Media Education in the "Post-Truth" Era | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2020. № 8. DOI: 10.17223/26188422/8/2

Media Education in the "Post-Truth" Era

The article considers the challenges facing media education in the era of "post-truth". Reflecting on fake news as deliberate misinformation in the media in order to manipulate public opinion, the author notes a decrease in public confidence in journalism. It is assumed that people make out a bill to journalists, which requires a response from both practitioners and theorists of the media. In addition to the fact that the profession itself needs to be improved, to be freed from the influence of shadow circles, systematic work is required to train media literacy of the audience, starting from school. The condition of media education in Russia is assessed as unsystematic. This requires the creation of a long-term state program that can unite disparate forces- pedagogical, scientific, professional, and social. The author proposes following specific measures for the development of media education in the country: (1) creation of an educational and methodological vertical with the participation of relevant ministries, professional unions, editorial media, and universities; (2) promotion of the idea of media education in the pedagogical and media communities; (3) provision of school and university libraries with high-quality periodicals and with access to high-quality electronic media materials; (4) exploration and implementation of the best practices of foreign countries in the practice of their domestic media education, etc. The experience of Finland, where media literacy is a national policy priority, is described as an example.

Download file
Counter downloads: 53

Keywords

fake news, post-truth, manipulation of public opinion, media education, media literacy of audience

Authors

NameOrganizationE-mail
Tulupov Vladimir V.Voronezh State Universityvlvtul@mail.ru
Всего: 1

References

Федоров А. В., Новикова А. А. Ключевые теории медиаобразования // Преподаем журналистику: взгляды и опыт. СПб., 2006. С. 51-84.
Ершов Ю. М. Феномен фейка в контексте коммуникационных практик // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2018. № 52. С. 245-256.
Генис А. Постправда. Философия информационной войны // Новая газета. 2018. № 11. 2 февр. URL: https://novayagazeta.ru/articles/2018/02/02/75363-postpravda (дата обращения: 13.10.2020).
Суходолов А. П. Феномен «фейковых новостей» в современном медиапространстве // Евроазиатское сотрудничество: гуманитарные аспекты : материалы междунар. науч.-практ. конф., 14-15 сент. 2017 г., Иркутск. Иркутск : Изд-во БГУ, 2017.
Is the new coronavirus 'infodemic' spreading faster than the virus? // Euronews. 2020. 13 марта. URL: https://www.euronews.com/2020/03/13/is-the-new-coronavirus-infodemic-spreading-faster-than-the-virus (дата обращения: 31.05.2020).
Тулупов В. В. Долги качественной прессы // Средства массовой информации в современной мире. СПб., 1999. С. 27-28.
Тулупов В. В. Конвенциональная коммуникационная стратегия в профессиональной журналистской деятельности: российская журналистика на фоне последствий системного кризиса // Современная журналистика: дискурс профессиональной культуры. Тематический сборник статей и материалов. Екатеринбург, 2005. С. 12-41.
Тулупов В. В. Впору вводить процедуру сертифицирования нашей профессии // Журналист. 2008. № 12. С. 65-66.
Тулупов В. В. Комплексное моделирование редакционной деятельности // Акценты. 2002. № 1-2. С. 88-89.
Дацюк С. А. Коммуникационные стратегии // Гуманитарный портал. 2006. 9 авг. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2006/2751 (дата обращения 4.09.2020).
Тулупов В. В. Конвенциональная коммуникационная стратегия в журналистской деятельности // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2009. № 5. С. 20-49.
Иваницкий В. Л. Модернизация журналистики: методологический этюд. М., 2010.
Четверть россиян потеряли доверие к телевидению за десять лет и стали меньше верить новостям об экономике и внешней политике // РБК. 2019. 1 авг. URL: https://www.rbc.ru/politics/01/08/2019/5d41c03a9a79472355ee2cca (дата обращения: 4.09.2020).
Игумен Лука (Степанов). Как вернуть доверие к СМИ? // Русская народная линия: Информационно-аналитическая служба. 2016. 18 окт. URL: https://ruskline.ru/news_rl/2016/10/18/kak_vernut_doverie_k_smi/ (дата обращения 5.09.2020).
8 действенных способов по защите от дезинформации в интернете // IT trend. 2013. 11 дек. URL: https://ittrend.ru/2013/12/11/8-действенньIх-способов-по-защите-от-дез/ (дата обращения: 5.09.2020).
Тулупов В. В. Проблемы российского медиаобразования // Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием «Педагогическое образование в цифровом обществе: вызовы, проблемы, перспективы» / под ред. Т. Н. Владимировой, И. В. Жилавской, О. В. Гордиенко, И. А. Фатеевой. М., 2019. С. 20-25.
Медиаобразование в финской образовательной системе. URL: https:// poisk-ru.ru/s16559t10.html (дата обращения: 04.06.2019).
 Media Education in the

Media Education in the "Post-Truth" Era | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2020. № 8. DOI: 10.17223/26188422/8/2

Download full-text version
Counter downloads: 221