Russian Media: Targets, Strategies and Technologies for Influencing the Audience. Article One: System of Categories and Research Methodology
The article aims to study the specific features of the interaction of different social institutions with different audiences in different circumstances. Particular attention is paid to the analysis of the categories and methodological prerequisites for such interaction. The object of the study was the communication of social institutions of different types: economic institutions, political and legal institutions, defense and public order institutions, institutions for social sphere, cultural, upbringing and educational institutions, communication institutions. The article shows that texts that participants of any social communication exchange are a set of actions. These actions, in turn, are elements of the activity of a certain social actor. This activity is carried out in accordance with a certain strategy. The strategy includes (a) targets: to achieve them, communicative actions are carried out; (b) means (resources): without using them, these actions cannot be performed; and (c) techniques (technologies) for performing the necessary actions. The functional-target analysis of institutional communication identified a set of goals, and the institutional communicator directs their efforts to achieve these goals. The study of the resources showed seven groups of tools that are used to achieve the goals. The analysis of the categories “technique”, “method”, “technology” clarified the differences between them. It was concluded that the criterion for distinguishing these categories is the degree of impersonality of the used schemes of activity. The category “technique” refers to an individualized algorithm of actions, which is based on the intuition and personal experience of a particular individual. This algorithm is transmitted from the expert to the disciple in interpersonal communication. The category “method” is used to denote a scientifically verified approach to transforming the object of activity. Mastering this approach presupposes the study of a special theory. The category “technology” denotes an algorithm of activity that has passed multiple practical and scientific tests, has been brought to perfection and set out in publicly available diagrams. This algorithm can be used by any actor to solve similar problems and achieve the desired results. It is proposed to classify the following types of technologies: production, economic, political, social, cultural, communication. The article analyzes social and communication technologies.
Keywords
social institutions,
influence targets,
influence strategies,
influence resources,
influence technologiesAuthors
| Dzyaloshinskiy Iosif M. | Higher School of Economics | idzyaloshinsky@hse.ru |
| Dzyaloshinskaya Marina I. | | marinika2000@yandex.ru |
Всего: 2
References
Дзялошинский И. М. Социальные институты и социальная коммуникация. Введение в теорию коммуникационных матриц. Саратов : Ай Пи Ар Медиа, 2020.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М., 1997.
Шибутани Т. Социальная психология. Ростов-н/Д., 1999.
Кашкин В. Б. Введение в теорию коммуникации. Воронеж: Изд-во ВГТУ, 2000. URL: httр://kachkine.narod.ru/CommTheory/Contents/Contents.htm
Дацюк С. А. Коммуникационные стратегии // Центр гуманитарных технологий. 2006. 9 авг. URL: httр://gtmarket.ru/laboratory/exрertize/2006/2751
Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. Воронеж : Истоки, 2001.
Петренко В. Ф. Введение в экспериментальную психосемантику: исследование форм репрезентации в обыденном сознании. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1983.
Клюев Е. В. Речевая коммуникация. М. : ПРИОР, 1998.
Федорова Л. Л. Об определении функций речевых актов // Диалог 2003 : материалы Междунар. науч. конф. URL: http://www.dialog-21.ru/media/2623/fedorova.pdf
Слово в действии: Интент-анализ политического дискурса / под ред. Т. Н. Ушаковой, Н. Д. Павловой. СПб. : Алетейя, 2000.
Куинн Д. Б. Стратегии перемен. URL: http://ecsocman.hse.ru/text/19189689
Борисова И. Н. Дискурсивные стратегии в разговорном диалоге // Русская разговорная речь как явление городской культуры. Екатеринбург, 1996.
Платов О. К. Стратегический менеджмент : методические указания. Ярославль, 2006.
Ансофф И. Стратегическое управление. М., 1989.
Борисова И. Н. Категория цели и аспекты текстового анализа // Жанры речи : сб. науч. ст. Саратов, 1999.
Верещагин Е. М. Коммуникативные тактики как поле взаимодействия языка и культуры // Русский язык и современность. Проблемы и перспективы развития русистики : докл. всесоюз. науч. конф. Москва, 20-23 мая 1991 г. Ч. 1. М., 1991.
Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. В поисках новых путей развития линг-вострановедения: концепция речеповеденческих тактик. М., 1999.
Рытникова Я. Т. Гармония и дисгармония в открытой семейной беседе // Русская разговорная речь как явление городской культуры. Екатеринбург, 1996.
Койт М. Э., Ыйм Х. Я. Понятие коммуникативной стратегии в модели общения // Уч. зап. Тарт. ун-та. Вып. 793. Психологические проблемы познания действительности. Тарту, 1988.
Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М. : Изд-во ЛКИ, 2002.
Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Речевая коммуникация. М. : Инфра-М, 2008.
Клюев Е. В. Речевая коммуникация: успешность речевого взаимодействия. М., 2002.
Попова Е. С. Структура манипулятивного воздействия в рекламном тексте // Изв. Урал. гос. ун-та. 2002. № 24. С. 276-288.
Одинцов В. В. Композиционные типы речи // Функциональные типы русской речи / А. Н. Кожин, О. А. Крылова, В. В. Одинцов. М. : Высш. шк., 1982.
Симонова А. К. Коммуникативные стратегии в рекламной деятельности // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2010. № 8. С. 126-132.
Прохоров Е. П. Эффективность деятельности СМИ по проблеме толерантности. URL: http://www.dzyalosh.ru/01-comm/statii/prohorov-01.html
Кузнецов И. Н. Риторика. Минск, 2000.
Фишер Р., Юри У. Путь к согласию, или переговоры без поражения / пер. с англ. М. : Наука, 1992.
Рейбштейн Д. Палитра рекламных стратегий: семь основных подходов. URL: http://www.elitarium.ru/palitra_reklamnykh_strategijj/
Пильгун М. А. Речевые стратегии в интегрированных коммуникациях. М. : Academia, 2015.
Степанов В. Н. Провоцирование в социальной и массовой коммуникации. СПб., 2008.
Маркарян Э. С. Теория культуры и современная наука: Логикометодологический анализ. М. : Мысль, 1983.
Лазутина Г. В. Профессиональная этика журналиста. М., 1999.
Технология // Современный экономический словарь. URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/econ_dict/14610
Лем С. Сумма технологии. М. : Мир, 1968.
Давидович В. Е., Жданов Ю. А. Сущность культуры. Ростов н/Д, 1979.
Дорфман В. Ф. О развитии технологии // Вопросы философии. 1985. № 5.
Янч Э. Прогнозирование научно-технического прогресса. М., 1970.
Стефанов Н. Общественные науки и социальная технология. М., 1976.
Яхиел П. Социология и социальная практика. М., 1985.
Вагыгин Г. С. Обоснование научного вывода в прикладной социологии. М., 1986.
Нечаева Е. О. Социальные технологии: история становления и версии понимания // Вестн. РГГУ. Сер.: Философия. Социология. Искусствоведение. 2014. № 4 (126). С. 55-64.
Иванов В. Н., Патрушев В. И. Социальные технологии : Курс лекций. М.: Изд-во МГСУ «Союз», 1999.
Гидденс Э. Социология. Челябинск, 1991.
Плотникова С. Н. Технологизация дискурса: процесс и результат // Вестн. Иркут. гос. лингвист. ун-та. Сер.: Филология. 2009. № 4. С. 138-147.
Брайант Дж., Томпсон С. Основы воздействия СМИ. М. : Вильямс, 2004.
Marien M. New communications technology, a survey of impacts and issues // Telecommunications Policy. 1996. № 20.
Макарьян Д. В. Информационно-коммуникационные технологии как фактор международных отношений: политические и правовые аспект : дис. … канд. полит. наук. М., 2008.
Почепцов Г. Г. Коммуникативные технологии двадцатого века. М. : Рефл-Бук, 2000.
Шостром Э. Анти-Карнеги или Человек-манипулятор. Минск : ТПЦ Полифакт, 1992.
Доценко Е. Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защиты. М. : ЧеРо издательство МГУ, 1996.
Андреев В. И. Конфликтология: искусство спора, ведения переговоров, разрешения конфликтов. М.: Народное образование, 2005.
Бройнинг Г. Руководство по ведению переговоров. М. : ИНФРА-М, 1996.
Баева О. Л. Ораторское искусство и деловое общение: учеб. пособие. Минск : Новое знание, 2000.
Введенская Л., Павлова Л. Деловая риторика. Ростов-н/Д. : Март, 2000.
Зельдович Б. З. Деловое общение. М. : Альфа-Пресс, 2007.
Колтунова М. В. Язык и деловое общение. М. : Нормы, риторика, этикет, 2000.
Вацлавик П. Психология межличностных коммуникаций. СПб. : Речь, 2003.
Почепцов Г. Г. Психологические войны. М. : Рефл-бук, 2000.
Цуладзе С. А. Большая манипулятивная игра: Технологии политических манипуляций в период выборов 1999-2000 гг. М. : Алгоритм, 2000.
Шиллер Г. Манипуляторы сознанием. М. : Мысль, 1980.
Уледов А. Общественная психология и идеология. М. : Мысль, 1985.
Грушин Б. А. Массовое сознание: Опыт определения и проблемы исследования. М. : Политиздат, 1988.
Блэк С. Паблик релейшнз. Что это такое? М. : Модино-пресс, 1990.
Grunig J. E. Symmetrical presupposition as a framework for public relations theory. Hillsdale (NJ), 1987.
Grunig J. E., Hunt T. Managing public relations. N.Y., 1984.
Почепцов Г. Г. Паблик релешнз, или Как успешно управлять общественным мнением. М. : Центр, 2004.
Ганжин В. Т. Паблик рилейшнз. Что это значит? Введение в средоведче-скую коммуникологию. М. : МНЭПУ, 1998.
Чумиков А. Н. Креативные технологии «паблик релейшнз» : учеб. пособие. М. : МГУ, 1998.
Шишкина М. А. Паблик релейшнз в системе социального управления. СПб. : Изд-во СПГУ, 1999.
Конецкая В. П. Социология коммуникации : учеб. пособие. М. : МУБИУ, 1997.
Рожков И. Я. Реклама. Планка для «профи». М. : Юрайт, 1997.
Rogers E. M. Communication technology: The new media in society. N.Y. : Free Press, 1986.
Hodge W. W. Interactive television. A comprehensive guide for multimedia technologists. N.Y. : McGraw-Hill, 1995.
Seel P. B., Grant A. E. Broadcast technology update, production and transmission. Boston : Focal Press, 1997.
Асмолов Г. А., Асмолов А. Г. Интернет как генеративное пространство: историко-эволюционная перспектива // Вопросы психологии. 2019. № 4. С. 3-28.