Developing an Integrative Model of Staff Proactive Training in the Framework of the Labor Productivity and Employment Support National Project
The implementation of the Labor Productivity and Employment Support national project for the period from 2019 to 2024 becomes a priority factor in the growth of labor productivity in enterprises of non-primary sectors of the Russian economy. The project provides for large-scale proactive training of staff of domestic enterprises in innovative methods of managing labor productivity. Proactive training is characterized by a wide range of potential effects, which are often not fully manifested in practice due to the prevalence of a fragmented approach to the development of corporate educational programs and the lack of a holistic understanding among managers of enterprises of the content of the staff training process. The aim of the study is to develop an integrative model of staff proactive training focused on the formation of transdisciplinary competencies necessary to solve complex managerial and economic problems in the field of increasing labor productivity. In the research, the authors used the methodology of an integrative approach to staff training, the methodology of critical thinking, the methodology of system analysis, the method of expert data analysis, and the statistical method. The authors conclude that the elaborated integrative model develops a model of staff competencies in the field of labor productivity management and contributes to a more efficient achievement of the goals of the Labor Productivity and Employment Support national project. JEL Classification: D83, М53, O40
Keywords
national project,
labor productivity,
integration of staff training,
proactive training,
staff competencies,
staff training programAuthors
Alexandrova Tatyana V. | Perm State University | at-vpsu@yandex.ru |
Popov Viktor L. | Perm State University | pku06@mail.ru |
Всего: 2
References
Паспорт национального проекта «Производительность труда и обеспечение занятости»: утв. президиумом Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и национальным проектам 24.12.2019 г., протокол № 6. URL: http://govemment.ru/ info/35567/ (дата обращения: 03.02.2020).
О ходе реализации национальных проектов: заседание президиума Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и национальным проектам 11 ноября 2019 г. URL: http://government.ru/news/38310/ (дата обращения: 20.02.2020).
Kuhn T.S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago : University of Chicago Press, 1996. 212 p.
Marsh D. Content and language integrated learning: the European dimension - actions, trends and foresight potential. Oxford : Oxford University Press, 2002. 204 p.
Tsaturyan A. An option for an advanced training model // Cross - Cultural Studies: Education and Science (CCS&ES). 2017. Vol. 2, is. 3. Р. 31-37.
Лучшие участники национального проекта «Производительность труда и поддержка занятости» получили награды // Официальный сайт ФЦК. URL: https://xn--b1aedfedwqbdfbnzkf0oe.xn--p1ai/ru (дата обращения: 10.08.2020).
Балацкий Е.В., Екимова Н.А. Россия в мировой системе производительности труда // Мир новой экономики. 2019. № 13 (3). С. 1428-1441. DOI: 10.26794/2220-6469-2019-13-3-14-28
Бельчик Т.А. Производительность труда: состояние и резервы роста // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2019. № 1 (35). С. 219-225. DOI: 10.17238/issn1998-5320.2019.35.219
Богатырева И.В., Кожухова Н.В., Железникова Е.П. Анализ современного состояния производительности труда в России // Экономика труда. 2018. № 5 (3). С. 683-698. DOI: 10.18334/et.5.3.39239
Большаков С. О практиках проектного управления: опыт стран Центральной и Восточной Европы // Общество и экономика. 2018. № 9. С. 33-43.
Чернопятов А.М. К вопросу производительности труда в Российской Федерации // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2017. № 7 (12А). С. 131-144.
Щербаков А.И. Государственное регулирование производительности труда в современной России // Горизонты экономики. 2016. № 6 (32). С. 18-23.
Горелов Н.А., Кораблева О.Н., Литун В.В., Синов В.В. Производительность труда в контексте развития экономики Санкт-Петербурга // Современные технологии управления. 2015. № 5 (53). URL: https://sovman.ru/article/5302/ (дата обращения: 05.02.2020).
Иванов О.Б., Бухвальд Е.М. Национальные проекты России: региональное измерение // ЭТАП: Экономическая теория. Анализ. Практика. 2019. № 1. С. 37-53.
Иванов О.Б., Бухвальд Е.М. Национальный проект по производительности труда: ключ «экономического рывка» для России // ЭТАП: Экономическая теория. Анализ. Практика. 2019. № 3. С. 28-41. DOI: 10.24411/2071-6435-2019-10078
Костарева Л.В. Реализация приоритетных национальных проектов в Российской Федерации: проблемы и перспективы // Общество, экономика, управление. 2018. Т. 3, № 1. С. 37-43.
Шаронина Л.В., Катаева Т.М. Повышение производительности труда на промышленных предприятиях Ростовской области: возможные пути решения проблемы // Инженерный вестник Дона. 2018. № 4. URL: http://ivdon.ru/ru/magazine/archive/ n4y2018/5479 (дата обращения: 01.03.2020).
Шолин Ю.А., Мартояс М.А. Политика Краснодарского края в сфере производительности труда // International Journal of Humanities and Natural Sciences. 2019. № 9 (2). С. 34-38. DOI: 10.24411/2500-1000-2019-11543
Ashton S. Where's the action? The concept of action in action learning // Action Learning Research and Practice. 2006. № 3 (01). Р. 5-29.
Kelliher F. Just do it: action learning as a catalyst for reflective learning on an MBA programme // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. № 5 (141). Р. 1275-1280.
Nelson S.A., Yeo R.K. Action learning for middle manager development: the case of an Australian state-based large organization // International Journal of Human Resources Development and Management. 2012. № 12 (4). Р. 292-307.
Rusanovskiy V.A., Markov V.A. Employment and Labor Productivity in Macroregions of Russia: Spatial Interdependence // Studies on Russian Economic development. 2017. Vol. 29, is. 2. Р. 135-143.
Vince R., Abbey G., Langenhan M. Finding critical action learning through paradox: The role of action learning in the suppression and stimulation of critical reflection. // Management Learning. 2018. № 49 (1). Р. 86-106. DOI: 10.1177/1350507617706832
Методические рекомендации «Привлечение консультантов для участия в федеральном проекте «Адресная поддержка повышения производительности труда на предприятиях». URL: http://frp74.ru/about/files/5.%20%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%B2% D0%BB%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20%D0%BA%D0%B E%D0%BD%D1%81 %D1 %83%D0%BB%D1 %8C%D1 %82%D0%B0%D0%BD%D1%82 %D0%BE%D0%B2.pdf (дата обращения: 02.03.2020).
Методические рекомендации по повышению производительности труда для предприятий-участников регионального проекта «Повышение производительности труда и поддержка занятости». URL: https://minpromtorg.permkrai.ru/industry/povysheme-proizvoditelnosti-truda/ (дата обращения: 02.03.2020).
Гриценко Л.И. Теория и практика обучения: интегративный подход. М. : Академия, 2008. 240 с.
Мокий В.С., Лукьянова Т.А. От дисциплинарности к трансдисциплинарности в понятиях и определениях // Universum: Общественные науки. 2016. № 7 (25). URL: http://7universum.com/ru/social/archive/item/3435 (дата обращения: 07.03.2020).
Lesley F.G. Cooperative education and retention: a study among science, Math, and engineering students. Raleigh : University of North Carolina, 2004. 81 p.
Паспорт национального проекта «Национальная программа «Цифровая эконо мика Российской Федерации»: утв. президиумом Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и национальным проектам, протокол от 04.06.2019 № 7. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_328854/ (дата обращения: 03.03.2020).
Итоги всероссийской премии «Производительность труда: Лидеры промышленности России-2019». URL: http://www.up-pro.ru/specprojects/lidery/ (дата обращения: 10.03.2020).