The sociality of journalism, media and the Internet: In search of a perspective
The transition of socially-significant discussions from journalism production to digital communications in the Internet raises the problem of modernization of scientific notion of the sociality of journalism. Recent studies tend to confirm the social nature of journalism and mass media while separating the more individual and diverse social nature of social media and other forms of digital communication. We assume that they are two sides of the same historical subject. Our aim is to show that, although digital communication is relatively new, it has inherited social significance as well as limitations and biases of journalism. For checking this, we examine the materials of evolution of concepts related to sociality in academic discourse since the 1960s to present: from establishing core concepts to disembedding metaphors such as “social cement”, “cultural anchor” and “civic glue” with metaphors like “liquid”, “liquification”, and “hybridization”. Nowadays, the academic community has begun to understand the social nature of digital and networked communication beyond the scope of traditional journalism, which contributed to the creation of two subjects of sociality in relation to journalism and digital communication networks. As a major outcome of the study, we suggest that the principles of the sociality of journalism as an institution and sociocultural practice can be applied to the topic of digital communications. Here are our proposals that can be applied to both journalism and digital communication: isomorphism to society, lifelikeness, the normative position of the author: “on a par with the hero”, “speaking nearby”. Thus, the sociality of journalism creates the historical dimension of networked interaction; and the concept of the continuous development of the sociality of journalism, media and the Internet reflects a place of theory and history of journalism in the digital humanities. The significance of the work is related to the using of these outcomes in investigations of the national, cultural and networked aspects of digital communication.
Keywords
sociality,
integration,
common sense,
theory of journalism,
digital media communicationsAuthors
Marchenko Alexander N. | St. Petersburg State University | a.marchenko@spbu.ru |
Wedencley Alves S. | Federal University of Juiz de Fora | wedencley@gmail.com |
Yan Liu | Xi'an Jiaotong University | yan.liu@xjtu.edu.cn |
Inkyu Kang | Penn State University | iuk14@psu.edu |
Всего: 4
References
Сидоров В. А. Аксиология социальных практик (ценностный анализ медиа) // Интеллектуальная культура Беларуси: методологический капитал философии и контуры трансдисциплинарного синтеза знания: материалы Третьей Международной научной конференции: в 3 т. 15-16 ноября 2018 г., г. Минск. Т. II. Минск: Четыре четверти, 2018. С. 276-279.
Jackson S. Progressive Social Movements and the Internet // Oxford Research Encyclopedia of Communication. 2018.
Огурцов А. П. Изменение // Новая философская энциклопедия: в 4 т. М.: Мысль, 2010.
Вартанова Е. Л., Гладкова А. А., Дунас Д. В. К вопросу о репрезентации социального конфликта в полисубъектной медиасреде // Журналистика в 2021 году: творчество, профессия, индустрия: сб. матер. междунар. науч.-практ. конф. М.: Фак. журн. МГУ, 2022.
Фатеева И. А. Профессиональная идеология: не только для журналистики и журналистского образования, но и для массового медиаобразования // Журналистика XXI века: возвращаясь к профессиональной идеологии: материалы международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 18-19 нояб. 2022 г. СПб.: Медиапапир, 2022. С. 199-201.
Вартанова Е. Л. К 70-летию Школы изучения журналистики и медиакоммуникаций в МГУ // Меди@льманах. 2022. № 4 (111). С. 8-13.
ВЦИОМ: россияне больше всего доверяют центральному телевидению и не верят соцсетям // ТАСС. 2023. 8 февр. URL: https://tass.ru/obschestvo/16997729.
Социальные и цифровые исследования науки: коллективная монография / науч. ред. и сост. А. А. Аргамаковой, Е. В. Масланова, В. В. Слюсарева, Т. М. Хусяинова. М.: Русское общество истории и философии наук, 2019. 282 с.
Сморгунов Л. В. Институционализация управляемости и проблема контроля в пространстве цифровых коммуникаций // Южно-российский журнал социальных наук. 2019. Т. 20, № 3. С. 62-75.
Резаев А. В., Стариков В. С., Трегубова Н. Д. Социология в эпоху "искусственной социальности": поиск новых оснований // Социологические исследования. 2020. № 2. С. 3-12.
Корконосенко С. Г. Теория журналистики: моделирование и применение. М.: Логос, 2010. 248 с.
Свитич Л. Г. Профессия: журналист. М.: Изд-во Московского ун-та, 2003.
Deuze M., Witschge T. Beyond Journalism: Theorizing the Transformation of Journalism // Journalism. 2018. № 19 (2). Р. 165-181. doi: 10.1177%2F1464884916688550.
Ermoshina K. For Code and Country Civic Hackers in Contemporary Russia // From Russia with Code: Programming Migrations in Post-Soviet Times / ed. by Mario Biagioli, Vincent Antonin Lepinay. Duke University Press, 2019.
Корконосенко С. Г. Социальность журналистики в социокультурном измерении // Журнатстыка-2020: стан, праблемы i перспектывы: матэрыялы 22-й Млжнар. навук.-практ. канф., 12-13 лштаи. 2020 г. Мшск: БДУ, 2020. С. 157-160.
Корконосенко С. Г. Социальность журналистики и медиа: методологические подходы // Вопросы теории и практики журналистики. 2020. Т. 9, № 3. С. 417-430.
Splichal S. Publicness-Privateness: The liquefaction of "The Great Dichotomy" // Javnost - The Public. 2018. № 25 (1-2). Р. 1-10.
Юлдашев Л. О., Колозариди П. В. Что такое интернет? Опыт разведывательного исследования в области Internet studies // Новое время, новое поле: меняющийся мир качественных исследований и новые технологии. СПб.: Алетейя, 2021. С. 48-76.
On The Grand Narrative of Media & Mass Communication Theory and Research. Section of ICA 2020 - 70nd Annual ICA Conference. URL: https://www.youtube.com/watch?v=iOYj-mpkRec.
Carey J. W.Communication as culture: essays on media and society. New York; London: Routledge, 2009.
O'Connor P. The unanchored past: Three modes of collective memory // Memory Studies. 2019. № 15 (4). Р. 634-649.
Nerone J. What's new about truth // Russian Journal of Communication. 2017. № 9:2. Р. 203-206.
Harrison J. Public Service Journalism // Oxford Research Encyclopedia of Communication. London: Oxford University Press, 2019.
Splichal S., Mance B. Paradigm(s) Lost? Islands of Critical Media Research in Communication Journals // Journal of Communication. 2018. № 68 (2). Р. 399-414.
Schramm W. Mass Media and National Development-The Role of Information in the Developing Countries. Stanford: Stanford University Press, 1964. xi+333 p.
Прохоров Е. П. Публицистика в жизни общества. М.: Изд-во МГУ, 1968. 104 с.
Вартанова Е. Л. Нормативное и идеальное: к пониманию Е. П. Прохоровым теории журналистики // МедиАльманах. 2021. № 1. С. 8-11.
Widholm A. Transnational News Consumption and Digital Content Mobility // Journalism Studies. 2019. № 20:10. Р. 1472-1490,.
Scholz Olaf. The Global Zeitenwende // Foreign Affairs. Jan./Feb. 2023. URL: https://www.foreignaffairs.com/germany/olaf-scholz-global-zeitenwende-how-avoid-new-cold-war.
Van Witsen A., Takahashi B. Knowledge-based journalism in science and environmental reporting: opportunities and obstacles // Environmental Communication. 2018. № 12 (6). Р. 717-730.
Tenenbaum-Weinblatt K., Neiger M. Journalism and Memory // Handbook of Journalism Studies / eds by T. Hanitzsch, K. Wahl-Jorgensen. Second Edition. New York; London: Routledge, 2020. P. 420-434.
Zelizer B. Why journalism is about more than digital technology // Digital Journalism. 2019. № 7 (3). Р. 343-350.
Солонин Ю. Н. Журналист и его сознание: в защиту профессионализма (к феноменологии профессионального мышления) // Журналист. Пресса. Аудитория: межвуз. сб. Вып. 4 / под ред. И. П. Лысаковой, Ю. Н. Солонина. Л., 1991. С. 20-29.
Засурский Я. Н. Беседа.. // Книга памяти профессора Е. П. Прохорова: Научные статьи. Воспоминания / отв. ред. И. Е. Прохорова. М., 2013. С. 9-26.
Журналистика и социология'97. Журналист: личность, должность и долг: материалы научно-практического семинара. 24.11.1997 / редкол.: С. Г. Корконо-сенко (ред.-сост.), В. В. Ворошилов, В. И. Кузин. СПб., 1998. 154 с.
Bodrunova S., Nigmatullina K. Journalistic Cultures: New Times, New Gaps? // Internet in Russia. Societies and Political Orders in Transition / ed. by S. Davydov. Springer, Cham., 2020.
Munch R.Integration, Social // International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Second Edition. Elsevier Inc., 2015. Р. 243-248.
Birkner T., Donk A. Collective memory and social media: Fostering a new historical consciousness in the digital age? // Memory Studies. 2020. № 13 (4). Р. 367383.
Варустин Л. Э. Вровень с героем: Проблемы творчества и мастерства публициста. М.: Мысль, 1987.
Witschge T., Deuze M., Willemsen S. Creativity in (Digital) Journalism Studies // Digital Journalism. 2019. № 7:7. P. 972-979.
Корконосенко С. Г. Теория журналистики в России / под ред. С. Г. Корко-носенко. СПб.: Алетейя, 2018. 254 с.
Pan Z., Lu Y. Localizing Professionalism // Chinese Media, Global Contexts. London; New York: Routledge, Curzon, 2003. 275 p.
Moreira S. V., Alonso M. O. Journalists in Newsrooms: Professional Roles, Influences, and Changes to Journalism // Brazilian Journalism Research. 2018. Vol. 14, № 2. Р. 304-317.
Sodre M. Bios Midiatico: Um novo sistema conceitual no campo da Comuni-cagao // Contributes Brasileiras ao Pensamento Comucacional Latino-Americano. Sao Paulo: Unesco-Universidade Metodista, 2001. Р. 71-75.