Experience in the formation of a territorial brand and the boundaries of the method | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19988648/57/15

Experience in the formation of a territorial brand and the boundaries of the method

The plurality of territorial brands is a problem of many large and small cities, regions, as well as historical, cultural, and natural territories; however, it continues to be under-researched. At the same time, understanding the reasons why we again and again have to observe this phenomenon in a particular territory is absolutely necessary for the successful solution of the tasks of their strategic development. The analysis of this phenomenon makes it possible to study the conceptual prerequisites that determine the emergence of a situation of a plurality of territorial brands and opens up the possibility of testing the validity of some theoretical concepts in practice. To achieve these objectives, using the example of the city of Tomsk and Tomsk Oblast, I analyze the history and logic of the formation of a territorial brand, the role of city and regional administrations at different stages of its formation and development. I also reveal the conceptual attitudes of the participants in the process of forming the territorial brand, which they voluntarily or involuntarily follow when making decisions in this area. The results of the study show that the principles of cognitive relativism have a significant impact on the decision-making of persons involved in the formation and management of a territorial brand, and also make it possible to establish the limits of applicability of the above methodological setting. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 26

Keywords

strategic development of territory, cognitive approach, subjective space, city brand formation

Authors

NameOrganizationE-mail
Kaz Mikhail S.Tomsk State University; Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronicsmisk3@mail.ru
Всего: 1

References

McCloskey D.N. Preface for Final Volume of Bourgeois Era. 2014. Chicago : The University of Chicago Press, 2014. 5 р. URL: http://www.deirdremccloskey.org/docs/pdf/NewMcCloskeyPreface.pdf (дата обращения: 10.07.2020).
Кейнс Дж.М. Общая теория занятости, процента и денег. М. : Издательство иностранной литературы, 1948. 454 с.
Vuignier К. Place branding and place marketing 1976-2016: a multidisciplinary literature review // International Review on Public and Nonprofit Marketing. 2017. Vol. 14, № 4. Р. 447-473. doi.org/10.1007/s12208-017-0181-3.
Welsch W. Unsere postmoderne moderne. Weinheim : VCH, Acta Humaniora, 1987. 344 p.
Фейерабенд П. Против метода. Очерк анархистской теории познания. М. : АСТ, 2007. 413 с.
Лоренцер А. Археология психоанализа. М. : Прогресс-Академия, 1996. 303 с.
Дубейковский В. 39 вопросов // CityBranding blog. URL: http://citybranding.ru/vopros25 (дата обращения: 2.06.2020).
Бритвин А.М., Климина А.В. Символический капитал как инструмент продвижения территории (на примере города Арамили) // Брендинг малых и средних городов России: опыт, проблемы, перспективы. 2015 : материалы Междунар. науч.-практ. конф. (24 апреля 2015 г.) / ред. А.М. Бритвин. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2015. 200 с.
Инновационная стратегия Томской области. URL: https://tomskmuseum.ru/afisha_exhibit/virt_vist/vvvZDTO/vvvZDTO3-3soziyv-3/vvvZDTO3-3soziyvTO3-4 (дата обращения: 12.06.2020).
Городская целевая программа «Внешнее позиционирование города Томска» на 2009-2011 годы. URL: http://docs.cntd.ru/document/951825043 (дата обращения: 11.05.2020).
Соколова А. Бренд-нейм Томска вводит в недоумение // Новости. VTOMSKE.RU. URL: https://news.vtomske.ru/details/4137-brend-neim-tomska-vvodit-v-nedoumenie (дата обращения: 11.05.2020).
Об инновационной деятельности в Томской области. ОЗ № 13-03 от 2 июня 1999 года. URL: http://docs.cntd.ru/document/951805561 (дата обращения: 14.03.2020).
Буров А. Причеши мысль: в Томске стартует XIV Инновационный форум // Российская газета. 2011. 20 мая. URL: https://rg.ru/2011/05/20/forum-tomsk.html (дата обращения: 16.03.2020).
Marshall A., Whitaker J.K. The correspondence of Alfred Marshall // Economist. Cambridge : Cambridge Univ. Press. 1996. Vol. 3. 516 p.
Три мэра Томска. URL: https://ria.ru/20130919/964325009.html (дата обращения: 18.05.2020).
Кляйн поручил задействовать томские компании в проекте «Умный город». URL: https://www.riatomsk.ru/article/20191202/tomsk-umnij-gorod-uchastie-v-proekte (дата обращения: 20.05.2020).
Визгалов Д.В. Брендинг города. М. : Институт экономики города, 2011. 160 с.
Томск, возможно, получит статус студенческой столицы России // СибНовости. Томск. 2013. URL: http://tomsk.sibnovosti.ru/society/233768-tomsk-vozmozhno-poluchit-status-studencheskoy-stolitsy-rossii (дата обращения: 21.04.2020).
Граф Н. Ученая марка. Город стал студенческой столицей России // Российская газета. Федеральный выпуск № 289 (6860). URL: https://rg.ru/2015/12/22/tomsk.html (дата обращения: 26.04.2020).
Город, который стал прототипом. URL: expert.ru/siberia/2015/28/gorod-kotoryij-stal-prototipom (дата обращения: 18.05.2020).
Полунина К.С. Бренд города Томска: особенности, подходы к формированию и новый вектор развития. URL: http://connect-universum.tsu.ru/blog/cuj2015/1299.html (дата обращения: 18.05.2020).
Ронкалья А. Богатство идей. История экономической мысли. М. : Издательский дом Высшей школы экономики, 2018. 656 с.
Coase R. Essays on Economics and Economists. Chicago : The University of Chicago Press, 1994. 232 p.
Каз М.С. Динамика экономического знания и мотивация труда: когнитивноценностный подход. Томск : Томский государственный университет, 2003. 351 c.
Каз М.С. Почему в экономических исследованиях необходим когнитивный подход? // Вопросы философии. 2009. № 4. С. 29-40.
Толмен Э. Когнитивные карты у крыс и человека // История психологии. XX век / ред. П.Я. Гальперина, А.Н. Ждан. М. : Академический Проект, 2005. 833 с.
Сорокин П. Человек, цивилизация, общество. М. : ИПЛ, 1992. 543 с.
Каз М.С. Дискурс и развитие экономического знания // Вопросы экономики. 2003. № 12. С. 81-94. doi.org/10.32609/0042-8736-2003-12-81-94
Каз М.С. Мотивация труда: трансформация структуры теоретико-методологического знания и когнитивно-ценностный подход // Вопросы экономики. 2005. № 1. С. 82-95. doi.org/10.32609/0042-8736-2005-12-82-95
Каз М.С. «Мир труда» работающих пенсионеров: дилеммы и смыслы // Социологические исследования. 2021. № 7. С. 28-39. doi.org/10.31857/S013216250013853-1
Булатова Т.А., Глухов А.П. Инновационный образ Томска. Позиционирование в традиционных медиа и сети интернет // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. Вып. 3 (144). С. 162-171.
Скрипник А.В., Корнилова Д.Д-Н. Маркетинговые и культурологические составляющие имиджа города (на материале г. Томска и Иркутска). Ч. 2 // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2016. № 3 (35). С. 91-98. doi.org/10.17223/1998863X/35/9
Об утверждении государственной программы «Улучшение инвестиционно го климата и укрепление международных и межрегиональных связей Томской области»: Постановление Администрации Томской области от 26.11.2014 № 436а. URL: https://invest.tomsk.gov.ru/documents/front/view/id/1261 (дата обращения: 07.06.2020).
Брендом в интернет-голосовании выбрали проект «Это по-сибирски». URL: https://tv2.today/TV2Old/Tomichi-vybrali-brendom-tomskoy-oblasti-proekt-eto-po-sibirski# ixzz6JGlWvVv8 (дата обращения: 04.06.2020)
Makarov P. Y., Illarionov A.E. The role of regional administrations in improving place branding effectiveness. An exploratory study // Journal of Place Management and Development. 2020. № 4. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPMD-06-2019-0045/full/html (дата обращения: 04.05.2020). doi.org/10.1108/JPMD-06-2019-0045
Ефимова И.Н. Социологический анализ рынка образовательных услуг с целью выявления мотивации абитуриентов 2011 года при выборе вуза // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2012. № 4. С. 19-25.
Han C.M. Country image: Halo or summary constant? // Journal of Marketing Research. 1989. № 26 (2). P. 222-229.
Иванова Ю.О. Механизм формирования и развития имиджа образовательных организаций высшего образования. М. : Финансовый университет, 2019. 207 c.
Тульчинский Г.Л. От бренда города к бренду агломерации: консолидация социума и символическая политика // Брендинг малых и средних городов России: опыт, проблемы, перспективы. 2015 : материалы Междунар. науч.-практ. конф. (24 апреля 2015 г.) / ред. А.М. Бритвин. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2015. 200 с.
Постникова Е.А. Брендинг территории как инструмент повышения туристской привлекательности регионов (на примере Малого Серебряного кольца России) // Брендинг малых и средних городов России: опыт, проблемы, перспективы. 2015 : материалы Междунар. науч.-практ. конф. (24 апреля 2015 г.) / ред. А.М. Бритвин. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2015. 200 с.
 Experience in the formation of a territorial brand and the boundaries of the method | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19988648/57/15

Experience in the formation of a territorial brand and the boundaries of the method | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2022. № 57. DOI: 10.17223/19988648/57/15

Download full-text version
Counter downloads: 329