Russian media during the pandemic. Article Two: Media manipulation as a resource for influencing people’s minds and behavior | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2022. № 12. DOI: 10.17223/26188422/12/1

Russian media during the pandemic. Article Two: Media manipulation as a resource for influencing people’s minds and behavior

The article describes and analyzes manipulation techniques used by official and amateur media resources during the COVID-19 pandemic. The concept “manipulation” in this article refers to a system of ways to influence the minds of people in order to change behavior in the direction necessary for the manipulator. A lot of works are dedicated to the theoretical analysis of manipulation technology, the generalization of which made it possible to identify and describe more than 70 specific manipulation techniques. All of them were grouped into six clusters: (1) general characteristics of a manipulative media text, (2) special ways of presenting information, (3) control of the perception of meanings, (4) words with manipulative potential, (5) syntactic constructions, (6) logical tricks. The results of the study showed that both state and independent Russian media and foreign publications published a large amount of news on the COVID-19 pandemic and actively participated in the public discussion. However, the news was covered in different ways, in particular, differences were observed in the number and types of manipulation techniques used. In general, most of the manipulations are concentrated in the federal media, the purpose of which is to ensure the population's calmness and the support of the policy of promoting vaccination. Independent media used their manipulation efforts to criticize the government and its failures. Foreign media tried to present more objective information with fewer manipulationtechniques and in a more positive way. The study confirmed the idea that, in the context of digitalization of communication, the concept of digital literacy becomes relevant. The ability to work with digital formats, create and consume digital content - all this is included in the mandatory tools that a modern person needs to cope with the information flow, to be inside the digital environment. It is equally important, in the authors' opinion, to organize work on constant monitoring of the activities of the media in terms of targets and applied technologies and ways of influencing people's minds and behavior. This information should be accessible to a mass audience. On the basis of such information, measures of public response to the activities of the media should be taken.

Download file
Counter downloads: 5

Keywords

media manipulation, media manipulation techniques

Authors

NameOrganizationE-mail
Dzyaloshinskiy Iosif M.National Research University Higher School of Economicsidzyaloshinsky@hse.ru
Dzyaloshinskaya Marina I.marinika2000@yandex.ru
Всего: 2

References

Дзялошинский И. М., Дзялошинская М. И. Российские медиа в период пандемии. Статья первая: целевые установки, коммуникативные технологии и способы воздействия на сознание и поведение людей // Вопросы журналистики. 2022. № 11. С. 5-41.
Агрессия в языке и речи: сб. ст. / сост. и отв. ред. И. А. Шаронов. М.: Из-дат. центр Рос. гос. гуманит. ун-та, 2004. 281 с.
Бедненко А. В. Манипулятивная установка в профессиональной деятельности менеджера: автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 2003. 21 с.
Брайант Дж., Томпсон С. Основы воздействия СМИ / [пер. с англ. В. В. Кулебы и Я. А. Лебеденко]. М.: Вильямс, 2004. 425 с.
Вайнрих Х. Лингвистика лжи // Язык и моделирование социального взаимодействия: сб. ст. М.: Прогресс, 1987. С. 44-87.
Владимирова М. Б. Скрытое воздействие на массовое сознание (манипулирование) как современная проблема социальной философии // Журналист: Социальные коммуникации. 2011. № 4. С. 22-34.
Гранова И. Приемы манипуляции человеческим сознанием, используемые современными корпорациями // Консультант директора. 2005. № 3. С. 2-9.
Грачев Г. В., Мельник И. К. Манипулирование личностью: организация, формы, способы и технология информационно-психологического воздействия. М.: ИФРАН, 1999. 230 с.
Емельянова М. В. Цифровая манипуляция в фотожурналистике как этическая проблема: история, причины возникновения, способы: дипломная работа. М.: МГУ, 2014. 85 с.
Енина Л. Речевая агрессия и речевая толерантность в средствах массовой информации // Российская пресса в поликультурном обществе: толерантность и мультикультурализм как ориентиры профессионального поведения: сб. М.: Независ. ин-т коммуникативистики, 2002. С. 104-110.
Ермаков Ю. А. Манипуляция личностью: смысл, приемы, последствия. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1995. 203 с.
Зелинский С. А. Анализ массовых манипуляций в России: анализ задействования манипулятивных методик управления массами в исследовании деструктивности современной эпохи на примере России. Психоаналитический подход. СПб.: Скифия, 2008. 277 с.
Зимбардо Ф., Ляйппе М. Социальное влияние / [пер. с англ. под ред. А. Свенцицкого]. М.: Питер, 2011. 444 с.
Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2008. 862 с.
Панкратов В. Н. Психотехнология управления людьми: практ. рук. М.: Изд-во Ин-та психотерапии, 2001. 323 с.
Пузырей А. А. Манипулирование и майевтика: две парадигмы психотерапии // Вопросы методологии. 1997. № 3-4. С. 148-164.
Пую Ю. В. Философия манипулирования. СПб.: Изд-во Политех. ун-та, 2009. 243 с.
Реклама: внушение и манипуляция. Медиа-ориентированный подход / [Ред.-сост. Д. Я. Райгородский]. Самара: Бахрах-М, 2001. 751 с.
Речевая агрессия в современной культуре: сб. науч. тр. / [Науч. ред. и сост. М. В. Загидуллина]. Челябинск: Челяб. гос. ун-т, 2005. 242 с.
Речевое воздействие в сфере массовой коммуникации / отв. ред. Ф. М. Березин, Е. Ф. Тарасов. М.: Наука, 1990. 135 с.
Таранов П. С. Приемы влияния на людей. М.: Изд.-торговый дом "Гранд": Агентство "ФАИР", 1997. 602 с.
Франке Г. Манипулируемый человек. М., 1978.
Чалдини Р. Психология влияния. М.: Питер, 2012. 294 с.
Шиллер Г. Манипуляторы сознанием. М.: Мысль, 1980. 326 с.
Шостром Э. Анти Карнеги, или Человек-манипулятор. Минск: Полифакт, 1992. 127 с.
ЭДмюллер А., Вильгельм Т. Техники манипуляции. Распознавание и противодействие. М.: Омега-Л, 2006. 133 с.
Дзялошинский И. М. В плену манипулятивных технологий // Советник. 1997. № 7.
Дзялошинский И. М. Манипулятивные технологии в масс-медиа // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2005. № 1. С. 2 -54.
Дзялошинский И. М. Манипулирование в системе медиавоздействия // Ценности современного общества и средства массовой информации. М.: МГУ, 2012. С. 22-23.
Дзялошинский И. М. Экология медиасреды: технологии манипулирования в интернете. М.: Изд-во АПК и НПРО, 2017. 258 с.
Дзялошинский И. М. Мифологемы и идеологемы российских медиа: опыт систематизации // Вопросы журналистики. 2017. № 1. С. 47-74.
Дзялошинский И. М. Российские медиа: проблемы вражды, агрессии, насилия: учеб. пособие. Саратов: Ай Пи Эр Медиа, 2019. 519 с.
 Russian media during the pandemic. Article Two: Media manipulation as a resource for influencing people’s minds and behavior | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2022. № 12. DOI: 10.17223/26188422/12/1

Russian media during the pandemic. Article Two: Media manipulation as a resource for influencing people’s minds and behavior | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2022. № 12. DOI: 10.17223/26188422/12/1

Download full-text version
Counter downloads: 83