Journalism studies: the subject-object field and the structure
The article deals with the theory of journalism as an established interdisciplinary science on the mass information activities. Rejecting the widespread belief about the uncertain object of journalistic science, the author proceeds from the fact that its onto-logical field was formed long ago. Based on the analysis of existing theoretical approaches a relevant definition of the journalistic science is formulated: it is the science of mass-media activities that has an interdisciplinary character and combines the efforts of linguists and historians, philosophers and psychologists, sociologists and political scientists, legal experts and economists. The variety of research methods (empirical and theoretical) and the mobility of the categorial apparatus, which is in constant formation, are associated with the social nature of the object of journalistic science (social information and social consciousness). This science considers dynamic processes, whose development is unpredictable, rather than static situations. The concepts "media of mass information" and "media of mass communication" (mass media) are separated; the latter is broader and reflects the narrow, technological aspect of information processes. In the proof of the interdisciplinary nature of journalistic science, the author gives a classification of its major directions: history of journalism, functional style of mass communication, poetics of journalism, psychology of journalism, sociology of journalism, media typology, media design, media economics etc. Russian theory of journalism develops throughout the 20th century, drawing on a powerful historical and philological basis. In the writings of the Moscow, Leningrad, Sverdlovsk, Rostov, Voronezh and other scientific schools, the author sees the combination of fundamental and applied approaches which generally reflects the systemic nature of journalistic science. The idea of the systemic character of the modern theory of journalism, which affects practice, is illustrated by the analysis of the formation of one of its areas, media design. The national originality of the journalism theory in Russia is associated with the national identity of the Russian press: it arises, on the one hand, as a state and censored, on the other hand, develops in the era of "personal journalism" and "artistic journalism", when among the authors and editors were the greatest Russian writers. It is emphasised that this kind of journalism formed the special audience of "the most reading country".
Keywords
теория журналистики,
журналистиковедение,
история журналистики,
функциональный стиль массовой коммуникации,
поэтика публицистика,
психология журналистики,
социология журналистики,
типология СМИ,
медиадизайн,
медиаэкономика,
theory of journalism,
journalism studies,
history of journalism,
functional style of mass communication,
poetics of journalism,
psychology of journalism,
sociology of journalism,
media typology,
media design,
media economicsAuthors
| Tulupov Vladimir V. | Voronezh State University | vlvtul@mail.ru |
Всего: 1
References
Короткое А.В., Шамина О.А. Журналистика как наука: от предметной области к преподаванию // Вести. МГИМО-Университета. 2011. № 1 (16). С. 300-308.
Вартанова Е.Л. Теория СМИ. Актуальные вопросы. М., 2009.
Демина И.Н., Шкондин М.В. Синергетика и теория журналистики // Вопросы теории и практики журналистики. 2016. Т. 5, № 1. С. 14-28.
Корконосенко С.Г. Основы теории журналистики. СПб., 1995, 2003.
Прохоров Е.П. Введение в теорию журналистики. М., 2002.
Свитич Л.Г. Миссия журналистики: поле понятий и терминов // Вопросы теории и практики журналистики. 2013. № 3. С. 16-36.
Бик-Булатов А.Ш. Концептуализация истории отечественной журналистики на современном этапе (методологический аспект) // Ученые записки Казанского университета. 2012. Т. 154, кн. 6. С. 169-179.
Ахмадулин Е.В., Овсепян Р.П. История отечественной журналистики XX века. Ростов н/Д., 2008.
Есин Б.И. История русской журналистики (1703-1917). М., 2000.
История русской журналистики XVIII-XIX веков / под ред. Л.П. Громовой. СПб., 2003.
История русской журналистики XVIII-XIX веков / под ред. А.В. Запа-дова. Л., 1973.
Кривенко Б.В. Язык массовой коммуникации: лексико-семиотический аспект. Воронеж, 1993.
Язык массовой и межличностной коммуникации. М., 2007.
Пельт В.Д. Дифференциация жанров газетной публицистики. М., 1984.
Социальная практика и журналистский текст. М., 1992.
Стюфляева М.И. Поэтика публицистики. Воронеж, 1975.
Стюфляева М.И. Образные ресурсы публицистики. М., 1982.
Тертычный А.А. Жанры периодической печати. М., 2000.
Богомолова Н.Н. Социальная психология массовой коммуникации. М., 2008.
Олешко В.Ф. Психология журналистики. СПб., 2006.
Пронина Е.Е. Психология журналистского творчества. М., 2003.
Фомичева И.Д. Социология СМИ. М., 2007.
Социология журналистики / под ред. С.Г. Корконосенко. М., 2004.
Социология журналистики / под ред. Е.П. Прохорова. М., 1981.
Акопов А.И. Некоторые вопросы журналистики: история, теория, практика. Ростов н/Д., 2002.
Система средств массовой информации России / под. ред. Я.Н. Засурского. М., 2001.
Шкондин М.В. Основы организации системы печати в СССР. М., 1979.
Шкондин М.В. Система средств массовой информации и пропаганды в СССР. М., 1986.
Тулупов В.В. Историографический обзор литературы по пресс-дизайну // Медиадизайн: история, теория, практика: Межвуз. сб. науч. ст. Воронеж, 2016. С. 140-151.
Волкова В.В. Специфика медиадизайна // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2014. № 4. С. 5-21.
Галкин С.И. Техника и технология СМИ: Художественное конструирование газеты и журнала. М., 2005.
Киселев А.П. История оформления русской газеты (1702-1917 гг.). М., 1990.
Тулупов В.В. Газета: маркетинг, дизайн, реклама. Воронеж, 2001.
Иваницкий В.Л. Модернизация журналистики: методологический этюд. М., 2010.
Основы медиабизнеса / под ред. Е.Л. Вартановой. М., 2009.
Тулупов В.В. Дизайн и реклама в системе маркетинга российской газеты. Воронеж, 2000.
Рабочая книга редактора районной газеты. Опыт, методики, рекомендации / под ред. Я.Н. Засурского. М., 1988.
Гребнев А.В. Как делается газета. М., 1967.
Гуревич С.М. Номер газеты. М., 1977, 2002.
Гуревич С.М. Основы научной организации журналистского труда. М., 1987.
Гуревич С.М. Экономика средств массовой информации. М., 1999.
Планирование работы в редакции. М., 1979.
Проблемы научной организации журналистского труда. М., 1974.
Цукасов С.В. В штабе газеты. Секретариат редакции: традиции, опыт, проблемы. М., 1976.
Цукасов С.В. Время зрелости. М., 1979.
Цукасов С.В. Научные основы организации работы редакции газеты. М., 1977.
Цукасов С.В. Эффективность прессы: журналист, редакция, читатель. М., 1986.
Волкова В.В. Дизайн рекламы. М., 1999.
Гуревич С.М. Газета и рынок: как добиться успеха. М., 1994.
Тулупов В.В. Российская пресса: дизайн, реклама, типология. Воронеж, 1996.
Акопов А.И. Методика типологического исследования периодических изданий. Иркутск, 1985.
Бочаров А.Г. Основные принципы типологии современных журналов // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 1973. № 3.
Западов Л.В. Тип издания как научная проблема и практическое понятие // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 1979. № 2.
Корнилов Е.А. Типология периодической печати. Основные понятия и категории // Типология периодических изданий. Ростов н/Д., 1984.
Методика типологического анализа периодической печати / под ред. Д.А. Вороновой, Л.Л. Реснянской, И.А. Руденко. М., 1995.
Реснянская Л.Л. Типологическая структура общероссийских газетных изданий // Типология периодической печати. М., 2007.
Типология периодических изданий / под ред. Я.Н. Засурского. М., 1995.
Типология периодической печати / под ред. М.В. Шкондина, Л.Л. Реснянской. М., 2007.
Прохоров Е.П. Исследуя журналистику. М., 2005.