Media logic as a tool in communicative analysis
In this article the author follows the history of the concept of media logic from 1979 (Altheide, Snow) via contributions to the field of Schultz, Krotz, Hjarvard and other researchers to the recent article of J. van Dijk and T. Poell devoted to the re-conceptualisation of media logic in the age of social media. Researchers described media logic as an inner motivation of mass-media actors. The specific of media logic is related to the mediatisation expansion to different fields of contemporary social life. This expansion makes non-media institutions dependent on the same factors as mass-media actors. In the pre-Internet period of mass-media (mostly TV), media logic was established, for example, in preferring a politician-actor rather than an experienced, or well-educated, or charismatic actors as a mediagenic person. The maxim "what was not shown on TV in politics never existed" became common place for political technologists. But several decades later a new logic replaced the previous one: social media logic. Mass-media themselves have changed radically. Their position in the public sphere has become more vague and uncertain than before. In these new conditions media logic has also changed. It now includes survival strategies in the competitor field with heterogenic actors and powers. In this article the author makes assumptions by extending and depicting the Dijk and Poell four-factor description of social media logic (programmability, popularity, connectivity and datafication): the communication field (being under social media logic) can be characterised by three qualities: egalitarism, phatics, co-dependence. By accepting these characteristics, a researcher can find a key to the explanations of cultural processes in the communicative field. Egalitarism makes all actors equal to each other and blurs the hierarchy between professional and non-professional actors. Collective actors are personified. Phatic communication, described by B. Malinowsky, expands enormously and determines the logic of development not only of media-actors but of many different non-media institutions. And co-dependence of communicants can be explained in terms of "likes"-economy and "likes"-connectivity. All these features can be considered as media logic itself. The analysis of these factors can be helpful in media research.
Keywords
медиалогика,
формат,
медиатизация,
лайки,
персонификация коммуникации,
социальные медиа,
media logic,
format,
mediatsation,
likes,
personification of communication,
social mediaAuthors
| Zagidullina Marina V. | Chelyabinsk State University | mzagidullina@gmail.com |
Всего: 1
References
Пампура Ж.В. Проблема репрезентации и передачи смыслов в коммуникационных процессах в средствах массовой информации // Мир науки, культуры, образования. 2010. № 4-2. С. 260-262.
Аникина М.Е. Круглые столы экспертов // Век информации. 2015. № 3(4). С. 131-132.
Пономарев Н.Ф. Рекреатизация журналистики и политики // World science: problems and innovations: сборник статей победителей VII Международной научно-практической конференции. 2017. С. 345-347.
Загидуллина М.В. Логика жанра и логика формата: к понятию mass self-communication в PR-деятельности // Российская пиарология-5: тренды и драйверы: сборник научных трудов в честь профессора К.В. Киуру. СПб., 2017. С. 24-30.
Сарчинелли У. Старые СМИ новые СМИ. К вопросу об отношениях между журналистикой и политикой. Sarcinelli U. Alte medien neue medien: zum ver-haltnis zwischen journalismus und politik (Polit. Meinung. Bonn, 1999. Jg. 44, n 351. S. 19-29): реферат // Актуальные проблемы Европы. 2002. № 2. С. 20-23.
Altheide D.L., Snow R.P. Media Logic. Beverly Hills, Cal.: Sage, 1979.
Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет: Изд-во «КДУ», 2006. 389 с.
Krotz F. Mediatisierung: Fallstudien zum Wandel von Kommunikation. Wiesbaden: VS, 2007.
Krotz F. The meta-process of 'mediatization' as a conceptual frame // Global Media and Communication. 2007. No. 3. P. 256-260.
Krotz F. Mediatization as a mover in modernity: social and cultural change in the context of media change // Mediatization of Communication, K. Lundby, ed. Berlin/Boston: Gruyter Motion, 2014. P. 131-161.
Schulz W. Reconstructing mediatization as an analytical concept // European Journal of Communication. 2004. No. 19 (1). P. 87-101.
Hjarvard S. The Mediatization of Society: A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change // Nordicom Review. 2008. No. 29 (2). P. 105-134.
Березняков Д.В. Легитимация власти и медиатизация политики в современной России // Научные записки Сибирской академии государственной службы. 2004. №. 1. С. 30-36.
Гуреева А.Н. Теоретическое понимание медиатизации в условиях цифровой среды // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. 2016. № 6. С. 192-208.
Смеюха В.В. Медиатизация общества: проблемы и последствия // Научные ведомости БелГУ. Серия: Гуманитарные науки. 2015. № 18 (215). С. 38-42.
Балынская Н.Р. Специфика участия средств массовой информации в политическом процессе современной России: дис.. д-ра полит. наук. Екатеринбург, 2009. 267 с.
Василенко И. Политология: учебник. 6-е изд., перераб. и доп. Литрес, 2017. URL: https://books.google.ru/books?id=lYM6DQAAQBAJ&printsec=front-cover&hl=ru#v=onepage&q&f=false (дата обращения 20.10.2017).
Dijck J. van, Poell T. Understanding Social Media Logic // Media and Communication. 2013. No. 1 (1). P. 2-14.
Бауман 3. Текучая современность. M.: Питер, 2008. 238 с.
Фуко М. Слова и вещи: археология гуманитарных наук. СПб.: A-cad; АОЗТ «Талисман», 1994. 405 с.
Конашенкова Н.И. Журналистика как «социальный клей» // Ценностные ориентиры современной журналистики: сборник научных статей IV Международной научно-практической конференции, посвященной 20-летию кафедры журналистики Пензенского государственного университета. Пенза, 2016. С. 110-112.
Дейк Т.А. ван. Анализ новостей как дискурса // Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: ЛЕНАД, 2015. С. 111-160.
Беляков М.В., Максименко О.И. Дипломатический дискурс в медиасреде (на примере сайта МИД РФ) // Вильгельм фон Гумбольдт и его наследие: классика и современность: сборник статей по материалам Всероссийской заочной научно-практической конференции. М., 2017. С. 20-24.
Друцэ А.Ю. Современные методы воздействия на аудиторию в постклассическом дипломатическом дискурсе // Вести. Кемеров. гос. ун-та. 2015. № 3-1. С. 154-158.
Малиновский Б. Проблема значения в примитивных языках // Язык и сознание: аналитические и социально-эпистемологические контексты. М.: Аль-фа-М, 2013. С. 463-506.