Anthropomorphic faces in the ancient art of Western and Eastern Siberia
The subject of this research is anthropomorphic images in the form of a human face (masks), which are recorded in the monumental (rock paintings, statues) and mobile art of the ancient peoples of Western and Eastern Siberia in the Neolithic-Early Bronze Age. The article discusses the genesis of local artistic traditions, interregional cultural contacts. In Western Siberia, a large number of images of masks of anthropomorphic figures were recorded on ceramics of the Samus culture. According to the results of stylistic analysis, a semicircular contour of masks prevails here. In Eastern Siberia, images of masks are common among the rock paintings of the Angara. Most looks have a heart-shaped outline. The borderland (Middle Yenisei) has the largest number of anthropomorphic images. They are recorded both among the rock paintings and on the statues of the Okunev culture. Many masks of the Okunev culture have a rounded outline with different entourage. Each region had its own artistic tradition origins. On the example of anthropomorphic images, close intercultural ties can be traced. They are reflected in the iconography of the masks. The art of Okunev culture had a strong influence on the artistic traditions of neighboring regions. In the art of Western Siberia, it can be traced on the example of the external design of masks of anthropomorphic figures: “horns”, central vertical line / triangular contour, “sun” rays. On the Angara - on the example of the horizontal manner of “tattooing” masks. The Angara traditions can be traced in the art of the Okunev and Samus cultures by the example of masks with a heart-shaped outline. The influence of the art of the Samus culture is marked by the presence of semicircular masks on anthropomorphic figures, the presence of three identical lines of “horns” among the petroglyphs of the Lower Angara and the Middle Yenisei. The appearance of masks in the ancient art of Eastern and Western Siberia is a stage phenomenon in the socio-economic and cultural development of human society, when already in the Neolithic era anthropomorphic images resembling a human face began to appear to replace zoomorphic objects of worship. It was a revolutionary event: frontal projection onto the plane of a person’s body and face. This tradition was born on a Neolithic basis. It received artistic embodiment first on organic media (wood, bone, leather, etc.), and later on stone. In the Early Bronze Age, sacred centers were marked with statues (Middle Yenisei), boulders, rocks with petroglyphs (Angara). In Western Siberia, one of the sacred centers was the settlement Samus-IV. The lack of monumental, durable carriers of sacred information led to the mass production of ceramics with anthropomorphic images. The plots of the decoration of vessels illustrate the basic positions of the worldview, mythical plots, the appearance of objects of worship. The iconography of images was formed both on a local basis and under the influence of other cultures. Using the example of anthropomorphic images, one can trace the cardinal changes in the worldview of the ancient societies of Siberia, the features of their artistic culture, vectors of intercultural contacts in the Neolithic-Early Bronze Age.
Keywords
ancient art,
petroglyphs,
anthropomorphic facesAuthors
Zaika Alexander L. | Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafieva | zaika_al@mail.ru |
Всего: 1
References
Ковтун И.В. Изобразительные традиции эпохи бронзы Центральной и Северо-Западной Азии. Новосибирск : ИАЭ СО РАН, 2001. 184 с.
Есин Ю.Н. Древнее искусство Сибири: самусьская культура. Томск, 2009. 256 с. (Труды Музея археологии и этнографии Сибири; т. II).
Молодин В.И. Еще раз о хронологии и датировке Турочакских писаниц (некоторые проблемы хронологии и культурной принадлежности петроглифов Южной Сибири) // Культура древних народов Южной Сибири. Барнаул, 1993. С. 4-25.
Савинов Д.Г. Некоторые аспекты теоретического изучения петроглифов (по материалам Центральной Азии и Южной Сибири) // Археоло гия, этнография и антропология Евразии. 2009. № 2 (38). С. 150-161.
Заика А.Л. Принципы классификации антропоморфных образов (по материалам петроглифов Нижней Ангары) // Homo Eurasicus у врат искусства. СПб., 2009. С. 307-325.
Заика А.Л. Личины в наскальном искусстве нижней Ангары // Археология, этнография и антропология Евразии. 2012. № 1 (49). С. 62-75.
Заика А.Л. Личины Нижней Ангары. Красноярск : Красноярск. гос. пед. ун-т,, 2013. 178 с.
Савинов Д.Г. К вопросу о формировании окуневской изобразительной традиции // Окуневский сборник. Культура. Искусство. Антропология. СПб., 1997. С. 202-212.
Ковтун И.В. Петроглифы Висящего камня и хронология томских писаниц. Кемерово : Кузбассвузиздат, 1993. 140 с.
Ковтун И.В. Хронология главной плоскости Тутальской писаницы // Ученые записки музея-заповедника «Томская писаница». Кемерово, 2020. Вып. 11. С. 13-44.
Leont’ev N.V., Kapel’ko V.F. Steinstelen der Okunev-Kultur. Mainz : von Zabern, 2002. 238 S.
Леонтьев Н.В., Капелько В.Ф., Есин Ю.Н. Изваяния и стелы окуневской культуры. Абакан : Хакасское кн. изд-во, 2006. 236 с.
Леонтьев Н.В. Антропоморфные изображения окуневской культуры (проблемы хронологии и семантики). // Сибирь, Центральная и Восточная Азия в древности. Неолит и эпоха металла. Новосибирск : Наука, 1978. С. 88-118.
Савинов Д.Г. О выделении стилей и иконографических групп изображений окуневского искусства // Окуневский сборник. Культура и ее окружение. СПб., 2006. С. 157-190.
Заика А.Л. Антропоморфные личины Нижней Ангары в контексте развития наскального искусства Азии // Окуневский сборник. Культура и ее окружение. СПб., 2006. С. 330-342.
Заика А.Л., Степанов Н.С., Матвеев В.Е. Новые петроглифы Ангары (предварительное сообщение) // Древности Приенисейской Сибири. Красноярск : Сиб. фед. ун-т, 2015. Вып. VII. С. 135-149.
Заика А.Л. Сердцевидные личины в петроглифах Южной Сибири // Научное обозрение Саяно-Алтая. 2013. № 1 (5). С. 35-51.
Окладников А.П., Мартынов А.И. Сокровища Томских писаниц. Наскальные рисунки эпохи неолита и бронзы. М. : Искусство,1972. 257 с.
Поляков А.П., Есин Ю.Н. Курильница с антропоморфными изображениями из раннеокуневского погребения могильника Итколь-II // Труды V (XXI) Всероссийского археологического съезда. Барнаул, 2017. Т. I. С. 340-345.
Липский А.Н., Вадецкая Э.Б. Могильник Тас-Хазаа // Окуневский сборник. Культура и ее окружение. СПб., 2006. С. 9-52.
Есин Ю.Н. Тайна богов древней степи. Абакан : Хакас. науч.-исслед. ин-т языка, литературы и истории, 2010. 184 с.
Заика А.Л. Образ мамонта в искусстве древних и традиционных культур Северной Азии // Вестник Омского университета. Сер. Исторические науки. 2014. № 2 (2). С. 95-103.
Бобров В.В., Волков П.В., Герман П.В. Утинкинское погребение // Археология, этнография и антропология Евразии. 2010. № 4 (44). C. 76-84.
Ковтун И.В., Марочкин А.Г., Герман П.В. Радиоуглеродные даты и относительная хронология сейминско-турбинских, крохалевских и самусьских древностей // Труды V (XXI) Всероссийского археологического съезда. Барнаул, 2017. Т. I. С. 269-274.
Савинов Д.Г. О стратиграфии окуневского искусства // Искусство бронзового века. Новосибирск : Новосиб. гос. ун-т, 2015. С. 19-53.
Грушин С.П., Кокшенев В.В. Захоронение с антропоморфной скульптурой в Среднем Причумышье // Аридная зона юга Западной Сибири в эпоху бронзы. Барнаул, 2004. С. 35-48.
Басова Н.В., Постнов А.В., Заика А.Л., Молодин В.И. Предметы мобильного искусства из могильника эпохи бронзы на поселении Турист-2 // Археология, этнография и антропология Евразии. 2019. Т. 47, № 4. С. 53-65.
Заика А.Л., Басова Н.В., Постнов А.В. Антропоморфная многофигурная композиция из погребения на поселении Турист-2 в Новосибирске // Изобразительные и технологические традиции ранних форм искусства. М. ; Кемерово, 2018. С. 123-130.
Пяткин Б.Н., Мартынов А.И. Шалаболинские петроглифы. Красноярск : Изд-во Красноярск. гос. ун-та, 1985. 192 с.
Полосьмак Н.В., Шумакова Е.В. Очерки семантики кулайского искусства. Новосибирск : Наука, 1991. 92 с.
Заика А.Л. Антропоморфные личины и «неолитическая революция» в культуре древних народов Северной Азии // Вестник Новосибирского государственного унтиверситета. 2009. Т. 8, вып. 3. С. 98-112.