Assessment of the tourism potential of Kamchatka Krai based on the digital model of the tourism industry
The article discusses the theoretical and practical aspects of the assessment of the tourist potential of Kamchatka Krai on the basis of the digital model of the tourism industry. Today, Kamchatka Krai is one of the regions of the Russian Federation with the highest potential for tourism development due to its unique natural resources and geographical location. However, this potential is poorly realized due to the inconsistency and incompleteness of collected statistics on the region's tourism industry, the low investment activity, especially in large-scale strategic projects, the lack of systematic development of tourism infrastructure, the insufficient awareness of Kamchatka as a tourist center in the world, the low level of marketing and information support of the tourist product, the lack of a developed brand. Based on the identified problems and the analysis, the article identifies the main ways to stimulate tourism development and proposes the creation of a digital model of tourism industry development, the use of which will convert a set of diverse data into a timely and balanced management decision, based on the understanding of the current state of the industry and the prospects of its development. The article concludes that digital technologies with their impressive growth of new developments can become an integral part of the production process of tourist companies, which will reduce the number of routine business processes, while reducing the impact of the human factor on service quality. To improve the competitiveness of the tourism industry in Kamchatka Krai, it is necessary to create and implement a scenario-based simulation modeling of regional tourism, which will allow calculating on a regular basis tourist expenditures, the tourist industry income, and, through multipliers, the regional budget income, as well as other integral indicators for different scenarios.
Keywords
tourism industry,
tourism potential,
digitalization,
digital model,
simulation modeling,
Kamchatka KraiAuthors
Kuznetsov Mikhail Ye. | Lomonosov Moscow State University | mkuznetsov@stc.expert |
Всего: 1
References
Указ Президента Российской Федерации от 1 декабря 2016 г. № 642 (ред. от 15.03.2021 № 143) «О Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации». URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/41449 (дата обращения: 13.03.2022).
Распоряжение Правительства РФ от 28.07.2017 N 1632-р «Об утверждении про граммы “Цифровая экономика Российской Федерации”». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_221756/48d8fcde0323439fed68fa60763c7429a0447942/ (дата обращения: 10.03.2022).
Фонд развития интернет-инициатив. 2022. URL: https://www.iidf.ru (дата обращения: 11.03.2022).
Nosova S., Norkina A., Makar S., Fadeicheva G. Digital transformation as a new paradigm of economic policy // Procedia Computer Science. 2021. Vol. 190. Р. 657-665.
Belk R. You are what you can access: Sharing and Sharing consumption on the Internet //j. Bus. Res. 2014. № 67 (8). Р. 1595-1600.
The new digital economy. How it will transform business (White paper). Oxford : Oxford Economics, 2021. 34 р.
Развитие туризма на Дальнем Востоке. 2020. URL: http://www.business-dialogy.ru/wp-content/uploads/2019/11/Инфраструктура-туризма-ДВФО.pdf (дата обращения: 13.03.2022).
Федеральное автономное научное учреждение «Восточный центр государственного планирования» (ФАНУ «Востокгосплан»). URL: https://vostokgosplan.ru/wp/about/(дата обращения: 10.03.2022).
Кулакова Л.И. Особенности формирования и развития туристской отрасли в Камчатском крае // Социально-гуманитарные знания. 2014. № 8. С. 343-360.
Блуммарт Т., ван ден Брук С., Колтоф Э. Четвертая промышленная революция и бизнес: как конкурировать и развиваться в эпоху сингулярности. М. : Альпина Паблишер, 2019. 204 с.
Макафи Э., Бриньолфсон Э. Машина, платформа, толпа. Наше цифровое будущее. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2019. 317 с.
Багдасарян В.Г. Цифровая экономика в индустрии туризма // Бизнес-образование в экономике знаний. 2020. № 2 (16). С. 12-14.
Вишневская Е.В. Влияние цифровых технологий на развитие туристского рынка // Научный результат. Технологии бизнеса и сервиса. 2019. Т. 5, № 4. С. 12-24.
Логинова Н.А. Трансформация экономических отношений в условиях цифровой экономики // Наука Красноярья. 2020. Т. 9, № 3-2. С. 70-79.
Шпак П.С., Сычева Е.Г., Меринская Е.Е. Концепция цифровых двойников как современная тенденция цифровой экономики // Вестник Омского университета. Серия «Экономика». 2020. № 1. С. 57-68.
Петтинджер Т. Взламывая экономику. М. : АСТ, 2019. 320 с.
Роджерс Дэвид Л. Цифровая трансформация: практическое пособие / пер. с англ. К. Ахметов. М. : Точка, 2017. 329 с.
Туризм в цифрах. 2021. URL: https://rb.ru/longread/turizm-v-cifre/(дата обращения: 13.03.2022).
Информационный портал Правительства Камчатского края. 2022. URL: https://kamgov.ru/news/gostinicnyj-kompleks-v-trk-zelenovskie-ozerki-otkroetsa-v-2023-godu-44441 (дата обращения: 13.03.2022).
Стратегия по привлечению инвестиций в Камчатский край. АНО «Агентство Дальнего Востока по привлечению инвестиций и поддержке экспорта». URL: http://www.investvostok.ru (дата обращения: 13.03.2022).
Стратегия развития туризма в Камчатском крае до 2025 года. URL: http://www kscnet.ru>ivs/bibl/sotrudn/yar/persp20n/gl1.pdf (дата обращения: 13.03.2022).
Инвестиционный климат. Информационный портал Корпорации развития Камчатского края, 2022. URL: https://www.krkk.pro/investitsionnyy-klimat.html (дата обращения: 10.03.2022).