Mass Media Content and Professional Communities' Interaction Aspects (The Problem Statement) | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2019. № 6. DOI: 10.17223/26188422/6/2

Mass Media Content and Professional Communities' Interaction Aspects (The Problem Statement)

The article is devoted to the problem of changes in the structure of the media environment and communication in professional communities in connection with the emergence of a new communicative space. The change in the media content and its significant expansion through the Internet have catalyzed the development of socially significant communications. This fundamental problem is associated with the study of forms of real existence and the development of discursive areas. As a rule, attempts to present models of certain discursive formations encounter two difficulties: (1) the differentiation of discourses and (2) the dynamics due to the nature of the discursive formation. Recent studies have revealed the forms of professional communities' sustainable speech practices. These may include forms of communication informal, new forms of inter-discursive interactions caused by challenges to professional communities from society, and the parameters of new communication areas (the Internet, including social network services). Professional communication goes in different directions: (1) targets community members to coordinate information flows within the framework of professional interaction; (2) targets society as a whole to take up a position in the social space. At present, there is an expansion of professional communication in the Internet: on the one hand, new forms of professional communication, called intermediary, are emerging. They exist on the border of the professional community and the rest of society, for example, presentation forms of the professional community in the media content, the most diverse resources related to the positioning of the community in society in a direct or indirect way. On the other hand, the field of public communication within the professional community is expanding. The number of informal professional interactions is increasing thanks to resources providing the opportunity for informal communication. The author takes the discursive approach as the basic methodology, which allows characterizing the objects under study in terms of their communicative positioning and purpose, structure, genre originality, linguistic specificity. In this case, the analysis procedure is a step-by-step analysis, which includes sociolinguistic methods (characterization of the communication environment, con-situation, and social roles of participants in a communicative act) and proper linguistic methods (textual, structural-semantic, stylistic analysis), analysis of the social context and the system of worldviews. Thus, the study of the forms and methods of entering professional communities into the media space can be implemented on the basis of a multicomponent model, including the description of the system of professional community's Internet communication discursive practices; a systematic description of the linguistic specifics of professional communication on the Internet; characterization of the genre composition and compilation of text typology; description of the value system and worldviews (corporate values, ideology); description of the dynamic processes occurring within the framework of a professional language in Internet communication.

Download file
Counter downloads: 132

Keywords

медиасреда, профессиональные сообщества, профессиональная коммуникация, интернет-коммуникация, профессиональные интернет-ресурсы, mass media content, professional communities, professional communication, Internet communication, professional Internet resources

Authors

NameOrganizationE-mail
Mishankina Natalia A.Tomsk State Universitymna@tpu.ru
Всего: 1

References

Квадратура смысла: Французская школа анализа дискурса : пер. с фр. и португ. / общ. ред. и вступ. ст. П. Серио ; предисл. Ю. С. Степанова. М., 1999. 416 с.
Фуко М. Археология знания / пер. с фр. М. Б. Раковой, А. Ю. Серебрянни ковой ; вступ. ст. А. С. Колесникова. СПб., 2004. 416 с.
Голованова Е. И. Категория профессионального деятеля: Формирование. Развитие. Статус в языке. Челябинск, 2004. 330 с.
Голованова Е. И. Профессиональный дискурс, субдискурс, жанр професси ональной коммуникации: соотношение понятий // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2013. № 1 (292), вып. 73. С. 32-35.
Голованова Е. И. Типология единиц профессиональной коммуникации: когнитивно-прагматический аспект // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 9. С. 25-28.
Куликова О. В. Дискурсивно-прагматические характеристики профессио нальной коммуникации (на примере экономического дискурса) // Вестник МГЛУ. 2013. Вып. 8 (668). С. 9-24.
Голованова Е. И. Языковая игра в профессиональной коммуникации // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2017. № 2. С. 39-52.
Рачков М. П. К портрету журналиста Дмитрия Киселёва // Вопросы теории и практики журналистики. 2014. № 1. С. 99-104.
Вайрах Ю. В., Гилева А. М. Профессионализмы как языковой факт журна листского дискурса // Постулат. 2016. № 6 (8). С. 13.
Попова М. А. Профессиональная языковая личность журналиста в свете лингвориторического подхода // Коммуникация в современном мире : материалы Всерос. науч.-практ. конф. Воронеж, 2017. С. 168-170.
Антипова Е. А. Профессиональная коммуникация сферы услуг (на примере сопоставления торговли и образования) // Lingua mobilis. 2011. № 6 (32). С. 47-50.
Голованова Е. И. Отражение профессионального восприятия мира в устной коммуникации фотографов // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 24 (239). С. 208-211.
Габдуллина А. Х. Японизмы в профессиональной коммуникации спортсменов // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 37 (328). С. 77-79.
Мельникова М. А. Интернет-коммуникация в профессиональных авиационных сообществах // Научный вестник МГТУ ГА. 2015. № 215. С. 127132.
Абрамов Р. Н. Профессиональные коммуникации российских инженерно-технических специалистов: эмпирический анализ // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2016. Т. 16, № 3. С. 586-597.
Гараева Л. М., Баклашова Т. А. Реализация дихотомии «свой» - «чужой» в профессиональной коммуникации посредством инвективных номинаций (на примере русского и английского языков) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 7-1 (61). С. 70-72.
Шаттенберг С. Инженеры Сталина: Жизнь между техникой и террором в 1930-е годы // Портал «ВикиЧтение». URL: https://history.wikireading.ru/ 260788 (дата обращения: 12.11.2018).
Музей телевидения и радио в Интернете. URL: http://www.tvmuseum.ru/ catalog. asp?ob_no= 10515&pg= 1.
Загидуллина М. В. Возрастание роли PR-компетенций в условиях медиатизации социума // Вестник Челябинского государственного университета. 2016. № 13 (395). С. 76-80.
Филиппс Л. Дж., Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод. Харьков, 2004. 336 с.
Дейк Т. ван. Дискурс и власть. Репрезентация доминирования в языке и коммуникации : пер. с англ. М., 2013. 337 с.
Трофимова Г. Н. Языковой вкус интернет-эпохи в России (функционирование русского языка в Интернете: концептуально-сущностные доминанты). URL: http://planeta.gramota.ru/gnt.html.
Мишанкина Н. А. Социальные нормы в Интернет-коммуникации: социолингвистический аспект // Гуманитарная информатика. 2013. № 7. С. 72-78.
Лукина М. М., Фомичева И. Д. СМИ в пространстве Интернета : учеб. пособие. М., 2005. 87 с.
Мишанкина Н. А., Скрипченко Н. В. Трансформация современной медиасреды в аспекте включенности профессиональных сообществ // Журналистика регионов: дискурсы и медиапрактики : материалы Междунар. науч.-практ. онлайн-конференции (22 ноября 2018 г., г. Томск). М., 2019. С. 35-39.
 Mass Media Content and Professional Communities' Interaction Aspects (The Problem Statement) | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2019. № 6. DOI: 10.17223/26188422/6/2

Mass Media Content and Professional Communities' Interaction Aspects (The Problem Statement) | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2019. № 6. DOI: 10.17223/26188422/6/2

Download full-text version
Counter downloads: 493