The effectiveness of the journalistic text and speech aggression | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2023. № 13. DOI: 10.17223/26188422/13/4

The effectiveness of the journalistic text and speech aggression

The “language of enmity” is considered as the highest point of the development of speech aggression, for it contains explicitly expressed statements of an invective nature in relation to a person or a group of people and in a certain way affects the effectiveness of publicistic speeches. The effectiveness of journalistic influence depends on many factors, although in the first place there is always a problem to which the author gives novelty, adapts it in relation to the modern sociopolitical situation, possibly rethinking known facts and past events. The criteria of effectiveness (relevance, objectivity, persuasiveness, etc.) are applied taking into account speech - written or oral; each of them can be enhanced or, on the contrary, leveled by language. In the conditions of information warfare, language becomes both a means and an object of information confrontation. Concrete examples show how, in combination with methods and techniques of manipulation, speech aggression becomes an instrument of information warfare.

Download file
Counter downloads: 3

Keywords

hate speech, verbal aggression, manipulation techniques, journalism, criteria for evaluating publicistic speeches, effectiveness of publicistic text

Authors

NameOrganizationE-mail
Bebchuk Yelena M.Voronezh State Universitybebchuk52@yandex.ru
Tulupov Vladimir V.Voronezh State Universityvlvtul@mail.ru
Всего: 2

References

Вырковский А. В., Шароян С. В. Критерии воспринимаемого качества журналистских материалов (на примере деловых СМИ) // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10 "Журналистика". 2015. № 1. С. 22-46.
Крикунов Ю. Сила газетного слова. Алма-Ата, 1980. 160 с.
Безлепкин Н. И. Язык и информационные войны // Обозник. 2018. 6 окт. URL: http://www.oboznik.ru/?p=60487.
Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием. Век XXI. М.: Алгоритм, 2015. 462 с.
Бебчук Е. М., Тулупов В. В. Язык информационной войны // Медиалингвистика. Вып. 9: Язык в координатах массмедиа: материалы VI Международной научной конференции (Санкт-Петербург, 30 июня - 2 июля 2022 г.) / науч. ред. Л. Р. Дускаева; отв. ред. А. А. Малышев. СПб., 2022. C. 129-132.
Горбачева Е. Ю., Омельченко К. Э. Агрессивная коннотация в текстах СМИ // Молодой ученый. 2016. № 28.1 (132.1). С. 8-11.
Менделеева Д. "'Колорады", "ватники", "укропы". Язык вражды и риторика ненависти. О лингвистическом феномене "hate speech" - филолог Алексей Шмелев // Правмир. 2014. 23 окт. URL: https://www.pravmir.ru/koloradyi-vatniki-ukropyi-yazyik-vrazhdyi-i-ritorika-nenavisti.
Попова А. А. Речевая агрессия в СМИ как способ манипулирования сознанием человека // Молодой ученый. 2015. № 14 (94). С. 697-700.
Майданова Л. М. Агрессивность и речевая агрессия. М., 1997.
Панарин И. Н. СМИ, пропаганда и информационные войны. М., 2012.
 The effectiveness of the journalistic text and speech aggression | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2023. № 13. DOI: 10.17223/26188422/13/4

The effectiveness of the journalistic text and speech aggression | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2023. № 13. DOI: 10.17223/26188422/13/4

Download full-text version
Counter downloads: 141