Transformation of the academic environment: global aspect | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19988648/42/2

Transformation of the academic environment: global aspect

The article is devoted to the academic environment and its basic institutes: academic autonomy and academic freedom, academic culture of university. The article defines foundations of the formed academic conflict, which is a consequence of the late reaction of academic workers to external factors, discrepancy between the institutions of the business and the academic environment, ignoring the essential features of the academic environment by stakeholders. The most significant changes of the academic environment are highlighted. For example, formation of a corporate culture at university, strengthening the management administrative methods, confidence crisis and formation some special models for opportunistic behavior of actors in academic environment, etc. It should be noted that outside the framework of this study are the national characteristics of the academic environment.

Download file
Counter downloads: 165

Keywords

academic conflict, university transformation, academic reward, academic freedom, academic autonomy, academic environment, academic culture, university, академический конфликт, трансформация университетов, академическое вознаграждение, академическая свобода, академическая автономия, академическая культура, академическая среда, академическая деятельность, университет

Authors

NameOrganizationE-mail
Oganyan A.A.Tomsk State Universityog.aa@yandex.ru
Khloptsov D.M.Tomsk State Universityd.khloptsov@tokko.tomsk.ru
Всего: 2

References

Slaughter S., Feldman M., Thomas S. U.S. Research universities' institutional conflict of interest policies // Journal of Empirical Research on Human Research Ethics. 2009. Vol. 4, № 3. P. 3-20.
Шеллинг Т. Стратегия конфликта. М. : ИРИСЭН, 2007. 366 с.
Мелихов В.Ю. Институциональные конфликты в процессах воспроизводства кадров российской высшей школы // Ученые записки РГСУ. 2012. № 2 (102). С. 19-23.
Полтерович В.М. Институциональные ловушки и экономические реформы // Российская экон. школа. М., 1999. 37 с. URL: http://mathecon.cemi.rssi.ru/ vm_polterovich/files/ep99001.pdf (дата обращения: 20.05.2017).
Балацкий Е.В. Институциональные конфликты в сфере высшего образования // Экономика образования. 2007. № 3. Р. 79-89.
Henkel M. Can academic autonomy survive in the knowledge society? A perspective from Britain // Higher Education Research & Development. 2007. Vol. 26, № 1. P. 87-99.
Прохоров А.В. Соотношение корпоративной и академической культур в современном университете // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2010. Вып. 10 (90). С. 179-184.
Mendoza P. Academic Capitalism and Doctoral Student Socialization: a Case Study. Dissertation.Doctor of education // The Journal of Higher Education. 2007. Vol. 78. P. 71-96.
Клячко Т.Л., Мау В.А. Будущее университетов. М. : Дело, 2015. 64 с.
Беляев А.В. Корпоративная культура университета: от теории к практике // Высшее образование в России. 2007. № 11. С. 62-65.
Финкельштейн М.Дж. Академическая профессия в США под угрозой // Международное высшее образование. 2017. № 89. С. 15-17.
Хед С. Что угрожает британским университетам? // Вопросы образования. 2011. № 2. С. 282-296.
Борзов С.В. Финансирование как начальная стадия кругооборота ресурсов, доходов и услуг в системе высшего образования // Вестник Чувашского университета. 2014. № 4. С. 355-359.
Балацкий Е.В. Институциональная теория устойчивых изменений: конкуренция университетов // Общество и экономика. 2013. № 6. С. 118-145.
Schuster J., Finkelstein M. The American faculty: The restructuring of academic work and careers. JHU Press, 2006. 572 p.
Саймон Х. Что угрожает британским университетам? // Вопросы образования. 2011. № 2. С. 282-296.
Slaughter Sh., Rhoades G. Academic capitalism and the new economy. JHU Press, 2009. 384 p.
The SAGE Handbook of Sociology [E-book ] / ed. C. Calhoun, C. Rojek, B. Turner // Delanty G. The Sociology of the University and Higher Education: The Consequences of Globalization. 2005. P. 530-545.
Скотт П. Реформы высшего образования в странах Центральной и Восточной Европы: попытка анализа // Alma Mater. 2001. № 8. С. 47-52.
Митронова Т. Бизнес в стиле research: какие приемы управления предприниматели могут «подсмотреть» у ученых // Электронный журнал Forbes. URL: http://www.forbes.ru/biznes/349019-biznes-v-stile-research-kakie-priemy-upravleniya-predprinimateli-mogut-podsmotret-u (дата обращения: 20.05.2017).
Ицковиц Г. Тройная спираль. Университет-предприятие-государство. Инновации в действии / пер. с англ. А.Ф. Уварова. Томск : ТУСУР, 2010. 237 с.
Энговатова А.А. Университеты и таланты в НТИ // VII Всероссийский съезд советов молодых ученых и специалистов: НИЯУ-МИФИ. 30.11.2016-1.12.2016. URL: http://youngsciencecongress.ru (дата обращения: 20.05.2017).
Кларк Б. Поддержание изменений в университетах. Преемственность кейс-стади и концепций / пер. с англ. Е. Степкиной. М. : Изд. дом ВШЭ, 2011. 312 с
Бок Д. Университеты в условиях рынка. Коммерциализация высшего образования / пер. с англ. С. Карпа. М. : ВШЭ, 2012. 224 с.
Globalisation, Comparative Education and Policy Research: 12-volume Book Series [E-book] / edit. Joseph Zajda. London ; New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2016. 213 p. URL: http://www.springer.com/gp/book/9783319281902 (ao;ess date: 03.05.2017).
Мерцалова Т.А. Информационная открытость системы образования: Вопросы эффективности государственной политики // Вопросы образования. 2015. № 2. С. 40-75.
Mendoza P., Berger J.B. Academic Capitalism and Academic Culture: a Case Study // Education Policy Analysis Archives. 2008. Vol. 16, № 23. P. 1-24.
McCowan T. Universities and the post-2015 development agenda: an analytical framework // High Education. 2016. Vol. 72. P. 505-523. URL: https://link.springer.com/ content/pdf/10.1007%2Fs10734-016-0035-7.pdf (areess date: 03.05.2017).
Scott P. Challenges to Academic Values and the Organization of Academic Work in a Time of Globalization // Higher Education in Europe. October 2003. Vol. XXVIII, № 3. P. 296-306.
Шиверских М.Р. Взаимодействие предпринимательской и академической культуры в экономике знаний // Вопросы образования. 2010. № 4. С. 70-85.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество, культура. М., 2000. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Polit/kastel/intro.php (дата обращения: 20.05.2017).
Polanyi M. The republic of science: It's political and economic theory // Minerva. 2000. Vol. 38, № 1. P. 1-21.
Функционирование коллегиальных управленческих органов с общественным участием в университетах зарубежных стран / М.А. Правдина, И.А. Груздев, Е.А. Терентьев, М.Н. Ступникова. М. : НИУ ВШЭ, 2016. 56 с.
Великая хартия европейских университетов: принята в 18 сент. 1988 г. Болонья, 1988. URL: http://www.lexed.ru/mpravo/ razdel7/part2/?part2_01.html 11/ (дата обращения: 12.02.2017).
Корбут А.М. Академическое сопротивление в университете: попытка концептуализаци // Высшее образование в России. 2015. № 1. С. 86-94.
Сивак Е.В., Юдкевич М.М. Академическая профессия в сравнительной перспективе: 1992-2012 // Форсайт. 2013. Т. 7, № 3. С. 38-47.
Курбатова М.В., Левин С.Н. Эффективный контракт в системе высшего образования РФ: теоретические подходы и особенности институционального проектирования // Journal of institutional studies. 2013. Т. 5, № 1. С. 55-80.
Балацкий Е.В. Оценка академической ренты // Вопросы экономики. 2014. № 10. С. 97-113.
Балацкий Е.В. Истощение академической ренты // Мир России. Социология. Этнология. 2014. № 3. С. 150-174.
Фуллер С. В чем уникальность университетов? Обновление идеала в эпоху предпринимательства // Вопросы образования. 2005. № 2. С. 50-76.
Кузьминов Я., Юдкевич М. Академическая свобода и стандарты поведения // Вопросы экономии. 2007. № 7. С. 80-93.
North D.C., Thomas R.P. An Economic Theory of the Growth of the Western World // Economic History Review. 1970. Vol. 23, № 1, P. 1-17. URL: http://www.jstor.org/stable/ 2594560?origin=JST0R-pdf&seq=1#page_scan_tab_contents (areess date: 03.05.2017).
Baker G., Jensen M., Murphy K. Compensation and Incentives: Practice vs. Theory // Journal of Finance. 1988. Vol. 43, № 3. P. 593-616.
Benabou R.J.M., Tirole J. Intrinsic and Extrinsic Motivation // Review of Economic Studies. 2003. Vol. 70, № 3. P. 489-520.
Kreps D. Intrinsic Motivation and Extrinsic Incentives // AEA Papers and Proceedings. 1997. Vol. 87, № 2. P. 359-364. URL: http://www.jstor.org/stable/2950946?seq= 1#page_scan_tab_contents (areess date: 03.05.2017).
Сивак Е.В., Юдкевич М.М. «Закрытая» академическая среда и локальные академические конвенции // Форсайт. 2008. № 4. С. 32-41.
Гурков И. Б. Интегрированная метрика стратегического процесса - попытка теоретического синтеза и эмпирической апробации // Российский журнал менеджмента. 2007. Т. 5, № 2. С. 3-28.
 Transformation of the academic environment: global aspect | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2018. № 42. DOI:  10.17223/19988648/42/2

Transformation of the academic environment: global aspect | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19988648/42/2

Download full-text version
Counter downloads: 2005