The Life of Regions in the Screen Embodiment: “Decoding” of Territories | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2021. № 9. DOI: 10.17223/26188422/9/6

The Life of Regions in the Screen Embodiment: “Decoding” of Territories

The article discusses the growing role of screen culture and screen methods of presenting the regions' life in Russia. Screen culture, accelerating the dissemination of information, leads to its fragmentation and decentralization. The screen does not literally reproduce reality. At the same time, many people not only actively absorb, but also produce visual information. Although, unfortunately, no one teaches them how to do it. The life of local territories is recorded at different levels: both on professional screens, and in amateur, blogging videos on the Internet. Federal and regional media, as well as documentary filmmakers, are trying to decipher the “cultural codes” of the regions to help “the country meet the country”. Meanwhile, attitudes to the regions from the outside and from the inside are different, and the regional agenda is often on the periphery of the interests of the federal media. Documentary films, in contrast to television's information or “postcard programs” about travels in the regions of the country, rely on problems and life stories, do not confine themselves to rigid formats, do not require voiceovers, and trust images more than words. Favorite “objects” of reflection in documentary films since the time of R. Flaherty are people living in places geographically remote from a large society. The article describes the project of creating a documentary film almanac/film City Code by E. Grigoriev and A. Selyanina, and an educational video sketching project for the City Portrait online edition released with the participation of students of the Department of Journalism of the Ural Federal University. The leaders of the first project conducted classes on screen culture with volunteers from two Russian cities. The most important condition was the choice of people who love their city and do not want to leave it. And the goal was to awaken something personal in them, to give media features to a city, where residents know more about the federal agenda than about their home yard. Professional urbanists and sociologists helped to decode the cities. The second project was a response to the long-overdue need to introduce an aesthetic principle into the coverage of the life of the regions by new media against the background of the activities of traditional regional media. The latter have practically no programs focused on the production of a harmoniously organized urban space, on the formation of identities and creative communities. These media are predominantly aimed at information of a routine, often negative nature, and not at the formation of a positive urban environment. The results of th two projects are encouraging. Video content (both professional and user-specific) is becoming more and more in demand among audiences in large, medium and small cities over time. The media are designed to visually demonstrate as fully as possible the identity of certain regions, their cultural and social characteristics, and this requires special techniques, which were described in this article.

Download file
Counter downloads: 32

Keywords

screen culture, media, regions, city code, city portrait, decoding territories

Authors

NameOrganizationE-mail
Myasnikova Marina A.Ural Federal University named after the First President of Russia B. N. Yeltsinavt89@yandex.ru
Всего: 1

References

Абашев В. В., Печищев И. М. Городские сетевые издания как агенты урбанизации // Город и медиа : матер. Междунар. науч.-практ. конф. «Новые городские медиа в медиаландшафте России», г. Пермь, 1-2 июня 2018 г. Пермь, 2018. С. 9-29.
Тесля А., Повилайтис В. Возвращение на Итаку // Сибирь. Реалии7. 2018. 13 окт. URL: https://www.sibreal.org/a/29536115.html (дата обращения^ 02.12.2020).
Уразова С. Л. Экранная «реальность» в контексте модернизации медийной среды // Вестник ВГИК. 2010. № 3-4. С. 180-190.
Кириллова Н. Б. Парадоксы медийной культуры: избр. статьи. Екатеринбург : Изд-во УрФУ, 2017. 452 с.
Ополев П. В. Тенденции усложнения медийного пространства // Экранные коммуникации как фактор социализации медиапространства / под ред. С. Л. Уразовой. М. : Академия медиаиндустрии, 2019. С. 50-61.
Борецкий Р. Осторожно, телевидение! М. : Изд-во ИКАР, 2002. 260 с.
Лебедева Б. В. Практика производства аудиовизуальной информации // Журналистика в 2018 году: творчество, профессия, индустрия : сб. матер. между-нар. науч.-практ. конф. М. : Ф-т. журн. МГУ, 2019. C. 491-492.
Шестерина А. М. Трансформация традиционных телевизионных форматов под влиянием сетевого аудиовизуального медиаконтента // Журналистика в 2018 году: творчество, профессия, индустрия : сб. матер. междунар. науч.-практ. конф. М. : Ф-т журн. МГУ, 2019. C. 513-514.
Мальцева Н. В. Предпочтения молодежной аудитории видеоблогов // Журналистика в 2018 году: творчество, профессия, индустрия : сб. матер. междунар. науч.-практ. конф. М. : Ф-т журн. МГУ, 2019. С. 42-43.
Медведев С. Гений места // Радио Свобода 8. 2016. 13 янв. URL: https://www.svoboda.org/a/27486900.html (дата обращения 08.12.2020).
Хлызова А. А. Особенности репрезентации регионов на современном федеральном телевидении // Социальные аспекты современного вещания в России. М. : Ф-т. журн. МГУ, 2014. С. 63-71.
Максим А. А. Региональная информация в федеральных теленовостях как фактор формирования картины мира // Медиаскоп. 2016. Вып. 2. URL: http://mediascope.ru/?q=node/2092 (дата обращения 02.12.2020).
Павлова А. Н. Российский региональный город в информационной повестке общефедеральных печатных СМИ : автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2019. 26 с.
Дубин Б., Полуэктова И., Дондурей Д. ТВ: не доверяем, но зависим // Искусство кино. 2010. № 3. С. 127-135.
Долгова Ю. И. Дисфункциональные явления на современном российском телевидении: образ региона // Социальные аспекты современного вещания в России. М. : Ф-т. журн. МГУ, 2014. C. 72-79.
Шеваров Г. Н. Документальное кино на телеэкране // Журналистика в 2009 году: трансформация систем СМИ в современном мире : сб. матер. между-нар. науч.-практ. конф. М. : Ф-т журн. МГУ, 2010. С. 254-255.
Беляев И. К. Введение в режиссуру. Курс для документалистов : в 2 ч. Ч. 1. М. : ИПКР ТВ и РВ, 1998. 158 с.
Мясникова М. А. Путь в профессию через фестивальный экран: Арт-критика, культурная журналистика, телепублицистика, экранная документалистика : учеб. пособие. Екатеринбург : Екатеринбургская академия современного искусства, 2014. 180 с.
Трухина А. В. «Наша жизнь - это поезд…»: про авторов и героев документального кино. Екатеринбург : Екатеринбургская академия современного искусства, 2020. 185 с.
Белов Е. «Работа над собственным фильмом - это тоже драма» // TVKinoradio Media. 2016. 21 дек. URL: https://tvkinoradio.ru/article/article9932-rabota-nad-sobstvennim-filmom-eto-tozhe-drama (дата обращения: 08.12.2020).
Мясникова М. А. Видеозарисовка «Портрет города» - студенческий проект для сетевого издания // Город и медиа : матер. междунар. науч.-практ. конф. «Новые городские медиа в медиаландшафте России». Пермь, 2018. C. 150-161.
Федчин А. Буквы не нужны: как видеоконтент захватывает интернет // Технологии и медиа. 2015. 19 нояб. URL: https://www.rbc.ru/opinions/technology_ and_media/19/11/2015/564dbca59a7947ed6585b547 (дата обращения: 11.08.2020).
 The Life of Regions in the Screen Embodiment: “Decoding” of Territories | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2021. № 9. DOI: 10.17223/26188422/9/6

The Life of Regions in the Screen Embodiment: “Decoding” of Territories | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2021. № 9. DOI: 10.17223/26188422/9/6

Download full-text version
Counter downloads: 156