining competitive advantages in the domestic and foreign markets, and the protection from unfair competition.

Download file
Counter downloads: 900

Keywords

нематериальные активы, деловая репутация, гудвилл, положительная деловая репутация, отрицательная деловая репутация, методы оценки деловой репутации, балансовый метод, оценочный метод, метод избыточных прибылей, Intangible assets, Goodwill, Positive goodwill, Negative goodwill, Methods of valuation of goodwill, Balance method, Estimating method, Method of excess profits

Authors

NameOrganizationE-mail
Tkachenko Lyudmila I.Tomsk State Universityludmila.i.tkachenko@gmail.com
Golubenko Anastasia P.Tomsk State Universitynastja_gol@mail.ru
Всего: 2

References

Власова И.А., Рачицкий Н.О. Деловая репутация: экономическая сущность и методология учета // Актуальные вопросы экономических наук. 2011. № 20. С. 222-227.
Козлова Н. Факторы, формирующие имидж и деловую репутацию компании // РИСК: Ресурсы, информация, снабжение, конкуренция. 2011. № 3. С. 219-222.
Приказ Минфина РФ от 27.12.2007 № 153н (ред. от 24.12.2010 №186н) « Об утверждении Положения по бухгалтерскому учету «Учет нематериальных активов» (ПБУ 14/2007)» // КонсультантПлюс [Электронный ресурс]: справочная правовая система. Сетевая версия. Электрон. дан. М., 2014. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.
Нематериальные активы: бухгалтерский и налоговый учет [Электронный ресурс] // Классная библиотека. Электрон. текст. дан. М., 2014. URL: http://coollib.net/b/91787/read (дата обращения: 26.09.2014).
Международный стандарт финансовой отчетности (IAS) 38 «Нематериальные активы» (ред. от 18.07.2012) (введен в действие на территории Российской Федерации Приказом Минфина России от 25.11.2011 №160н) // КонсультантПлюс [Электронный ресурс]: справочная правовая система. Сетевая версия. Электрон. дан. М., 2014. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.
Международный стандарт финансовой отчетности (IFRS) 3 «Объединение бизнеса» (ред. от 07.05.2013) (введен в действие на территории Российской Федерации Приказом Минфина России от 25.11.2011 №160н) // КонсультантПлюс [Электронный ресурс]: справочная правовая система. Сетевая версия. Электрон. дан. М., 2014. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.
Ветошкина Е.Ю. Понятие «деловая репутация» в российской и международной учетной практике // Вестн. ТГГПУ. Филология и культура. 2010. № 21. С. 199-201.
Деловая репутация: экономическое содержание и особенности бухгалтерского учета [Электронный ресурс]: Орловский государственный университет экономики и торговли. Электрон. текст. дан. М., 2014. URL: http://www.orelgiet.ru/monah/19ch.pdf (дата обращения: 15.11.2014).
Козлов В.П., Баранов П.П., Климашина Ю.С. Неопределенность понятия деловой репутации: последствия для учета и отчетности // Международный бухгалтерский учет. 2014. №13. С. 35-42.
Луговской Д.В., Белозерова Т.Г. Деловая репутация: сложности идентификации, оценки и отражения в учете и отчетности // Бухгалтерский учет в издательстве и полиграфии. 2009. № 9. С. 34-43.
Методы оценки и вопросы распоряжения деловой репутацией [Электронный ресурс]: Информационно-правовое агентство «Регистр». Электрон. текст. дан. М., 2014. URL: http: //www. profmedia.by/pub/bnp/art/27092/ (дата обращения: 05.10.2014).
Методы оценки деловой репутации как нематериального актива юридических лиц и индивидуальных предпринимателей [Электронный ресурс] // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. Электрон. текст. дан. М., 2014. URL: http://www.journal-nio.com/index.php?option=com_content&view= article&id= 1175& Itemid=104 (дата обращения: 13.09.2014).
Иванов А.Е., Матвийшина Е.М. Анализ современных методов оценки деловой репутации // Вестн. Южно-Урал. гос. ун-та. Серия «Экономика и менеджмент». 2009. № 21(154). С. 16-21.
Иванов А.Е. Внутренне созданная деловая репутация компании как условный актив // Международный бухгалтерский учет. 2012. № 26(224). С. 28-33.
 The urgent issues of accounting a company's goodwill | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2015. № 4(32).

The urgent issues of accounting a company's goodwill | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2015. № 4(32).

Download full-text version
Counter downloads: 4370