Formalization of the theory of «functional» subjective consumer behavior
The main stages of theoretical models development of consumer behavior and their characteristics are discussed in the paper. Author shows models of subjective consumer behavior in the logic-algebraic interpretation. The expanding of the utility' theoretical measure is substantiated by the Simon's position. The research is focused on the subjective measures of consumption: «act» or «norm satisfaction needs», «necessity», «use», «degree of need satisfaction» The satisfaction laws of the consumer' needs are formulated and their formal interpretation is created. The main ideas of the paper are confirmed by the large quantity of graphical interpretations, connected with subjective needs of the consumer.
Keywords
поведение потребителя,
теория полезности,
теория рационального выбора,
законы удовлетворения потребностей,
графическая модель пространства потребностей,
меры субъективного потребления,
consumer behavior,
utility theory,
rational choice theory,
satisfaction laws of needs,
the graphic model of the space needs subjective measures of consumptionAuthors
Seliverstov Y.A. | Institute of Transport Problems of the Russian Academy of Sciences | maxwell_8-8@mail.ru |
Всего: 1
References
Погосян В. Г. Критика западноцентристской модели социально-экономической модернизации // Экономический журнал. 2006. № 13. С. 171-185.
Понарина Н.Н. Глобализация и информационное общество // Общество: политика, экономика, право. 2012. № 1. С. 19-24.
Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. 2-е изд. Т. 1 (1839-1844). М.: Изд-во полит. лит., 1955. 663 с.
Маршалл А. Принципы экономической науки: пер. с англ. М.: Прогресс, 1993. Т. 1. 152 с.
Gossen H.H. The Laws of Human Relations and the Rules of Human Action Derived Therefrom. Nicholas Georgescu-Roegen MIT Press, 1983. 465 p.
Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд.: пер. с англ. СПб.: Питер, 2008. 352 с.
Зигмунд Ф. Основные психологические теории в психоанализе / пер. М.В. Вульф, А.А. Спектор. М.: АСТ, 2006. 400 с.
Рыжкова М.В. Рациональность потребительского поведения в теории и на практике // Современные исследования социальных проблем: электронный научный журнал. 2012. № 9 (17). С. 19.
Брунер К. Представление о человеке и концепция социума: два подхода к пониманию общества // THESIS. 1993. Т. 1, вып. 3. C. 51-72.
Brunner K. The Perception of Man and the Conception of Government // Journal of Money, Credit, and Banking. 1977. P. 60-85.
Brunner K. The Uses of Money: Money in the Theory of an Exchange // American Economic Review.1971. P. 784-805.
Lindenberg S. An Assessment of the New Political Ecomony: Its Potential for the Social Sciences and for Sociology in Particular // Sociological Theory. Springer, 1985. P. 99-113.
Тамбовцев В.Л. Типы экономических действий // Общественные науки и современность. 2011. № 1. С. 126-138.
Рыжкова М.В. «Провалы» теории рационального выбора // Вестн. Том. гос. ун-та. Экономика. 2012. № 3. С. 23-32.
Simon H.A. Models of Man: Social and Rational. New York: John Wiley and Sons, Inc., 1957, 279 p.
Овруцкий А.В. Феноменология общества потребления // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). 2011. № 1. С. 127-132.
Шамиликашвили В.А. Потребительское поведение в системе социально-экономических отношений // Изв. ИГЭА. 2009. №4.C. 97-101.
Селиверстов Я.А., Селиверстов С.А. Формальная аксиоматика теории функционального субъективного потребительского поведения // Научно-технические ведомости Санкт-Петербург. гос. политех. ун-та. Экономические науки. 2014. № 4 (199). С. 34-48
Рыжкова М.В. Возможности теории ожидаемой полезности в описании потребительского выбора // Изв. Том. политехн. ун-та. 2013. Т. 322, № 6. С. 65-70.
Селиверстов Я.А. Основы теории субъективных функциональных возможностей рационального выбора // Науковедение: интернет-журнал. 2014. № 4. С. 90.