Development of corporate social responsibility as a key tool and competitive advantage in strategic development of social capital
The article is devoted to the study of corporate social responsibility at the meso level of social policy as a factor in the formation of the social capital of an enterprise. The theoretical assumptions, driving forces and obstacles to CSR are considered. Recommendations are proposed for further development of CSR in the current economic conditions.
Keywords
социальная ответственность,
КСО,
концепция устойчивого развития,
социальный капитал,
social responsibility,
CSR,
the concept of sustainable development,
social capitalAuthors
Gradovich M.S. | Kuzbass State Technical University named after T.F. Gorbachev | Masha_gradovich@mail.ru |
Всего: 1
References
Claridge Tr. Social capital. URL: http://www.socialcapitalresearch.com
Клейнер Г. Наноэкономика // Вопросы экономики. 2004. № 12.
Батаева B.C. Стратегические приоритеты социально-экономического развития России и концепция корпоративной социальной ответственности : дис.. д-ра экон. наук. М., 2010.
Нехода Е.В. Социальные функции бизнеса и предпосылки формирования социального капитала // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2014. № 3 (27). С. 33-44.
Жойдик А.П., Лихачев Д.В. Социальный баланс как инструмент учета корпоративной социальной ответственности на предприятиях с обособленными подразделениями // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. URL: http://www.uecs.ru/regionalnaya-ekonomika/item/2077-2013-04-04-08-25-10.
ИСО 26000 - Социальная ответственность. URL: http://www.iso.org/iso/ru/home/ standards/iso26000.htm
Friedman M. The social responsibility of business is to increase its profits // New York Times Magazine. 1970. 13 September.
Bowie N. Does It Pay to Bluff in Business? // Ethical Theory and Business / eds. by T.L. Beaukamp, N. Bowie. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1993. P. 460-462.
Social Responsibilities of Business Corporations. N.Y., 1971.
Baumol W.J. (ed.) A New rationale for corporate social policy. N.Y., 1970.
Morrison-Paul C.J., Siegel D.S. Corporate Social Responsibility and Economic Performance // Working paper. March. 2006.
URL: http://www.rodnyegoroda.ru/
Зубаревич Н.В. Крупный бизнес в регионах России: территориальные стратегии и социальные интересы: аналитический доклад / Независимый институт социальной политики. М. : Поматур, 2005.
Толстоброва Н.А., Осипова М.Ю. Корпоративная социальная ответственность как фактор устойчивого развития социально-экономических систем разного уровня // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. URL: http://www.uecs.ru/index.php?id=2879&option=com_flexicontent&view=items
Беляева И.Ю., Эскиндаров М.А. Корпоративная социальная ответственность: управленческий аспект. М. : КНОРУС, 2008.
Corporate Social Responsibility / ed. by J. Allouche. Vol. 1: Concepts, Accountability and Reporting. N.Y. : Palgrave Macmillan, 2006. P. 333-355.
Петухов К.А. Современные тенденции развития корпоративной социальной ответственности // Вестник Пермского университета. Серия «Социология». 2009. № 8 (34). С. 66-75.
Краснослободцев А.А., Дайриах Я. Маркетинг качества в российской практике // Стандарты и качество. 2013. № 7. С. 87-90.
Леонова В.И. Социально ответственные инвестиции как инструмент формирования корпоративной социальной ответственности // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. 2013. № 15. С. 69-77.
Report on Socially Responsible Investing Trends in the United States. 2010 // The Forum for Sustainable and Responsible Investments. URL: http://www.ussif.org/files/ Publica-tions/10_Trends_Exec_ Summary.pdf