Aesthetic Evaluation in the Professional Coordinates of Journalism
The formation of aesthetic criteria in journalism is a logical continuation of its understanding in the context of the aesthetic space of modern culture. The information glut of the modern media determines the emotional, sensual, that is the aesthetic basis of the audience's choice of published material and its impact. The article does not analyze individual aesthetic phenomena and practices, but focuses on the corresponding system of evaluating journalistic content based on the social aesthetic ideal and professional attitudes. According to the author, identifying aesthetic criteria in journalism is faced with a number of contradictions associated with current trends in the media environment. The criteria are determined by objective conditions and processes in the media field and journalism functioning as a social institution. The combination of the initial factors and components of aesthetic evaluation of journalistic content, including temporal-stylistic, documentary, artistic, functional characteristics, as well as parameters of mass character and individuality, standard and uniqueness, allows offering basic clusters of aesthetic criteria. They are clusters of integrity, expressiveness, production and impression. Clusters make it possible to delineate the area of aesthetic evaluation, and, possessing mobility, demonstrate the interconnectedness and mutual influence of the criteria that make the evaluation up, and provide for the criteria's variability. Associated with the professional coordinates of relevance, reality, social functioning, targeting and replication, they can serve as a basis for developing specific parameters for assessing aesthetic activity in journalism. In the process of understanding how an aesthetic impact occurs, aesthetic ideas, impressions and aesthetic ideals are broadcast or formed; the harmonizing potentials of journalism are identified in correlation with its nature and association with its social functioning. Professional coordinates help to realize aesthetics as an internal reality of journalism, introduce aesthetic ideas into the mainstream of everyday practice; they become the matrix that allows creating criteria for aesthetic evaluation of a wide range of journalistic works. The development and detailing of relevant criteria and parameters in their methodological perspective have undoubted prospects both in the analysis of journalistic content and in the applied field of professional training of journalists.
Keywords
aesthetic evaluation,
professional standards,
aesthetics of journalism,
эстетическая оценка,
профессиональные стандарты,
эстетика журналистикиAuthors
| Berezhnaya Marina A. | Saint Petersburg State University | m.a.berezhnaya@spbu.ru |
Всего: 1
References
Век информации. Журналистика XXI века: культура понимания : матер. семинара Всерос. форума с междунар. участием «Дни философии в Петербурге-2014» № 2 (S2) / ред.-сост. И. Н. Блохин, С. Г. Корконосенко. Век информации, 2(S2), 2015.
Царев В.И. Эстетика и дизайн непродовольственных товаров. М., 2004.
Беляев И. А. «Целостность человека» и «цельность человека»: соотношение понятий // Вестник Оренбургского ун-та. 2014. № 2 (163). С. 204-211.
Новикова Л. И. Эстетика и техника: альтернатива или интеграция? (Эстетическая деятельность в системе общественной практики). М., 1976.
Бранский В. П. Искусство и философия. М. : Янтарный сказ, 1999.
Нечушкина А. С. Особенности адаптации зарубежных телеформатов для российского телевизионного рынка и ее правовые аспекты // Медиаскоп. 2014. № 3.
Кемарская И. Н. Телевизионный редактор. М., 2007.
Эко У. Инновация и повторение. Между эстетикой модерна и постмодерна // Философия эпохи постмодерна / под ред. А. Усмановой. Минск, 1996. С. 57-63.
Ульяновский А. В. Медиаформат как эмоциональное «Я» зрителя в эпоху цифровых технологий // Век информации. 2017. Т. 2, № 2. С. 84-85.
Думинская М. В. Проблема эстетизации повседневного уровня существования // Изв. Томского политехн. ун-та. 2013. № 6. С. 114-119.
Мамардашвили М. К. Эстетика мышления. М., 2000.
Дзялошинский И. М. Современное медиапространство России. М. : Аспект Пресс, 2015.
Полуэхтова И. А. Динамика российской аудитории // Социологические исследования. 2010. № 1. С. 66-77.
Распопова С., Богдан Е. Фейковые новости. Информационная мистификация. М. : Аспект Пресс, 2018.
Разлогов К. Экран как мясорубка культурного дискурса // Экранная культура. Теоретические проблемы. СПб. : Дмитрий Буланин, 2012.
Кройчик Л. Е. Публицистический текст как жанр и как дискурс // Акценты. Новое в массовой коммуникации. 2003. № 3-4. С. 11-16.
Усов Ю. Н. Методика использования киноискусства в идейно-эстетическом воспитании учащихся 8-10 классов. Таллин, 1980.
Основы журналистики / под ред. С. Г. Корконосенко. М. : Юрайт, 2018.
Korkonosenko S. G., Berezhnaia M. A. Common People in Media: Content Gaps as a Challenge for the Digital Media Professionals // Chugunov A., Bolgov R., Kabanov Y., Kampis G., Wimmer M. (Eds). Digital Transformation and Global Society. DTGS 2016. Communications in Computer and Information Science. Vol. 674. Springer, Cham.: 22-25.
Здоровега В. И. Слово тоже есть дело. Некоторые вопросы теории публицистики. М. : Мысль, 1980.
Журавлева А. А. Эстетика пространства : автореф. дис.. канд. филос. наук. СПб, 2005.
Байдина В. С. Образ социального времени в телевизионном пространстве : автореф. дис.. канд. филол. наук. СПб., 2013.
Стюфляева М. И. Образные ресурсы публицистики. М., 1982.
Мультимедийная журналистика / под ред. А. Г. Качкаевой и М. Шомовой. М. : ИД ВШЭ, 2017.
Замков А. В., Крашенникова М. А., Лукина М. М., Цынарева Н. А. Роботизированная журналистика: от научного дискурса к журналистскому образованию // Медиаскоп. 2017. Вып 2. URL: http://www.mediascope.ru/2295
Загидуллина М. В. Медиаэстетика и эстетика журналистики: к вопросу о разграничении феноменов // Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения : сб. мат. Междунар. науч. форума. СПб. : Изд-во СПбГУ, 2019. Т. 2. С. 150-151.
Ковалева Н., Левченко В. Иммерсивность как механизм создания новой художественной реальности // Докса. 2016. № 2 (26). С. 173-181.
Волкова И. И. Игровые форматы мулимедийной журналистики // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер: Литературоведение. Журналистика. 2014. № 1. С. 105-112.
Новикова А. А., Кирия И. В. Эстетика иммерсивности: особенности творческой деятельности журналиста в мультимедийных и трансмедийных проектах. // Вестн. Санкт-Петерб. ун-та. Язык и литература. 2018. Т. 15, вып. 2. С. 276-288.
Телевидение: режиссура реальности / сост. Д. Дондурей. М. : Искусство кино, 2007.
Телерадиоэфир: История и современность / под ред. А. Г. Качкаевой. М. : Аспект Пресс, 2008.
Интернет-СМИ: теория и практика /под ред. М. М. Лукиной. М. : Аспект Пресс, 2013.
Федоров В. В. Эстетический потенциал категории безобразного в предвыборном медиадискурсе интернет-медиа // Медиа в современном мире. 58-е Петербургские чтения : сб. мат. Междунар. науч. форума. СПб. : Изд-во СПбГУ, 2019. Т. 2. С. 159-160.
Маньковская Н. Б. Трансформации эстетической парадигмы // Эстетика на переломе культурных традиций. М., 2002.
Валицкая А. П. Эстетика и этика: стратегии понимания // Эстетика и этика в изменяющемся мире / отв. ред. О. Р. Демидова. СПб., 2009. С. 6-14.
Кемарская И. Н. Особенности драматургии научно-развлекательной ТВ-программы // Массмедиа в мультимедийной среде. Основные проблемы и зоны риска / под ред. С. Л. Уразовой. М. : Академия медиаиндустрии, 2014. С. 64-78.
Cramerotti A. Aesthetic journalism. How to inform without informing. Bristol, UK ; Chicago, USA, 2009.
Новикова А. А. Телевизионная реальность: экранная интерпретация действительности. М., 2013.
Сто одна неделя с Ириной Петровской. М. : Монолит, 1998.
Эстетика журналистики /под ред. М. А. Бережной. СПб. : Алетейя, 2018.
Вильчек В. М. Под знаком ТВ. М. : Искусство, 1987.
Привалова Н. К. Слабое звено больших стирок. Заметки о ценностных ориента-циях некоторых современных телепрограмм. М. : ИПК работников ТВ и РВ, 2002.
Haak B. V. D., Parks M., Castells M. The Future of Journalism: Networked Journalism // International Journal of Communication 6 (2012), Feature 2923-2938.
Прозерский В. В. У истоков эстетики // Казанский педагогический журнал. 2015. № 4, ч. 2. С. 419-422.
Чернышевский Н. Г. Эстетические отношения искусства к действительности // Эстетика и литературная критика. М. ; Л., 1951.