Constructing a “Russian Palestine” narrative in modern Siberia as a part of orthodox identity
The article considers the usage of the “Russian Palestine” concept for a forming of traditional Orthodox identity in post-soviet space. A specific subject of research is the activity of the reconstructed Imperial Orthodox Palestinian Society (IOPS) in the 2000s in Siberia. The authors also consider the activities of Orthodox temple builders and pilgrimage services in Siberian cities that are not associated with the activities of the IOPS. Theoretical framework of studying community ideas is based on approaches by E. Hobsbaum and A. Hiddens to modern traditionalism, notion of cultural trauma by J. Alexander and F. Ankersmith concept of historical representation. The authors apply a sociological approach to identity and consider such mechanisms of identity formation as social interaction, the production of knowledge and its legitimation, commemorative practices. The data include texts of modern pilgrims, media materials and community texts in open space, as well as anthropological data (interviews and observation), collected during expeditions to such Siberian cities as Krasnoyarsk, Barnaul, Novokuznetsk, Omsk, Leninsk-Kuznetsky in 2019-2020. The data was obtained in interviews with representatives of dioceses, rectors of churches and clergy, organizers of the pilgrimage, members of the IOPS. The article analyzes the construction of traditionalist narratives about the need for a Russian presence in the Holy Land and the links between the “Russian world” and Palestine as a place significant for the formation of Orthodox identity. The article identifies specific ways of building spiritual ties between Palestine and Russia, their role in social interaction and collective memory. It is stated that the historical representations of the informants prompt them to take active steps to actualize the connection between Russian World and Christian Palestine. Thus some of them do missionary work for pilgrimages to Palestine, revive memory of pre-revolutionary Russia, provide orthodox values through educational or cultural work, recreate the Palestine sacred landscapes in the temple space or construct metaphors on their basis used as local brands. An important role in the historical representations of informants is played by the narratives of the late Romanovs (who were at the origins of the historical Imperial Orthodox Palestinian Society). Ideas about the need to maintain the memory of the Romanovs in modern culture are explored. The reasons for the relevance of the investigated "Russian Palestine" concept in the Siberian Orthodox community are revealed. It is stated that they may be associated with the specifics of the Siberian region, such as remoteness from national shrines, the high value of pilgrimage trips for religious experience, sensitivity to historical trauma due to the Siberian place in history of soviet fight with orthodoxy, white movement, colonies, camps and tragedy of new martyrs and passion bearers.
Keywords
traditionalism,
Orthodoxy,
Russian Palestine,
IOPS,
Orthodox religion in Siberia,
identity,
sacred geographyAuthors
Murastova Ksenia A. | Dostoevsky Omsk State University | zharch@mail2000.ru |
Grigoryan Eliza R. | Omsk State University | elizagri@mail.ru |
Всего: 2
References
Пересыпкин О.Г. Культурно-исторический феномен «Русская Палестина» // Обозреватель - Observer : Научно-аналитический журнал. 2016. № 8 (319). С. 105-121.
Лисовой Н.Н. Русское духовное присутствие в Святой Земле в XIX - начале XX в. // Императорское православное палестинское общество. URL: https://www.ippo.ru/historyippo/article/russkoe-duhovnoe-prisutstvie-v-svyatoy-zemle-v-xix-200501 (дата обращения: 06.07.2020).
Лисовой Н.Н. К истории русского духовного и политического присутствия в Святой земле и на Ближнем Востоке // Россия в Святой Земле : Документы и материалы : в 3 т. М. : Индрик, 2015. Т. 1. С. 9-68.
Ювачев И.П. Паломничество в Палестину к Гробу Господню : очерки путешествия в Константинополь, Малую Азию, Сирию, Палестину, Египет и Грецию. СПб : Александро-Невск. о-во трезвости, что при Воскресен. церкви «О-ва распространения религиозно-нравств. просвещения в духе православ. Церкви», 1904. - XVI, 368 с.
Полевые материалы участников проекта Российского научного фонда № 18-78-10062 «Воображаемые территории русской идентичности: случай Палестины XIX-XXI вв.» (далее - Полевые материалы авторов): Интервью с ученым секретарем Воскресенского Новоиерусалимского монастыря (Сергей Михайлович Завьялов, 2020).
Русская Палестина : документальный фильм / автор, сценарист и режиссер Галина Леонтьева, оператор Александр Вдовин, при участии Геннадия Беляева; звукорежиссер Александр Баканов, озвучивали Антон Эльдаров, Елена Ларина. М. : Центр-студия национального фильма «21 век», 2010. 1 CD-ROM (46 мин. 41 с.).
Зеленская Г.М. Елеонская часовня в Новом Иерусалиме // Утраченный Божий дом. URL: http://www.istra-ltc.ru/book/zelenskayaeleonskaya.htm (дата обращения: 29.09.2020).
Зеленская Г.М. Новый Иерусалим под Москвой. Аспекты замысла и новые открытия // Новые Иерусалимы. Иеротопия и иконография са кральных пространств. М. : Индрик, 2009. C. 745-773.
Новые Иерусалимы. Иеротопия и иконография сакральных пространств : сб. ст. / под ред. А.М. Лидова. М. : Индрик, 2009. 912 с.
Шаповалов М.С., Григорян Э.Р. Пространственно-семиотические метафоры Каинска: «Сибирский Иерусалим» или «Второй Иерусалим» // Вестник Томского государственного университета. История. 2020. № 64. С. 116-121.
Рябинина Т. Как Сибирский Иерусалим готовиться к юбилею // Комсомольская правда. 2019. № 17. С. 33.
The Invention of Tradition / ed. by E. Hobsbawm, T. Ranger. Cambridge : Cambridge University Press, 1983. VII, 320 p.
Giddens A. Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives. New York : Routledge, 2003. 104 p.
Brockmeyer J., Harre R. Narrativ: Problems and Promises of an Alternative Paradigm // Problems of Philosophy. 2000. № 3. P. 29-42.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности : трактат по социологии знания. М. : Медиум, 1995. 323 с.
Анкерсмит Ф.Р. История и тропология: взлет и падение метафоры / пер. с англ. М. Кукарцева, Е. Коломоец, В. Катаева. М. : ПрогрессТрадиция, 2003. 496 с.
Александер Дж. Культурная травма и коллективная идентичность // Социологический журнал. 2012. № 3. С. 6-39.
Eyerman R. Social theory and trauma // ActaSociologica. 2013. Vol. 56, № 1. P. 41-53.
Alexander J.C. Iconic consciousness: the material feeling of meaning // Environment and Planning D: Society and Space. 2008. Vol. 26. P. 782-794.
Simmel G. Group Expansion and the Development of Individuality // Georg Simmel on Individuality and Social Forms / ed. by D.N. Levine. Chicago : University of Chicago Press, 1971. P. 251-293.
Рикёр П. Память, история, забвение : пер. с франц. М. : Изд-во гуманит. лит., 2004. 728 с.
Рикёр П. Я-сам как другой : пер. с франц. М. : Изд-во гуманит. лит., 2008. 416 с.
Полевые материалы авторов: Фокус-группа в Красноярской епархии (митрополит Пантелеимон, О. Гонюхов, С. Тюрина, А. Ерцкин, Н. Черных и др., 2019), ответ митрополита Красноярского и Ачинского Пантелеимона на вопрос о преемственности в традициях дореволюционного и современного ИППО.
Байназаров Э. «Это собственность Израиля. Спасибо Хрущеву» : интервью Сергея Степашина газете «Известия». 2019. 26 дек. URL: https://iz.ru/957305/elnar-bainazarov/eto-sobstvennost-izrailia-spasibo-khrushchevu (дата обращения: 19.09.2020).
Сибирская Голгофа. История колонии №8 - история Ачаирского монастыря // Аргументы и Факты. 2019. 06 нояб. № 45. URL: https://omsk.aif.ru/society/sibirskaya_golgofa_istoriya_kolonii_8_istoriya_achairskogo_monastyrya (дата обращения: 09.08.2020).
Полевые материалы авторов: Интервью с монахиней и экскурсоводом Ачаирского женского монастыря (матушка София, Омск, 2020).
Полевые материалы авторов: Интервью с директором музея ИППО в Москве (Григорий Маневич, 2020); Интервью с представителями паломнического центра «Паломник» (Новокузнецк, 2019).
Ильюнина Л.А. Иерусалимские встречи, или Десять дней на Святой Земле. Азбука веры, 2020. 99 с.
Пятилетова И.В. Странствия русского пилигрима. Святая Земля. М. : Берега, 2018. 30 с.
Полевые материалы авторов: Интервью с представителями Русской Духовной миссии в Иерусалиме (Игумен Никон Головко, 2019; матушка Мария, 2019); интервью с создателем Алтайского отделения ИППО в Барнауле (Митрополит Сергий, 2019).
Полевые материалы авторов: Интервью с представителями Научной секции ИППО (С.Ю. Житенев, Р.Б. Бутова, Москва, 2020).
В Алтайском крае прошла торжественная акция, посвященная 100-летию трагической гибели Царской семьи. 2018. 12 июля. URL: https://www.ippo.ru/news/article/v-altayskom-krae-proshla-torzhestvennaya-akciya-po-404535 (дата обращения: 08.11.2020).
Мурастова К.А. Современный «Новый Иерусалим» в Сибири (на примере храма святого мученика Иоанна Воина Новокузнецкой епархии) // Визуальная теология. 2020. № 1. С. 67-83. DOI: 10.34680/vistheo-2020-1-67-83.
Полевые материалы авторов: Интервью и включенное наблюдение в Храме Горы Голгофа в г. Ленинск-Кузнецкий (иерей Андрей Таламо-нюк, Ленинск-Кузнецкий, 2020).
Крейдун Ю.А., протоиерей; Лидов А.М. Святая Земля в пространстве Храма. Новая Церковь Святых Вифлеемских Младенцев в Барнауле. Москва-Барнаул : Алт. дом печати, 2018. 112 с.
Полевые материалы авторов: Интервью с руководителем паломнического центра (Светлана Тюрина, Красноярск, 2019).
Полевые материалы авторов: Интервью с настоятелем Храма 14 000 Вифлеемских младенцев-мучеников (протоиерей Георгий Крейдун, Барнаул, 2019).