Social and Labour Relations: The Essential Basis of Employees' Labour Behaviour in the Implementation of Changes | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2019. № 48. DOI: 10.17223/19988648/48/10

Social and Labour Relations: The Essential Basis of Employees' Labour Behaviour in the Implementation of Changes

The study is supported by the Russian Foundation for Basic Research, Research Project No. 19-010-00491. The article presents the results of the authors' theoretical and methodological studies aimed to form the conceptual foundations of the prescriptive theory and practical principles and techniques for management workers' behaviour during the implementation of changes. For decades, the problem of staff resistance to the introduction of advanced technological and organizational innovations has been discussed in foreign and domestic literature. The use of well-known methods aimed at neutralizing the destructive forms of workers' labour behaviour during the implementation of changes is ineffective. The authors believe that the reason lies in their orientation towards overcoming visible behavioural stereotypes rather than essential causes of labour behaviour. In their theoretical assumptions, the authors proceed from the fact that the essential basis of people's economic activity is determined by socioeconomic relations, and their labor activity is determined by social and labour relations. Consequently, change management techniques should be focused not only on overcoming negative behavioural stereotypes of workers' labour behaviour, but also on non-obvious essential reasons hidden in the content of social and labour relations. In order to determine how to influence social and labour relations, the nature of the category “relations” is studied, approaches to their classification are presented, the content of the concepts “social relations”, “socioeconomic relations”, “production relations”, “social and labour relations” is described. The types and varieties of social and labour relations are described. The theories and methods of foreign experts in labour relations management at enterprises are analysed. As a result, it has been established that the essential reason for workers' resistance to the introduction of progressive changes lies in their opportunistic relations and intentions, their desire to receive personal and group benefits due to the intentional damage to their enterprise during the periods of introduction of changes. The article proposes a methodology for targeted managerial influence on the social and labour relations that have developed at an enterprise introducing changes so that these relations correspond to the content of the changes being introduced. The use of the methodology will improve labour efficiency in the implementation of innovative changes at enterprises.

Download file
Counter downloads: 137

Keywords

отношения, производственные отношения, социальноэкономические отношения, социально-трудовые отношения, производительные силы, изменения, внедрение изменений, управление изменениями, relations, industrial relations, socioeconomic relations, social and labour relations, productive forces, changes, introduction of changes, change management

Authors

NameOrganizationE-mail
Belyaev Viktor I.Altai State Universitybelyaevvi@mail.ru
Kuznetsova Olga V.Altai State Universitytrud@econ.asu.ru
Pyatkova Oksana N.Altai State Universitypyatkovaon@mail.ru
Всего: 3

References

Ушаков Е.В. Введение в философию и методологию науки. 2-е изд., перераб. и доп. М. : КНОРУС, 2008. 592 с.
Маркс К. Капитал: критика политической экономии. М. : Эксмо, 2017. Т. 1. 1200 с.
Иванов Д.В. Концепции капитала от Карла Маркса до Марка Цукерберга // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2014. Сер. 12, вып. 1. С. 126-134.
Маркс К. К критике политической экономии // Капитал. Критика политической экономии. М. : Эксмо, 2017. Т. 1. С. 1081-1120.
Мизес Л. фон. Человеческая деятельность: трактат по экономической теории. Москва ; Челябинск: Социум, 2018. 878 с.
Чанг Х.-Дж. Как устроена экономика. 6-е изд., доп. М. : Манн, Иванов и Ферберг, 2019. 320 с.
Сигов В.И., Воротынская А.М., Поздеева Е.А. Современные проблемні российской экономики труда. СПб. : Изд-во СПбГЭУ, 2018. 105 с.
Генкин Б.М. Экономика и социология труда. 6-е изд., доп. М. : Норма, 2006. 448 с.
Экономика труда и социально-трудовые отношения / под ред. Г.Г. Меликьяна, Р.П. Колосовой. М. : Изд-во МГУ ; Изд-во ЧеРо, 1996. 623 с.
Оппортунизм в структуре социально-трудовых отношений / под ред. В.И. Беляева, А.И. Мельникова, Р.А. Самсонова. Барнаул : ИП «Колмогоров И.А.» (Изд-во «Концепт»), 2015. 236 с.
Армстронг М. Практика управления человеческими ресурсами. 8-е изд. СПб. : Питер, 2004. 832 с.
Грэхэм П. Человеческие отношения // Управление человеческими ресурсами / под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб. : Питер, 2002. С. 119-127.
Пул М. Индустриальные и трудовые отношения // Управление человеческими ресурсами / под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб. : Питер, 2002. С. 1053-1078.
Джермаер Дж. М., Нор Д У. Индустриальный саботаж // Управление человеческими ресурсами / под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб. : Питер, 2002. С. 1079-1085.
Гордон Я. Маркетинг партнерских отношений. СПб. : Питер, 2001. 384 с.
Третьяк О.А. Маркетинг: новые ориентиры управления. М. : ИНФРА-М, 2005. XII, 403 с.
Черчилль Г., Якобуччи Д. Маркетинговые исследования. 8-е изд. СПб. : Нева, 2004. 832 с.
Соломон М.Р. Поведение потребителя. Искусство и наука побеждать на рынке. СПб. : ООО «ДиаСофтЮП», 2003. 784 с.
Энджел Д., Блэкуэлл Р.Д., Мингра Д П.У. Поведение потребителей. СПб. : Питер Ком, 1999. 768 с.
Кемерон Э., Грин М. Управление изменениями. М. : Добрая книга, 2006. 360 с.
Гринберг М. В мире перемен. М. : Институт экономики РАН, 2006. 484 с.
Управление развитием и изменением. Кн. 8: Необходимость развития и изменения / Э. Фармер, К. Мэйби, Р. Томпсон ; под ред. З.Ш. Атоян. Жуковский : МИМ ЛИНК, 1998. 68 с.
Управление развитием и изменением. Кн. 9: Изменения: системная технология / К. Мэйби, П. Дэвис, Д. Холловей ; под ред. З.Ш. Атоян. Жуковский : МИМ ЛИНК, 2000. 68 с.
URL: https://ru.citaty.net/avtory/geraklit/
Беляев В.И., Самсонов Р.А., Пяткова О.Н. Экспликация, таксономия и институциональная трансформация трудового оппортунизма в системе социально-трудовых отношений предприятия // Журнал экономической теории. 2015. № 4. С. 98-113.
Управление развитием и изменением. Кн. 11: Управление изменением: навыки и стратегии / Э. Фармер, К. Мэйби, Дж. Батслер. Жуковский : Изд-во МИМ ЛИНК, 1998. 84 с.
Надлер Д. А. Концепции управления организационными изменениями // Хрестоматия. Управление изменением. Жуковский : МЦДО «ЛИНК», 1996. С. 84-98.
Lewin K. Field theory in social science. Harper, 1951. 346 p.
Киган Р., Лейхи Л.Л. Истинная причина нелюбви к переменам // Корпоративная культура и управление изменениями. Серия: Классики Harvard Business Review. М. : Альпина Бизнес Букс, 2006. С. 47-64.
Белбин Р.М. Команды менеджеров: как объяснить их успех или неудачу. Лондон ; Роттердам ; Москва : Кивитс, 2012. 240 с.
Трудовой кодекс Российской Федерации от 30.12.2001 № 197-ФЗ (ред. от 26.07.2019) // КонсультантПлюс: справочно-правовая система. Загл. с экрана.
Чуланова О.Л., Комарова Е.М., Фламинг Ю. Методика внедрения грейдинга в систему оплаты труда персонала организации: принципы, подходы, преимущества, риски // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 2-3. С. 128-138.
 Social and Labour Relations: The Essential Basis of Employees' Labour Behaviour in the Implementation of Changes | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2019. № 48. DOI: 10.17223/19988648/48/10

Social and Labour Relations: The Essential Basis of Employees' Labour Behaviour in the Implementation of Changes | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2019. № 48. DOI: 10.17223/19988648/48/10

Download full-text version
Counter downloads: 979