Digital Economy and the Evolution of Strategic Management
The article provides an overview of the concepts and theoretical approaches to companies' strategic management in modern conditions. The technological and sociocultural challenges of the environment, combined with the exhaustion of traditional sources of growth, determine the change of strategic business priorities. Researchers and practitioners focus attention on digital platforms and business ecosystems, which lead to the transformation of markets, industries, strategies and business models. Approaches to the transformation or redefinition of the existing business are described. It is also shown that, in modern economics, the space of strategic choices expands significantly, and the choice in determining the company's strategy becomes multi-vector and multi-agent.
Keywords
вызовы современности,
стратегические выборы и приоритеты,
многовекторные стратегии,
трансформация бизнеса,
modern challenges,
strategic choices and priorities,
multi-vector strategies,
business transformationAuthors
Markova Vera D. | Institute of Economics and Industrial Engineering, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | markova.pro@yandex.ru |
Kuznetsova Svetlana A. | Institute of Economics and Industrial Engineering, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | kuzosvet@mail.ru |
Всего: 2
References
Хейманс Дж., Тиммс Г. Кто правит миром? // Harvard Business Review - Россия. 2015, январь-февраль. С. 41-49.
Прахалад К., Рамасвами В. Будущее конкуренции: создание уникальной ценности вместе с потребителями. М. : Олимп-Бизнес, 2006.
Альстайн М. ван, Паркер Дж., Чаудари C. Сетевой эффект как новый двигатель экономики // Harvard Business Review - Россия. 2017, январь-февраль. С. 29-36.
Алещенко Е.А., Маркова В.Д. PEST-анализ как инструмент выявления и оценки степени влияния заинтересованных сторон в сфере здравоохранения // Инновации. 2019. № 4. С. 64-70.
Портер М., Хаппелманн Дж. Революция в конкуренции. «Умные» технологии изменяют конкурентную борьбу // Harvard Business Review - Россия. 2014, декабрь. С. 49-71.
Уэссел М., Леви Э., Сигел Р. Рывок в цифровую экономику // Harvard Business Review - Россия. 2017, март. С. 59-65.
Дриест Ф., Стаунатан С., Уид К. Путь к сердцу покупателя лежит через данные // Harvard Business Review - Россия. 2016, ноябрь.
Иансати М., Лакхани К. Вездесущая «цифра» // Harvard Business Review - Россия. 2014, декабрь. С. 73-83.
Xing Wan, Cenamor J., Parker G., M. Van Alstyne. Unraveling Platform Strategies: A Review from an Organizational Ambidexterity Perspective // Sustainability. 2017. № 9. DOI: 10.3390/su9050734
Пизано Г. Как превзойти Apple или Google // Harvard Business Review - Россия. 2015, август. С. 32-43.
Gawer A., Cusumano M. Industry Platforms and Ecosystem Innovation // J. Prod. Innov. Management. 2014. № 31 (3). P. 417-433.
Teece D.J., Pisano G., Shuen A. Dynamic capabilities and strategic management // Strategic Management Journal. 1997. № 18 (7). P. 509-533.
Pisano G.P. A normative theory of dynamic capabilities: connecting strategy, knowhow, and competition. Working paper. Harvard Business School, 2015.
Menon A.R., Yao D.A. Elevating repositioning costs: Strategy dynamics and competitive interactions // Strategic Management Journal. 2017. № 38 (10).
Argyres N., Mahoney J., Nickerson J. Strategic Responses to Shocks: Comparative Adjustment Costs, Transaction Costs, and Opportunity Costs // Strategic Management Journal. 2019. № 40 (3). P. 329-462.
Зук К., Аллен Дж. Стратегии роста компании в эпоху нестабильности. М. : Вильямс, 2007.
Харари О. Эффект Мадонны. Стратегия опережения в подражательной экономике. СПб. : Бест Бизнес Букс, 2011.
Хэмел Г. Во главе революции. СПб. : Изд-во Стокгольмской школы экономики, 2007.
Чакраварти Б., Лоранж П. Прибыль или рост? Почему вам не нужно делать выбор. СПб. : Бест Бизнес Букс, 2012.
Синек С. Начни с «Почему?». М. : Э, 2017.
Garcia-Sanchez J., Mesquite L.F., Vassolo R.S. What doesn't kill you makes you stronger: The evolution of competition and entry-order advantages in economically turbulent contexts // Strategic Management Journal. 2014. № 35 (13). P. 1972-1992.
Аднер Рон, Капур Р. Технология хороша, да время не то. Готова ли ваша экосистема принять подрывную технологию? // Harvard Business Review - Россия. 2017, март. С. 51-57.
Маркова В.Д. Влияние цифровой экономики на бизнес // ЭКО. 2018. № 12. С. 7-22
Westerman G., Bonnet D., McAfee A. Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Harvard Business Review Press, 2014.
Краснова В. Перелей кровь и смени фигуру (интервью с С. Макшановым) // Эксперт. 2019. № 4. С. 46-49.
Маркова В.Д., Кузнецова С.А. Стратегический менеджмент: понятия, концепции, инструменты принятия решений. М. : ИНФРА-М, 2012.
Brandenburger A., Nalebuff B. Coopetition. N.Y. : Bantam Doubleday Dell Publishing Group, 1996.
Си Ч. Sony против Samsung. М. : Эксмо, 2010.
Hoffmann W., Lavie D, Reuer J., Shipilov Л. The interplay of competition and cooperation // Strategic management Journal. 2018. № 39 (12).
Мартин Р. Большая ложь о стратегическом планировании // Менеджмент. Маркетинг. Лидерство: Лучшее за 2015. М. : Альпина Паблишер (Серия: Harvard Business Review: 10 лучших статей), 2017. С. 69-81.
Ривз М., Цзэн М., Веньяра Ф. Чудеса Али-Бабы // Harvard Business Review - Россия. 2015, август. С. 65-71.