Identification of some areas of development of small trade formats based on the analysis of stakeholders' interests
Despite of the dominant position of the largest retailers in the market, the demand for small retail formats still remains relevant. The problem of small forms of trade development is of particular interest for Russia. The article is devoted to the problem of new formats of small retail trade development from the perspective of stakeholders' concept. In this regard, there are identified stakeholders of small retailers, their interests, goals andimpact. Based on the analysis of common goals and power of influence of interested groups, the article defines stakeholders with high potential of cooperation and power of influence, which are recommended to be considered as partners for the creation of industry alliances and other forms of cooperation. The author presents and substantiates the point of view that preferred directions for the development of small forms of trade are those that meet the criterion of balance of interests and exchange of resources between external and internal stakeholders. On the basis of the analysis such perspective directions of development as vending and franchising are determined.
Keywords
малые форматы торговли,
стейкхолдеры,
мобильная торговля,
вендинг,
франчайзинг,
small retail formats,
stakeholders,
vending,
franchisingAuthors
Podsypanina T.D. | National Research University "Higher School of Economics" | tpodsypanina@hse.ru |
Popenkova D.K. | National Research University "Higher School of Economics" | dpopenkova@hse.ru |
Всего: 2
References
ГОСТ Р 51303-2013. Национальный стандарт Российской Федерации. Торговля. Термины и определения (утв. Приказом Росстандарта от 28.08.2013 № 582-ст) (ред. от 29.03.2016).
Пэк Т.Н. Влияние стейкхолдеров на развитие бюджетной образовательной организации // Экономика и современный менеджмент: теория и практика : сб. ст. по материалам XX междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск : СибАК, 2012.
Подзорова Г.А. Стейкхолдер-менеджмент как инструмент повышения качества управления организацией // Теория управления. 2014. № 10 (70).
Anuradha Kalhan, Martin Franz. Regulation of Retail: Comparative Experience // Economic & Political Weekly August 8. 2009. Vol. xliv, № 32.
Гурков И.Б. Стратегический менеджмент организации : учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М. : ТЕИС, 2004. 239 с.
Госдума может до конца сессии принять закон о компенсациях владельцам снесенных палаток. URL: http://tass.ru/ekonomika/2650645 (дата обращения: 01.02.2017).
Приказ Министерства промышленности и торговли РФ от 25 декабря 2014 г. № 2733 «Об утверждении Стратегии развития торговли в Российской Федерации на 2015-2016 годы и период до 2020 года».
Новопашина Н. Правительство обсудит новые правила для малых форматов торговли. URL: https://www.rbc.ru/business/19/05/2017/591daed69a79477aa7a0e607 (дата обращения: 03.02.2017).
Кто страдает и кто выигрывает от сноса палаток в Москве? URL: https://rb.ru/article/kto-stradaet-i-kto-vyigryvaet-ot-snosa-palatok-v-moskve/7592347.html (дата обращения: 01.02.2017).
Максимов В. Основных проблем малой и средней торговли в современной России две: постоянный административный прессинг и отсутствие площадей для развития бизнеса. URL: http://kioskers.ru/news/column_of_the_president_of_the_coalition/ vla-dlen_maximov_the_main_problems_of_small_and_average_trade_in_modern_russia_two _permanent_administ/ (дата обращения: 01.02.2017).
Снос палаток: плевок в лицо обществу или избавление от безобразия. URL: https://daily.afisha.ru/cities/500-snos-palatok-plevok-v-lico-obshestvu-ili-izbavlenie-ot-bezobraziya/ (дата обращения: 01.02.2017).
Обзор рынка вендинга в России и мире. URL: https://www.cfo-russia.ru/issledovaniya/index.php?article=28170 (дата обращения: 01.02.2017).
Установлен понижающий коэффициент для торговых автоматов в Москве. URL: http://www.rnva.ru/news/news_naat/?id=154 (дата обращения: 01.02.2017).