Eco-marketing: "green" advertisement, assistance of the market and other tools to promote technological innovation in the university cities of the world and Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19988648/42/16

Eco-marketing: "green" advertisement, assistance of the market and other tools to promote technological innovation in the university cities of the world and Russia

The article cites data that the introduction of "smart" market mechanisms that stimulate a change in the structure of the economy and promote "green" innovations leads to an improvement in the quality of life and a change in consumer behavior. It is emphasized that the world economic system cannot abandon the consumer paradigm. It is established that the actively developed concepts of sustainable development, green economy and sustainable development of corporations come to the aid of the market. The concept of sustainable development of corporations justifies the fact that civilized business does not exist without consideration of moral, ethical and environmental factors. Programs and tools of environmental marketing (eco-marketing), including green advertising are designed to contribute to solving world problems. It is shown that turning to environmentally progressive technological innovations, the companies' opens new markets, expands its market share and increases profit.

Download file
Counter downloads: 169

Keywords

концепция «зеленой» экономики, экомаркетинг, «зеленая» реклама, продвижение технологических инноваций, concept of green economy, eco-marketing, green advertising, promotion of technological innovations

Authors

NameOrganizationE-mail
Zaharova T.V.Tomsk State Universityztv@t-sk.ru
Krakovetskaya I.V.Tomsk State Universityinna_krakov@mail.ru
Всего: 2

References

Kiryushin P. "Green Economy": Opportunities and Constraints for Russian Companies // Russie. Nei.Visions. 2014. № 79. 26 p.
Камоева Т.К. Развитие экопродукции в розничной торговле в рамках концепции устойчивого развития // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия «Экономика и экологический менеджмент». 2013. № 2. URL: http://www.economics.ihbt.ifmo.ru
Biswas A., Roy M. Green products: an exploratory study on the consumer behavior in emerging economies of the East // Journal of Cleaner Production. 2014. № 1 (6). P. 65-79.
Modi A.G., Patel J.D. Classifying Consumers based upon their Proenvironmental Behaviour: An Empirical Investigation // Asian Academy of Management Journal. 2013. Vol. 18, № 2. P. 85-104.
Сайт Института естественного маркетинга. Natural Marketing Institute: официальный сайт. Harleysville. 2002 // LOHAS Market Research. URL: http://www.nmi-solutions.com (дата обращения: 10.10.2017).
Горшков Д.В. Особенности продвижения экологически ориентированной продукции. Построение успешных коммуникаций с потребителем // Маркетинговое обозрение. 2004. № 2. С. 27-35.
Притужалова О.А. Истинно экологический маркетинг и «псевдо-зеленый» маркетинг-гринвошинг // Экологический вестник России. 28.07.2015.
Michel Mour рассказало об убийственном отношении людей к планете Земля. Сайт агентства «Michel Mour». URL: http://www.michelmour.com/news/15.
Экологически безопасная продукция // Экологический союз: официальный сайт. М., 2017. URL: http://www.ecounion.ru/ (дата обращения: 11.10.2017).
Головлева Е.Л. Реклама как инструмент формирования социальной реальности // Вестник Московской государственной академии делового администрирования. Социология, право, политология. 2013. № 2-3 (21-23). С. 209-215.
Tversky A., Kahneman D. Advances in Prospect Theory: Cumulative Representation of Uncertainty // Journal of Risk and Uncertainty. 1992. № 5. P. 297-305.
Бородин Ю.Г., Хабарова Е.И. Маркетинг «зеленых» технологий // Практический маркетинг. 2010. № 5 (159). С. 13-17.
Kenis A., Lievens M. Greening the Economy or Economizing the Green Project? When Environmental Concerns Are Turned into Means to Save the Market // Review of Radical Political Economics. 2016. Vol. 48 (2). P. 217-234.
Трифонова Т.А., Селиванова Н.В., Ильина М.Е. Экологический менеджмент : учеб. пособие. Владимир, 2003. 291 с.
Prakash A. Green marketing, public policy and managerial strategies // Business Strategy and the Environment. 2002. № 11. P. 285-297.
Галечьян Н. В чем выгода экологически благополучного имиджа компании // Корпоративная имиджелогия. 2008. № 2. 8 с. URL: www.ci-iournal.ru
McDaniel S., Rylander D. Strategic Green Marketing // The Journal of Consumer Marketing. 1999. № 10 (3). P. 4-10.
Brand management in green marketing // American marketing association: официальный сайт. URL: https://www.ama.org/Pages/default.aspx (access date: 23.10.2017).
Peattie R. Green marketing. London Pitman Publishing, 1992. 284 p.
Polonsky M.J. An Introduction To Green Marketing // Electronic Green Journal. 1994. № 1 (2). P. 1-10.
Зайцева Д.С., Краковецкая И.В. Экологический маркетинг: тенденции и перспективы // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия «Политические, социологические и экономические науки». 2016. № 2. С. 55-59.
Светник Т.В., Федюкович Е.В. Современная корпорация: предпринимательское управление и устойчивое развитие : учеб. пособие. Иркутск : Изд-во БГУ, 2016. 194 с.
Корпоративная социальная ответственность : учеб. / под ред. И.Ю. Беляевой, М.А. Эскиндарова. М. : КНОРУС, 2016. 320 с.
Буянский С.Г., Трунцевский Ю.В. Корпоративное управление: комплаенс и риск-менеджмент: учеб. пособие для магистрантов. М. : РУСАЙНС, 2016. 344 с.
Мейен С.В. Принцип сочувствия. Размышления об этике и научном познании. М. : ГЕОС, 2006. 212 с.
Ежегодный доклад ЮНЕП за 2015 год. Издано Программой ООН по окружающей среде. 2016. 64 с. URL: https://wedocs.unep.org/rest/bitstreams/11118/retrieve (дата обращения: 01.11.2017).
Morrow K. Rio-20, the Green Economy and Re-orienting Sustainable Development // Environmental Law Review. 2012. № 14. P. 279-297.
Захарова Т.В. О поиске модели перехода к «зеленой» экономике в России // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2016. № 4 (36). С. 26-37.
Бобылев С.Н. Экологические вызовы и «зеленая» экономика // Вестник МИТХТ. Серия «Социально-гуманитарные науки и экология». 2014. № 1. С. 5-14.
 Eco-marketing:

Eco-marketing: "green" advertisement, assistance of the market and other tools to promote technological innovation in the university cities of the world and Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2018. № 42. DOI: 10.17223/19988648/42/16

Download full-text version
Counter downloads: 2006