School education system in the Baikal-Amur Mainline construction regions (1970-1980s)
The history of the late Soviet comprehensive school in the areas of socialist construction projects in Siberia and the Far East is unevenly developed in contemporary historiography. The purpose of the paper is to study the historical experience of the formation and development of the school system based on the materials of the Baikal-Amur Railway Mainline construction regions during the 1970s and 1980s. The empirical basis consists of the oral stories of contemporaries of the All-Union construction, recorded during the researcher fieldwork in the settlements of the western part of BAM (2002-2020), archival sources, materials of the Soviet press. The combination of the traditional historicaldocumentary approach with the methods of oral history and everyday life history made it possible to reconstruct the complicated process of forming schools in the BAM regions in microhistorical and historical-anthropological aspects. Comprehensive schools’ chain was formed during a short period of the mainline construction. There were distinguished four main types of schools by origin: the schools of “old” settlements that existed before BAM; schools placed in temporary buildings for children of BAMers; located in permanent structures schools of the territorial education system and railway jurisdiction department. School construction constantly lagged behind the needs of the population, which was caused by the residual principle of financing, the dispersal of funds to many facilities, departmental fragmentation in the process of schools’ construction, delays in the development of project documentation, etc. In turn, this led to congestion of class-sets, a three-shift work schedule, and the abandonment of electives, circles, and extended-day groups. The material and technical condition of schools was also at a low level: the heat control was not maintained in classrooms, there was no special furniture and educational equipment, and there were interruptions in the organization of hot meals and medical services for children. At the same time, schools at BAM surpassed the educational institutions of neighboring regions in many indicators of the educational process efficiency (polytechnic, the introduction of innovative teaching methods, other diversification forms of education), which was achieved due to the teachers’ personal enthusiasm and their young age, the weakness of party-ideological control in the areas of new development, cultural exchange between representatives of different regions of the country who took part in the all-Union construction. Schools had not only educational functions, but also were the centers of socio-political and cultural life of builders (sports competitions, amateur performances, tourism, etc.). After the end of the Komsomol construction, due to the outflow of builders, the unprofitability of the railway, and the uncertainty of the future prospects of most settlements of BAM, it was not possible to use all the capacities of new schools. In the result, a part of the school fund was transferred to other departments or dismantled. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
late socialism,
new development area,
Baikal-Amur Railway Mainline,
comprehensive schools,
school reform,
polytechnic schools,
teaching staff,
everyday lifeAuthors
Baikalov Nikolai S. | Buryat State University after D. Banzarov | baikalov@bsu.ru |
Всего: 1
References
Гаврилова Н.Ю. Социальное развитие нефтегазодобывающих районов Западной Сибири (1964-1985 гг.). Тюмень : Нефтегазовый ун-т, 2002. 282 с.
Кирилюк Д.В. Развитие школьного образования в Югре (1945-1991 гг.). Курган : Курганский Дом печати, 2019. 400 с.
Файзуллина Н.К. Школьное образование Западной Сибири в середине 1950-х - середине 1960-х гг. (на материалах Омской, Томской и Тю менской областей) : дис.. канд. ист. наук. Тюмень, 2010. 192 с.
Букин С.С. Опыт социально-бытового развития городов Сибири (вторая половина 1940-х - 1950-е гг.). Новосибирск : Наука, 1991. 240 с.
Куксанова Н.В. Социально-бытовая инфраструктура Сибири (1956-1980 гг.). Новосибирск : Наука, 1993. 223 с.
Рафикова С.А. Быт рабочей семьи Западной Сибири в 1960-е годы. Красноярск : СибГТУ, 2007. 253 с.
Долголюк А.А. Формирование трудовых коллективов Братско-Усть-Илимского ТПК, 1955-1980. Новосибирск : Наука, 1988. 238 с.
Цыкунов Г.А. Ангаро-Енисейский ТПК: проблемы и опыт : (исторический аспект). Иркутск : Изд-во Иркут. ун-та, 1991. 250 с.
Кин А.А. Регионально-транспортный мегапроект БАМ: уроки освоения // Регион: Экономика и Социология. 2014. № 4 (84). С. 55-72.
БАМ: строительство и хозяйственное освоение / А.Г. Аганбегян и др. М. : Экономика, 1984. 144 с.
Архивный отдел администрации Усть-Кутского муниципального образования Иркутской области (АО УКМО). Ф. Р-29. Оп. 1.
МКУ «Управление культуры и архивного дела муниципального образования “Северо-Байкальский район” Республики Бурятия» (УКАД СБМО). Ф. Р-14. Оп. 1.
История Северо-Байкальского района / сост. Т.П. Темникова. Улан-Удэ : Нова-Принт, 2015. 600 с.
Байкалов Н.С. «Обживая стройку века»: пространство повседневности и жилищная мобильность строителей Байкало-Амурской железнодорожной магистрали (1970-1980-е гг.) // Новейшая история России. 2018. Т. 8, № 4. С. 998-1016. doi: 10.21638/11701/spbu24.2018.414
Трасса мужества. Бурятский участок БАМа / ред.-сост. П.Л. Натаев. Улан-Удэ : Респ. тип., 2005. 271 с.
АО УКМО. Ф. Р-34. Оп. 1.
Государственный архив Республики Бурятия (ГАРБ). Ф. Р-2002. Оп. 1.
Государственный архив Забайкальского края (ГАЗК). Ф. Р-927. Оп. 1.
Российский государственный архив экономики (РГАЭ). Ф. Р-9538. Оп. 16.
БАМ на территории Бурятии: история строительства, ее роль в хозяйственном освоении региона / отв. ред. И.В. Гордиенко. Улан-Удэ : БНЦ СО РАН, 1999. 217 с.
ГАРБ. Ф. П-8. Оп. 12.
Историческая справка об открытии образовательных учреждений Северобайкальского отделения ВСЖД ОАО РЖД // Отдел архивов № 5 Службы управления делами ВСЖД филиала ОАО РЖД.
Архивный отдел администрации Казачинско-Ленского муниципального района Иркутской области (АО КЛМР). Ф. Р-1. Оп. 1.
Архивный отдел администрации муниципального образования «Город Северобайкальск» Республики Бурятия. Ф. Р-2. Оп. 1.
УКАД СБМО. Ф. Р-1. Оп. 1.
Молоков Д.С. Тенденции развития советской общеобразовательной школы второй половины 60-х - первой половины 80-х годов. Ярославль : Изд-во ЯГПУ, 2004. 148 с.
Овчинников А.В. О реформе советской школы 1984 года // Пространство и время. 2014. № 4 (18). С. 190-194.
Острова утопии: педагогическое и социальное проектирование послевоенной школы (1940-1980-е). М. : Новое литературное обозрение, 2015. 720 с.
Байкалов Н.С. Производственный травматизм и охрана труда при строительстве западного участка БАМа (1970-е - 1980-е годы) // Научный диалог. 2019. № 8. С. 226-242. doi: 10.24224/2227-1295-2019-8-226-242
АО КЛМР. Ф. Р-39. Оп. 1.
АО КЛМР. Ф. Р-43. Оп. 1.
Забота партии и правительства о благе народа : сб. док. М. : Политиздат, 1985. Кн. 3, ч. 2. 511 с.
Архив администрации муниципального образования «Муйский район» Республики Бурятия. Ф. Р-4. Оп. 1.
Белова Н.А. Повседневная жизнь учителей / отв. ред. М.Ю. Мартынова. М. : ИЭА РАН, 2015. 228 с.
Валиева Е.Н. Основные аспекты демократизации сибирской школы на рубеже 80-90-х гг. ХХ в. // Интерэкспо ГЕО - Сибирь. 2016. Т. 6, № 1. С. 112-116.
Мищенко А.Н. Социально-профессиональный портрет южноуральского школьного учителя постсоветской эпохи (на примере Челябинской области) // Общество: философия, история, культура. 2018. № 7 (51). С. 77-80.
Народное хозяйство СССР за 70 лет : юбилейный стат. ежегодник. М. : Финансы и статистика, 1987. 766 с.
Школа - забота общая // Северный Байкал. 1984. 6 сент.
АО КЛМР. Ф. Р-38. Оп. 1.
Юрчак А. Поздний социализм и последнее советское поколение // Неприкосновенный запас. 2007. № 2 (52). С. 1-12.