Text as a Resource of Influence on People's Consciousness and Behavior: The Analytical Potential of the Theory of Communication Matrices
The article analyzes research works devoted to the study of the text as a resource for influencing people's consciousness and behavior. Based on this analysis, the prospects of using the theory of communication matrices to conduct such studies are revealed. The article shows that the problem of the word's influence on human consciousness and behavior interested Socrates, Plato, Aristotle, Cicero, Quintilian. The ideas of these thinkers are still considered the "golden foundation" of the rhetorical approach. In the twentieth century, a modern mass communication system was formed. In this regard, this problem manifested new facets to which traditional rhetoric could no longer answer. After the publication of the works of W. Lippman, G. Lebon, G. Tarde, and Z. Freud, philosophical, sociological, culturological, semiotic, system-structural, theoretical-communicative and other approaches to this problem began to develop. Cognitive (anthropological) linguistics is actively developing, the categorical apparatus of which is constituted by the concepts "language personality", "naive picture of the world", "language picture of the world". There are attempts to answer questions about the goals, means and technologies of influencing people's consciousness and behavior using text, based on the theory of speech influence (I. Sternin and others) and suggestive linguistics (L. Murzin, A. Romanov, I. Cherepanova, and others). Based on the study of existing works, the author comes to the conclusion that, for the development of research in this area, it is advisable to bring linguistics closer to the theory of communication matrices. A concept is presented according to which a person's communicative behavior is determined by a matrix system. This system includes: (1) deep matrices related to the structure of a given society; (2) matrices defining general rules for communicative systems' functioning; (3) matrices that determine the specific parameters of the generated texts. All these matrices, in turn, are included in higher-level systems, which can be called communicative matrices or media cultures. Observations of practice allow us to distinguish three main types of such cultures: technocratic, scientistic, and humanitarian. The article proposes a hypothesis that the effectiveness of the text's influence on people's consciousness and behavior is determined by the degree of coincidence of the communicative culture of the subject and the recipient of communication.
Keywords
воздействие,
коммуникация,
коммуникационные матрицы,
persuasion,
communication,
communication matrixAuthors
Dzialoshinskiy Iosif M. | Higher School of Economics | imd2000@yandex.ru |
Всего: 1
References
Юрьев А. И. Глобализация как новая форма политической власти. URL: http://www.political.psychology.spb.ru/doc/globpowr.htm.
Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. Воронеж, 2001.
Речевое воздействие. Теоретическая модель. URL: http://www.harpia.ru/theory.html.
Речевое воздействие в сфере массовой коммуникации. М. : Наука, 1990.
Паршин П. Б. Речевое воздействие. URL: https://www.krugosvet.ru/enc/ gumanitarnye_nauki/lingvistika/RECHEVOE_VOZDESTVIE.html.
Бубнова И. А., Красных В. В. Неопсихолингвистика: аргументы в защиту национально-культурного своеобразия // Вопросы психолингвистики. 2014. № 3 (21). С. 128-135.
Власть и бизнес: коммуникационные ресурсы. М. : НИУ ВШЭ, 2011.
8. Этика и политика. М., 2012.
Дзялошинский И. М. Современные периодические издания: медиаматрицы как основа концепции // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2011. № 5. С. 22-36.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. М., 1995.
Норт Д. Институты и экономический рост: историческое введение // THESIS. М., 1993. Вып. 2.
Hamilton W. Institution // Encyclopedia of social sciences. 1932. Vol. YIII.
Homans G. S. The sociological relevance of behaviorism // Behavioral sociology. N. Y., 1969.
Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. М. : Начала, 1997.
Поланьи К. Великая трансформация: Политические и экономические истоки нашего времени. СПб. : Алетейя, 2002.
Кирдина С. Г. Институциональные матрицы и развитие России. Новосибирск, 2001.
Иванова Т. Стратегическая матрица России // Экономические стратегии. 2008. № 1. С. 76-84.
Иванова Т. Стратегическая матрица России. Главные тенденции в 2009 г. // Экономические стратегии. 2010. № 1-2.
Логинов Е. Стратегическая матрица развития России в условиях глобальной конкуренции // Экономические стратегии. 2008. № 2. С. 32-37.
Никонов В. А. Российская матрица. М., 2014.
Матрица русской культуры. Миф? Двигатель модернизации? Барьер? М., 2012.
Лепехин В. Глобальная матрица. Может ли Россия ей противостоять. URL: https://ria.ru/zinoviev_club/20170502/1493496891.html.
Новая философская энциклопедия. URL: https://iphlib.ru/greenstone3/lib-rary/collection/newphilenc/document/HASH4b379ecd7a2f7c0c5fb64b?p.s=TextQuery.
Кононенко Б. И. Культурология в терминах, понятиях, именах : справ. пособие. М., 2001.
Шейн Э. Организационная культура и лидерство. СПб. : Питер, 2002.
Любавин М. Н. Архетипическая матрица русской культуры. URL: http://www.dissercat.com/content/arkhetipicheskaya-matritsa-russkoi-kultury.
Чибир Е. В., Макарова Е. Е. Традиционные паттерны российской и европейской культур как базис для дифференциации содержания специальных событий // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 4.
Васильев Л. Стечение неслучайных обстоятельств. URL: https://www.hse.ru/news/74654795.html.
Бердяев Н., Лосский Н. Русский народ. Богоносец или хам? URL: https://profilib.com/chtenie/10839/nikolay-berdyaev-russkiy-narod-bogonosets-ili-kham.php.
Касьянова К. О русском национальном характере. М., 1994.
Гудков Л. Д. «Советский человек» в социологии Юрия Левады // Общественные науки и современность. 2007. № 6. С. 16-30.
Зализняк А. А., Левонтина И. Б., Шмелев А. Д. Ключевые идеи русской национальной картины мира. М. : Языки славянской культуры, 2005.
Лебедева Н. М., Татарко А. Н. Культура как фактор общественного прогресса. М. : Юстицинформ, 2009.
Аузан А. А., Архангельский А. Н., Лунгин П. С., Найшуль В. А. Культурные факторы модернизации. URL: http://doc.knigi-x.ru/22kulturologiya/154534-1-doklad-kulturnie-faktori-modernizacii-moskva-sankt-peterburg-avtori-doklada-auzan-rukovodi.php.
Давыдов И. История без лат. В защиту русской свободы и русской человечности. URL: http://carnegie.ru/commentary/66276.
Аннушкин В. И. Третье место. Сохранение и развитие языковой культуры: нормативно-правовой аспект. URL: http://www.russkiymir.ru/russkiymir/ru/derzhava/ rm_awards/awards0001.html?print=true.
Сиберт Ф. С., Шрамм У., Питерсон Т. Четыре теории прессы. М. : Вагри-ус, 1998.
Sparks C., Reading A. Communism, Capitalism and the Mass Media. London : Thousand Oaks ; New Delhi : SAGE Publications, 1998.
Медиа и политика в переходный период. Культурная идентичность в эпоху глобализации. М. : Наука, 1998.
Халлин Д., Манчини П. Сравнение медийных систем. Три модели медиа и политики. М., 2004.
МакКуэйл Д. Журналистика и общество. М. : МедиаМир, 2013.
Oates S. The Neo-Soviet Model of the Media // Europe-Asia Studies. 2007. Vol. 59, №. 8, December. Р. 1279-1297.
De Smaele H. The Applicability of Western Media Models on the Russian Media System // European Journal of Communication. 1999. № 14 (2).
Мультимедийная журналистика. М. : ВШЭ, 2017.
Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные. М., 2010.
Goffman E. Behavior in Public Places: Notes on the Social Organization of Gatherings. Glencoe : The Free Press, 1963.
Goffman E. Forms of Talk. Philadelphia : University of Pennsylvania Press, 1981.
Sacks H. Lectures on Conversation. Oxford, UK ; Cambridge, Mass : Black-well, 1992.
Вацлавик П., Бивин Д., Джексон Д. Психология межличностных коммуникаций. СПб. : Речь, 2000.
Митягина В. А. Аксиомы коммуникации в анализе социальных интеракций. URL: http://grani.vspu.ru/files/publics/1363258246.pdf.
Уманцева Л. В. Коммуникативный кодекс как основа воспитания гражданина. URL: http://www.t21.rgups.ru/doc2007/8/20.doc.
Родос В. Б. Теория и практика полемики. Томск, 1989.
Гуссерль Э. Кризис европейского человечества и философия // Вопросы философии. 1986. № 3.
Allport G. W. Attitudes. Handbook of Social Psychology. N. Y., 1939.
ВойтасикЛ. Психология политической пропаганды. М. : Прогресс, 1981.
Остин Дж. Как совершать действия при помощи слов? // Остин Дж. Избранное. М., 1999. С. 8-156.
Остин Дж. Перформативные высказывания // Три способа пролить чернила. Философские работы. СПб. : Алетейя, 2006. С. 263-281.
Серль Дж. Что такое речевой акт? // Философия языка. М. : Едиториал УРСС, 2004. С. 56-74.
Стросон П. Ф. Намерение и конвенция в речевых актах // Философия языка. М. : Едиториал УРСС, 2004. С. 35-55.
Берн Э. Люди, которые играют в игры. URL: http://www.libros.am/book/ read/id/123073/slug/lyudi-kotorye-igrayut-v-igry-2.
Методический семинар «Динамика развития форматов и жанров в современных СМИ». URL: http://www.mediascope.ru/node/416
Ерофеева И. В. Аксиология медиатекста в российской культуре (репрезентация ценностей в журналистике начала ХХ1 в.). URL: http://dis.podelise.ru/ text/index-72999.html?page=3.
Harris Z. S. Discourse Analysis // Language. 1952. Vol. 28, № 1. Р. 1-30.
Философия : Энциклопедический словарь. М. : Гардарики, 2004.
Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М. : Прогресс, 1989.
BenedictR. Patterns of culture. Boston : Houghton Mifflin Company, 1959.
Тестов Д. Ф. Понятие паттерна (pattern) и коммуникативные основания антропологии Бейтсона. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-patterna-pattern-i-kommunikativnye-osnovaniya-antropologii-beytsona.
Врожденные формы человеческого поведения. URL: http://anthropology-ru.livejournal.com/47340.html.
Передача «Один» с Дмитрием Быковым. URL: https://echo.msk.ru/ pro-grams/odin/2259600-echo.
Убийко В. И. О типологии политических дискурсов и их прагматической обусловленности // Политический дискурс в России - 4 : материалы рабочего совещания. М., 2000.
Пильгун М. А. Основные коммуникативные паттерны в русскоязычной сетевой среде // Вопросы психолингвистики. 2015. Т. 2 (24).