What Is My Image to You?": The Function of a Visual Metaphor in Promoting Media Content | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2020. № 7. DOI: 10.17223/26188422/7/5

What Is My Image to You?": The Function of a Visual Metaphor in Promoting Media Content

The article presents the results of an analysis of the editorial practice of the leading Russian media holdings RosBiznesConsulting and Izvestia. The research is based on the phenomenon of visual metaphor, which, in the context of transmedia content production, performs the function of routing: it participates in the transformation and diversification of the product of journalistic creativity. Based on the material of the photo projects of RosBiznesConsulting and Izvestia, the visual metaphor is studied, and the functions of visual metaphors are indicated. The aim of the study is to analyze the features of the visual representation of the event by the media holdings RosBiznesConsulting and Izvestia by revealing: (1) the visual metaphoricity of publications; (2) the reason why journalists use non-textual forms of communication; (3) editorial strategies for diversifying the product of journalistic creativity. The method of integrated studies (structural-functional, semiotic, metaphorical analyses, intent analysis) was used to reveal the specificity of the visual representation of events by the media holdings, to classify visual metaphors, to describe their functional load, to determine the reason of journalists using non-text forms of communication, to describe the editorial strategies for diversifying products of journalistic creativity. Ten photo projects, published from 29 February to 15 April 2020, were analyzed. The study shows that the visual metaphors of the publications of RosBiznesCon-sulting and Izvestia are based on five main forms of information explication: model-image, concentrate-image, fact-image, concept-image, thesis-image. The metaphorical analysis of the photo projects identified five types of metaphors (anthropomorphic, zoo-morphic, morbial, sociomorphic, physiological).

Download file
Counter downloads: 93

Keywords

визуальная метафора, диверсификация контента, функция маршрутизации, медиагибкость, бренд, visual metaphor, content diversification, routing function, media flexibility, brand

Authors

NameOrganizationE-mail
Shabalin Arkadiy D.Altai State Universityarklink@mail.ru
Всего: 1

References

Несмелова О. О., Коновалова Ж. Г. Новый журнализм: теоретические принципы и их художественное воплощение // Ученые записки Казанского университета. 2011. Т. 153. Кн. 2. Гуманитарные науки. С. 245-258.
Мансурова В. Д. Цифровая каллиграфия современного журналиста: власть digital контента // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. 2017. № 4. С. 17-33.
Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры : сб. М. : Прогресс, 1990. С. 5-32.
Большакова Л. С. Когнитивный механизм создания визуальной метафоры (на материале англоязычных музыкальных видеоклипов) // Современные проблемы науки и образования. 2008. № 2. С. 119-123.
Медиалингвистика в терминах и понятиях : словарь-справочник / под ред. Л. Р. Дускаевой. М. : Флинта, 2018. 440 с.
Weber W., RailH.-M. Design and journalism - challenges and opportunities: A dialogue between two cultures // Blucher Design Proceedings. 2016. № 1, vol. 1. P. 313-318.
Perspectives on Multimodality / edited by Eija Ventola, Cassily Charles and Martin Kaltenbacher. Amsterdam/Philadelphia : John Benjamins Publishing Company, 2004. 234 p.
Arboledas S. Semiotics in Marketing Communications // Business 2 Community. 2017. Sept. 22. URL: https://www.business2community.com/communications/ semiot-ics-marketing-communications-01921737 (10.04.2020).
Martin D. Semiotics and Constructing Fake News // Digital Rhetoric Collaborative. 2017. March 29. URL: https://www.digitalrhetoriccollaborative.org/2017/03/29/ semiotics-and-constructing-fake-news/ (10.04.2020).
Bednarek M., Caple H. The Discourse of News Values. Oxford University Press, 2017. 302 p.
Шевцова Д. А. От публицистического образа к медиаобразу: движение научной мысли // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2-3. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=23609 (дата обращения: 11.04.2020).
Симакова С. И. «Цивилизация глаза»: специфика визуальной репрезентации события // Гуманитарный вектор. 2020. Т. 15, № 1. С. 125-133.
Загидуллина М. В. Изображение становится текстом: об экспансии пиктографии и визуальных образов в пространстве текстовых сообщений // Медиасреда. 2017. № 12. С. 10-14.
Шомова С. А. «Война мемов»: новые повороты информационного противостояния // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2019. № 5. С. 250-269.
Эстетика журналистики / А. И. Беленький [и др.]; под ред. М. А. Бережной. СПб. : Алетейя, 2018. 252 с.
Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. The University of Chicago Press, 1980. 242 p.
Зенкова А. Ю. Визуальные исследования как интегральная область социально-гуманитарного знания // Научный ежегодник Ин-та философии и права УрО РАН. 2004. № 5. С. 184-193.
Вартанова Е. Л. О необходимости модернизации концепций журналистики и СМИ // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10. Журналистика. 2012. № 1. С. 7-26.
Мансурова В. Д. Журналистская картина мира как фактор социальной детерминации. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2002. 237 с.
Шевченко В. Э. Визуальные коммуникации: тенденции форм и технологии передачи информации // Вестн. Чел. гос. ун-та. 2015. № 5 (360). Филология. Искусствоведение. Вып. 94. С. 189-195.
Карпова А. И. Диверсификация медиаконтента в российских медиахол-дингах. На примере «РБК», «Газпром-Медиа», «Национальной медиа группы» // Вестн. Кемер. гос. ун-та. 2015. Т. 2, № 4 (64). С. 111-115.
Мирошниченко А. Как медиабизнес ищет новую модель монетизации // Газета РБК. 2018. № 198 (2922). URL: https://www.rbc.ru/newspaper/2018/11/13/ 5be56d069a7947bf2702bdd9 (дата обращения: 05.04.2020).
Бердюгин В. С. Классификация метафор // Лингвистика, перевод, межкультурная коммуникация» : материалы XIX научно-практической конференции 24 ноября 2017 г. [отв. ред. И. А. Вылегжанина]. Екатеринбург, 2018. 144 с.
Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000). Екатеринбург, 2001. 238 с.
 What Is My Image to You?

What Is My Image to You?": The Function of a Visual Metaphor in Promoting Media Content | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2020. № 7. DOI: 10.17223/26188422/7/5

Download full-text version
Counter downloads: 423