Popularization of Science on the Websites of Russian Universities: Models and Formats | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2021. № 10. DOI: 10.17223/26188422/10/5

Popularization of Science on the Websites of Russian Universities: Models and Formats

The article considers the experience of science popularization by the press services of the leading universities of Russia according to the QS world ranking for 2020-2021. The research material was the news sections of the official websites of the universities, and the aim was to identify the specific features of their content models. The analysis revealed that popular science content on the news portals of Russian universities consists mainly of publications about scientific events and scientists' work. The relatively small number of publications in complex multimedia formats is explained by the conservatism of the universities, the workload of the press services, and the lack of mastery of their employees. The study is based on the classification of forms of scientific popularization proposed by Natalya Diveeva: (1) media and organizational event-related; 2) episodic, periodic, and permanent; 3) primary and secondary. Based on this typology, a codifier for sampling material for analysis has been developed. This codifier includes: primary form (reports on scientific and educational events); media form (the journalistic genres of interviews and commentary); scientific form (reports on research and development results); new media form (PR and entertainment materials). The analysis revealed: (1) the general level of the universities' publication activity (regional universities are leading); (2) the ratio of news popularizing science and the total number of news; (3) the ratio of the forms of popularization used; 4) the variety of news items of the “primary form”; 5) the variety of news items of the “scientific form”; 6) the percentage of news in the forms of new media and media forms. The analysis shows that the content models of the news portals of the universities are determined, firstly, by the image of the university as a “serious” organization, whose many employees express skepticism about the need for information policy in general; secondly, by the large volume and high pace of work of the press services, which prevents them from mastering new forms of communication; finally, by the level of mastery of technical means for creating creative content.

Download file
Counter downloads: 55

Keywords

popularization of science, press service, news portal, leading universities of Russia, scientific PR, scientific journalism

Authors

NameOrganizationE-mail
Medvedeva Yelena E.Tomsk Polytechnic Universityalenmed97@yandex.ru
Azarova Vasilisa N.Tomsk State Universitylitisa@yandex.ru
Всего: 2

References

Капица С. П. Жизнь науки: Антология вступлений к классике естествознания. М. : Наука, 1973. 600 с.
Дивеева Н. В. Популяризация науки как разновидность массовых коммуникаций в условиях новых информационных технологий и рыночных отношений : автореф. дис.. канд. филол. наук. Воронеж, 2015. 22 с.
Московский государственный университет им. М. В. Ломоносова. URL: https://www.msu.ru/news
Санкт-Петербургский государственный университет. URL: https://spbu.ru/news-events
Новосибирский национальный исследовательский государственный университет. URL: https://www.nsu.ru/n/media/news.
Национальный исследовательский Томский государственный университет. URL: http://www.tsu.ru/news
Московский физико-технический институт (национальный исследовательский университет). URL: https://mipt.ru/news
Московский государственный технический университет им. Н. Э. Баумана. URL: https://bmstu.ru/mstu/info/bauman-news
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». URL: https://www.hse.ru/news
Национальный исследовательский ядерный университет «МИФИ». URL: https://mephi.ru/press/news
Российский университет дружбы народов. URL: http://www.rudn.ru/media/news
Уральский федеральный университет им/ первого Президента России Б. Н. Ельцина. URL: https://urfu.ru/ru/news
Университет ИТМО. URL: https://news.itmo.ru/ru
Казанский (Приволжский) федеральный университет. URL: https://media.kpfu.ru/news
Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. URL: https://www.spbstu.ru/media/news
Национальный исследовательский Томский политехнический университет. URL: https://news.tpu.ru/news
Национальный исследовательский технологический университет «МИ-СиС». URL: https://misis.ru/university/news
Бочаров М. П. Записки PRофессора. М. : Дело, 2009. 215 с.
Крылов К. Что такое ментальное здоровье и как о нем заботиться? Отвечаем в шести карточках // ИТМО. 2021. 16 апр. URL: https://news.itmo.ru/ru/university_live/leisure/news/10268
«Качай нейрон», или Почему ученые ТГУ «ушли» из лаборатории в соцсети // ТГУ. 2020. 6 февр. URL: https://www.tsu.ru/news/kachay-neyron-ili-pochemu-uchyenye-tgu-ushli-iz-la
От косметики до заживления ран и не только: что такое гиалуроновая кислота и в чем ее потенциал // ИТМО. 2020. 27 окт. URL: https://news.itmo.ru/ru/science/life_science/news/9844
Инженеры знают, как все работает: новое видео ТПУ // ТПУ. 2020. 18 авг. URL: https://news.tpu.ru/news/2020/08/18/36586
Новогодняя настолка: Сделай в 2021-м все, что не успел в 2020-м // ИТМО. 2020. 29 дек. URL: https://news.itmo.ru/ru/university_live/leisure/news/10020/
Лучшие фильмы и сериалы для самоизоляции. Рекомендации профессора СПбГУ Сергея Ильченко // СПбГУ. 2020. 30 марта. URL: https://spbu.ru/news-events/novosti/luchshie-filmy-i-serialy-dlya-samoizolyacii-rekomendacii-professora-spbgu
Стартовал сериал, посвященный 100-летию университета // УрФУ. 2020. 7 дек. URL: https://urfu.ru/ru/news/34290.
 Popularization of Science on the Websites of Russian Universities: Models and Formats | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2021. № 10. DOI: 10.17223/26188422/10/5

Popularization of Science on the Websites of Russian Universities: Models and Formats | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2021. № 10. DOI: 10.17223/26188422/10/5

Download full-text version
Counter downloads: 116