Local Press as a Bond of Social Spaces
The article is a conceptualization of the "topology" of the local press, namely the physical space and the social space, filled with human interaction and relationships. Journalistic messages in news feeds are designed to reduce the indeterminacy of information recipients, to orient them in the social field and at the scene. Localizing topical issues, journalists adapt their texts to the linguistic and cultural characteristics of the local audience. The author substantiates the scientific productivity of interdisciplinary approaches in the study of the spatial dimensions of media texts. Localization as determining the location/position of something in space is the most important operation in journalistic activity. Localization is one of the basic competencies of journalists, who are to orient themselves in the terrain and to orient their audience. Reading maps and field reconnaissance must be taught from the student's bench. Localization involves adapting texts to the linguistic and cultural characteristics of the local audience. The localized material is obviously interesting to the reader and is guaranteed to be read. One of the ways to restore the audience's confidence in media texts and in journalism as a profession is to go out into the field, dive into the thick of things, explore local characteristics, and discover new spaces. Journalism that does not go beyond Moscow is an unpromising activity that will soon be replaced by robotic programs. The author's content analysis shows that readers of news feeds of city portals scroll down to the end of the text if it is on a relevant topic and is connected with a geographically close area. Just as creative alliances of web designers, cartographers, and reporters generate new products in data journalism and infographics, the interdisciplinary interaction of media studies and geography presents new opportunities for scientific analysis of journalistic texts and information visualization. Research tools for such an analysis are still being developed, and the inclusion of geotags, the categorical apparatus of locations, topoi, and other spatial measures in the media researcher's toolbox promises to make media geography another direction or section of the theory of journalism.
Keywords
journalism,
media text,
space,
place,
localizationAuthors
Ershov Yuriy M. | Lomonosov Moscow State University Branch in Sevastopol | er4ov@sev.msu.ru |
Всего: 1
References
Geographies of Communication: The Spatial Turn in Media Studies / edited by Jasper Falkheimer and Andre Jansson. Goteborg : Nordicom, 2006. 216 p.
Adams Paul C. Geographies of Media and Communication: A Critical Introduction. L. : Wiley-Blackwell, 2009. 288 p.
Ним Е. Г. Медиапространство: основные направления исследований // Бизнес. Общество. Власть. 2013. № 14. С. 31-41.
Lefebvre H. The Production of Space. Oxford : Blackwell, 1991. 454 p.
Бурдье П. Социология социального пространства / пер. с фр., общ. ред. Н. А. Шматко. СПб. : Алетейя; М. : Ин-т эксперим. Социологии : Алетейя, 2005. 288 с.
Simmel G. Grundfragen der Soziologie. Individuum und Gesellschaft. Berlin ; Leipzig, 1917. 104 p.
Прохоров Е. П. Журналистика и демократия : учеб. пособие. 2-е изд., пере-раб. и доп. М. : Аспект Пресс, 2004. 350 с.
Андреев Н. С. Единое информационное пространство Российского государства: взаимодействие печатных и электронных СМИ : дис.. канд. полит. наук. СПб., 2005. 167 c.
Ненашев А. И. Информационное пространство современного общества: коммуникационный аспект : дис.. канд. филос. наук. Саратов, 2009. 141 с.
Серегин А. В. Информационное пространство как феномен культуры : дис.. канд. культурологии. М., 2000. 135 с.
Дзялошинский И. М. Современное медиапространство России : учеб. пособие для студентов вузов. М. : Аспект Пресс, 2017. 312 с.
Zubarevich N. Four Russias: Rethinking the Post-Soviet Map // Regionalism(s): A Variety of Perspectives from Europe and the Americas. Innsbruck : Institut fur Foderalismus, 2014. P. 71-88.
Родоман Б. Б. Территориальные ареалы и сети. Очерки теоретической географии. Смоленск : Ойкумена. 1999. 256 с.
Каганский В. Л. Советское пространство. Материалы к словарю гуманитарной географии // Гуманитарная география. Научный и культурно-просветительский альманах. М. : Институт наследия, 2008. Вып. 5. С. 280-284.
Каганский В. Л. Невменяемое пространство // Отечественные записки. 2002. № 6. URL: https://strana-oz.ru/2002/6/nevmenyaemoe-prostranstvo
Кордонский С. Г. Рынки власти. Административные рынки СССР и России. М. : ОГИ, 2000. 238 с.
Глазычев В., Щедровицкий П. Россия. Пространственное развитие // Русский архипелаг. URL: https://archipelag.ru/agenda/povestka/evolution/development/ doklad2004/
Янгляева М. М., Якова Т. С., Захарова М. В. Внешнеполитическая коммуникация и медиагеография: взаимосвязь и взаимозависимость // Медиаскоп. 2016. Вып. 4. URL: http://www.mediascope.ru/2232
Ершов Ю. М. Телевидение в ряду пространственных медиа и территориальные измерения охвата // Вестник Томского государственного университета. Филология. № 1 (13), 2011. С. 129-140.
Ершов Ю. М. Пространственная организация телевещания в контексте регионального развития // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2011. № 4. С. 87-100.
Ершов Ю. М. Идея трансграничного телевидения в Европе и ее отклик в России // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер.: История, филология. Журналистика. 2011. Т. 10, вып. 6: Журналистика. С. 42-50.
Ершов Ю. М. Телевидение регионов в поиске моделей развития. М. : Изд-во МГУ, 2012. 340 с.
Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышления об истоках и распространении национализма / пер. с англ. В. Николаева; вступ. ст. С. П. Баньков-ской. М. : Кучково поле, 2016. 416 с.
Lippmann W. Public opinion. New York : Free Press Paperbacks. 1922. URL: https://archive.org/details/public_opinion_1312_librivox
Hallin D. C. Cartography, community, and the Cold War // Reading the news: A pantheon guide to popular culture / eds. by M. Schudson, R. K. Manoff. New York, NY : Pantheon Books, 1986. Р. 146-196.