The transformation of the YouTube interview genre: A typology of experimental formats | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2022. № 11. DOI: 10.17223/26188422/11/3

The transformation of the YouTube interview genre: A typology of experimental formats

Despite its traditional nature, the interview as a journalistic genre shows more active development on YouTube than on TV. Since 2017, when projects of professional journalists began to appear after Yu. Dud's channel, the interview genre has gained popularity among the YouTube audience. Several professional stars appeared (Yu. Dud, I. Shikhman, N. Solodnikov, E. Osetinskaya, et al.), as well as a huge number of imitators. It became difficult for new channels to win an audience in this niche. Therefore, projects emerged that began quite successful experiments in the interview genre: they offered unusual formats that were not typical for television practice, which could attract the spoiled YouTube audience. The article suggests a typology of such formats on the channels Secrets and Zhiza, launched in March 2018: (1) formats “without an interviewer” (interview without a journalist, survey of an experimental nature, interview-confession of an experimental format); (2) dialogical experimental formats (discussion, post-interview, conversation of experimental format). The format of the interview without a journalist goes in sections under the headings “10 stupid questions” (heroes are representatives of various professions), “Stereotypes” (dedicated to the destruction of stereotypes), “Awkward questions” (the predominance of intimate topics). Despite the different concepts of the sections, they are united by the absence of the journalist figure, questions appear on the screen or sound off-screen. The survey of the experimental format is presented in sections under the headings “Pairs” and “One question”. Several people become participants in the interview, they answer the same question. Confessional interviews of an experimental format are published under the headings “About it”, “In the depths of the soul”, “What if”. Here the interviewed openly answer difficult questions, the author of which remains behind the scene. The formats “without an interviewer” create the effect that the viewer is left alone with the interviewed in moments of their frankness. Dialogical formats also bear the stamp of an experiment. For example, the post-interview format (section under the heading “10 other questions”) is repeated interviews with the participants of “10 stupid questions”, in which they reveal their personal, not professional, side. The experimentality of conversation (the section “Age difference” is a conversation between an elderly person and a child) and discussion (the heading “Confrontation” is a polemic of representatives of polar views on the problem) formats in this block lies in the fact that guests do not communicate with a moderator journalist, but exclusively with each other. The effect is created that the dialogue of the guests happens by itself, without external interference. Although many sections were closed after several issues (“Age difference”, “10 other questions”, “One question”, etc.), there are formats that can be considered successful. For example, the section “10 stupid questions” not only has new releases (there are already more than 170), but has also become a prototype of projects on other YouTube channels (“Vekshito”, “Netology”).

Download file
Counter downloads: 27

Keywords

interview, genre, format, YouTube, interview without journalist, experimental formats

Authors

NameOrganizationE-mail
Beynenson Vasilisa A.Lobachevsky State University of Nizhny Novgorodbeynenson@eduthon.ru
Всего: 1

References

Кодола Н. В. Интервью - методика обучения. Практические советы. 2-е изд., доп. М. : Аспект Пресс, 2010.
Цвик В. Л. Телевизионная журналистика : учеб. пособие. М. : Юнити-Дана, 2015.
Ильченко С. Н. Трансформация жанровой структуры современного отечественного телеконтента: актуализация игровой природы телевидения : дис.. д-ра филол. наук. М., 2012.
Телевизионная журналистика : учеб. пособие / под ред. Ю. И. Долговой, Г. В. Перипечиной. М. : Аспект Пресс, 2019.
Баранова Е. А. Трансформация жанра интервью на YouTube-платформе // Журналютыка-2020: стан, праблемы i перспектывы : материалы 22-й Мiжнар. навук.-практ. канф., Мшск, 12-13 лютап. 2020 г. / рэдкал.: В. М. Самусевiч (гал. рэд.). Минск : БГУ, 2020. С. 110-113.
Шестерина А. М. Интервью-конфронтация в структуре современного аудиовизуального произведения // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2019. № 3, т. 4. С. 511-520.
Яблоновская Н. В., Езык А. В., Мустафаева Н. Д. Жанр интервью на платформе русскоязычного сегмента YouTube: трансформации и медиатехнологии // Ученые записки Крымского федерального университета им. В. И. Вернадского. Филологические науки. 2020. № 4, т. 6. С. 225-238.
Корсакова Е. Д. Специфика интервью на платформе YouTube (на примере каналов Алексея Пивоварова, Ксении Собчак и Ирины Шихман) // Современная медиасреда: традиции, актуальные практики и тенденции. Взгляд молодых исследователей : межвуз. сб. науч. работ студентов, магистрантов и аспирантов. Вып. 21 / отв. ред. А. А. Малышев. СПб. : Медиапапир, 2021. С. 132-138.
Миронов В. Д. Драматургия интервью в российском сегменте видеоблогинга (на примере YouTube-каналов «вДудь», «А поговорить?», «'Нежный редактор», «Осторожно, Собчак», «Редакция») // Журналистика : материалы 58-й Междунар. науч. студ. конф. 10-13 апр. 2020 г. Новосибирск : ИПЦ НГУ, 2020. С. 48-49.
Березина Н. Как Юрий Дудь создал один из самых сильных персональных брендов в медиа // Технологии и медиа. 2017. 25 мая. URL: https://www.rbc.ru/magazine/2017/06/592555cc9a7947d4c8585415
Сулим С. Иди конкурируй с Дудем. Как Ирине Шихман удалось создать востребованное политическое шоу на ютьюб-канале правительства Москвы // Медуза. 2019. 7 окт. URL: https://meduza.io/feature/2019/10/07/idi-konkuriruy-s-dudem
Чирин В. Автор шоу «Ещенепознер» Николай Солодников - о «неютью-бовских» героях и разнице проекта с «вДудем» и «Диалогами» // Бумага. URL: https://paperpaper.ru/avtor-shou-eshenepozner-nikolaj-solo/
Качкаева А. Г. Жанры и форматы современного телевидения: последствия трансформации // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2010. № 6. С. 42-51.
Лазутина Г. В. Жанр и формат в современной журналистике // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2010. № 6. С. 14-21.
Солганик Г. Я. Формат и жанр как термины // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2010. № 6. С. 22-24.
Цвик В. Л. Классическая теория жанров и современные телевизионные форматы // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2010. № 6. С. 52-55.
Шевченко О. А. Анализ формата популярных интервью-каналов на видеохостинге YouTube // Наука и просвещение: актуальные вопросы, достижения и инновации : сб. ст. VI Междунар. науч.-практ. конф. Пенза, 25 мая 2021 г. Пенза : Наука и Просвещение, 2021. С. 137-139.
Коншина Е. А. Интернет-шоу в формате интервью на видеохостинге YouTube как способ политической самоидентификации современной личности // Минобразование: медиа как тотальная повседневность : матер. V Междунар. науч. конф. (Челябинск, 24-25 нояб. 2020 г.). Ч. 2 / под ред. А. А. Морозовой. Челябинск : Изд-во ЧелГУ, 2020. С. 83-86.
Гаврилова А. А. Формат интервью на интернет-площадке YouTube // Неделя науки и творчества - 2020 : сб. материалов Междунар. науч.-практ. форума студентов, аспирантов и молодых ученых. СПб. : СПб. гос. ин-т кино и телевидения, 2020. С. 83-86.
Федотова Е., Нургалиев Р., Цалко Н. 10 глупых вопросов профессионалам, которые вы боялись задать. М. : АСТ, 2019.
 The transformation of the YouTube interview genre: A typology of experimental formats | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2022. № 11. DOI: 10.17223/26188422/11/3

The transformation of the YouTube interview genre: A typology of experimental formats | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2022. № 11. DOI: 10.17223/26188422/11/3

Download full-text version
Counter downloads: 110