Practical journalism in the search for ways to improve journalism education | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2017. № 2. DOI: 10.17223/26188422/2/2

Practical journalism in the search for ways to improve journalism education

The relevance of the article is determined by the necessity to solve modern problems of journalism education. The research aims to analyse the attitude of media sphere practitioners to the system of journalism education, and forecast the vector of its subsequent development. The subject of the research is new requirements to the process of personnel training which came into existence due to the transformation of journalism in the digital age. The object of the research is measures for improving journalism education from the position of media industry representatives. The methodological background of the article is works by Russian and foreign researchers of media, including E.L. Vartanova, A.A. Gradyushko, N. Drok, Yu.M. Ershov, A.M. Zhusupova, M. Castells, S.G. Korkonosenko, B.N. Lozovsky, V.V. Tulupov and others. Both theoretical and empirical research methods were used in the research. The authors of the article developed a questionnaire and conducted a survey for determining the features of the development of the journalist profession, journalism and journalism education in the age of digital technologies. This provided the academic novelty of the article. The method of comparative analysis helped to study opinions of media specialists and employers on such key issues as determining the most important components of journalist's professionalism, etc. The theoretical relevance of the article lies in the clear identification of modern media processes that should be taught to journalism students. Also, a thorough description of important skills and abilities of a universal journalist, which students should form in the education process, is made. This allowed describing personal features of the future journalist, which programs for journalists' training should be targeted at, and provided for the practical relevance of the article. The results of the research are: (1) ways for improving the quality of journalists' training system were determined; (2) employers' choice of the most efficient measures for improving the system of journalism education (enhancing the practical component of the education, etc.) was presented. The main conclusion lies in the fact that efficient improving of the system of journalism education under conditions of the functional transformation of journalism as a profession requires to fully take into account the necessities of media, its requirements to a graduate of the Faculty of Journalism who should be able to work professionally in the modern digital information space.

Download file
Counter downloads: 249

Keywords

журналистика, журналистское образование, медиапро-цесс, работодатель, медиапредприятие, универсальная журналистика, journalism, journalism education, media process, employer, media enterprise, universal journalism

Authors

NameOrganizationE-mail
Shesterkina Ludmila P.South Ural State Universityshesterkinalp@susu.ru
Marfitsyna Arina R.South Ural State Universitymarfitcynaar@susu.ru
Всего: 2

References

Кадровая проблема - одна из самых актуальных для СМИ // Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям. 2006. 13 июля. [Электронный ресурс]. URL: http://www.fapmc.ru/rospechat/newsandevents/media/2006/07/ item754.html (дата обращения: 06.11.17).
Конкурс на журфак МГУ в 2017 году стал самым большим за последние 25 лет // ТАСС: информационное агентство России. 2017. 10 июля. [Электронный ресурс]. URL:http://tass.ru/obschestvo/4402354 (дата обращения: 06.11.17).
Тезисы с пленарного заседания конференции Европейской Ассоциации Журналистского образования. Журналистское образование без границ // Радио «Моховая, 9». [Электронный ресурс] URL: http://radio_mohovaya9.tilda. ws/ejta2017 (дата обращения: 05.11.17).
Тулупов В.В. Мифы и проблемы журналистского образования // RELGA: научно-культурологический журнал. 2004. № 5 (95). [Электронный ресурс]. URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main? tex-tid=193&level1=main&level2=articles (дата обращения: 05.11.17).
Честь и совесть журналиста // Russia.Ru. [Электронный ресурс]. URL: https://russiaru.net/video/vartanovaogurnalistike/ (дата обращения: 06.11.17).
Градюшко А.А. Современные технологии обучения студентов в области интернет-журналистики // Знак: проблемное поле медиаобразования. [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/sovremennye-tehnologii-obucheniya-studentov-v-oblasti-internet-zhurnalistiki (дата обращения: 07.11.17).
Дрок Н. Смена профессиональных компетенций в журналистском образовании // Медиаскоп: электронный научный журнал. 2011. № 3. [Электронный ресурс] URL: http://www.mediascope.ru/node/859 (дата обращения: 07.11.17).
Корконосенко С.Г. Преподавание журналистики в высшей школе: учеб. пособие. СПб.: Свое издательство, 2015. 160 с.
Лозовский Б.Н. Для чего нужны журфаки // Изв. Урал. федер. ун-та. Сер. 1: Проблемы образования, науки и культуры. [Электронный ресурс]. URL: http://elar.urfu.rU/bitstream/10995/43812/1/iurp-2016-156-01.pdf (дата обращения: 07.11.17).
Корякина К. Актуальные формы и модели новых медиа: от понимания аудитории к созданию контента // Медиаскоп: электронный научный журнал. 2010. № 1. [Электронный ресурс]. URL: http://www.mediascope.ru/issues/262 (дата обращения: 07.11.17).
Рэндалл Д. Универсальный журналист [Электронный ресурс] URL: http://evartist.narod.ru/text12/40.htm (дата обращения: 09.11.17).
От буквы к цифре. Журналистское образование на Западе // Журналист и Интернет. [Электронный pecypc].URL: http://21vek.org/?p=909 (дата обращения: 31.10.17).
Мануэль Кастельс: Мы хотим создать пул знаний. Переосмысление журналистики в Сетевую Цифровую Эпоху // Частный корреспондент. 2014. 6 июня. [Электронный ресурс]. URL: http://www.chaskor.ru/article/manuel_kastels_my_ hotim_sozdat_pul_znanij_36227 (дата обращения: 10.11.17).
Интервью с Яшаром о журналистике и журналистах // Livelnternet. 2007. 14 дек. [Электронный ресурс].URL: http://www.liveinternet.ru/users/--elizaveta--/post60477233/ (датаобращения: 10.11.17).
Ершов Ю.М. Модели журналистского образования в цифровую эпоху // Журналистский ежегодник. 2016. № 5. С. 13-16.
Требования к современным журналистам колоссальны и продолжают расти // Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям. 2017. 16 окт. [Электронный ресурс]. URL: http://fapmc.ru/rospechat/newsandevents/media/ 2017/10/item15.html (дата обращения: 10.11.17).
 Practical journalism in the search for ways to improve journalism education | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2017. № 2. DOI: 10.17223/26188422/2/2

Practical journalism in the search for ways to improve journalism education | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2017. № 2. DOI: 10.17223/26188422/2/2

Download full-text version
Counter downloads: 656