Environmental journalism of the Southern Urals: Some features of the perception of modern content by the youth audience | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 15. DOI: 10.17223/26188422/15/3

Environmental journalism of the Southern Urals: Some features of the perception of modern content by the youth audience

The aim of the article is to analyze some of the key problems, in the author’s opinion, that modern domestic environmental journalism faces in its development. Such problems include, first of all, those related to the creation of methodological structures that make it possible to effectively scientifically investigate the processes taking place in domestic environmental journalism in particular and in the media space in general. The article emphasizes the importance of continuing work on the concept of “media text” within the framework of the concept of “multimodality”, which in turn should be refined taking into account the special role that artificial intelligence technologies play in modern journalism. The author of the article considers one of the main problems for modern environmental journalism to be the insufficient number of studies on the reactions of different groups of the population to the processes taking place in the modern media sphere, which significantly complicates the scientific assessment of the effectiveness of many modern media, including those dealing with environmental issues. The article presents the first results obtained by a group of scientists from South Ural State University during the implementation of a project dedicated to the impact of media materials, social media on ecology and media effects on the youth audience living in an environmental risk region. Within the framework of this project, methods previously successfully tested in neuromarketing research are widely used. Based on the conducted research, the author of the article comes to three main conclusions. Firstly, it is necessary to further improve the methodological approaches used by researchers of the modern media space in general and environmental journalism in particular. The creation of a single universal methodology for such research today looks like a difficult task to solve (if at all having an unambiguous rational solution). Much more promising is the way of forming unique methodological structures, which will allow us to more fully understand the specifics of the subject of research. Secondly, the first signs of an emerging significant gap between the technological modernization of media texts and the ability of significant groups of consumers of these texts to adequately respond to changes in the form of submission of materials prepared by journalists have been recorded. This problem is particularly acute due to the increasingly active use of artificial intelligence technologies in shaping the information agenda and visual images. Thirdly, eye-tracking research, supplemented by classical methods for studying the media space at the turn of the century (surveys, focus groups, interviews, etc.), gives very interesting results for understanding the effectiveness of media exposure to the youth audience, but the methodology of these studies needs further improvement. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 2

Keywords

eye tracking, cognitive approach, media text, multimodality, environmental journalism

Authors

NameOrganizationE-mail
Sibiryakov Igor V.South Ural State Universitysibiriakoviv@susu.ru
Всего: 1

References

Калинина Н. В. Место экологической журналистики в современной медиасфере // Вестник АмГУ. 2016. Вып.72. С. 16-2о.
Шаркова Е. А. Экологическая журналистика России: этапы становления // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2012. № 2. С. 239-243.
Новоселова Н. А. История изучения экологической журналистики // Modem science. 2020. № 6. С. 140-144.
Иванищева О. Н., Серга Э. Н. "Я не верю информации СМИ" (к вопросу о роли журналистики в освещении экологических катастроф) // Человек. Культура. Образование. 2021. № 1. С. 76-94.
Погодаев В. Д. История становления экологических рубрик в местной прессе (на материале газеты "Советская Хакасия") // Вестник ХГУ им. Н. Ф. Катанова. 2021. № 1. С. 92-95.
Шаркова Е. А. Экологическая журналистика: природа источников экологической информации // APRIORI. Серия: Гуманитарные науки. 2014. № 2. URL: https://cyberleninka.m/artide/n/ekologicheskaya-zhumaHstika-priroda-istochnikov-ekologicheskoy-informatsii.
Marziyaev Ja. K. Environmental journalism: theoretical-methodological basis // Foreign Languages in Uzbekistan. 2018. № 4 (23). P. 247-252.
Лэй Синь, Чжао Цзюнчэнь. Освещение экологической проблематики на страницах зарубежных и российских массмедийных изданий // Этносоциум и межнациональная культура. 2023. № 183. С. 131-136.
Кресс Г. Социальная семиотика и вызовы мультимодальности // Политическая наука. 2016. № 3. С. 77-100.
Суходолов А. П., Бычкова А. М., Ованесян С. С. Журналистика с искусственным интеллектом // Вопросы теории и практики журналистики. 2019. Т. 8, № 4. С. 647-667.
Калинина Н. В. Экологическая журналистика в США: институционализация и основные этапы развития // Вестник АмГУ. 2017. Вып. 78. С. 13-17.
Улановский А. М. Конструктивистская парадигма в гуманитарных науках // Epistemology & Philosophy of Science. 2006. № 4. С. 129-141.
Али-Заде А. А. Смешанные методы - методологическое предложение общественным наукам // Науковедческие исследования. 2020. № 2020. С. 4-26.
Сибиряков И. В., Сосновских Е. Г. Виртуальный образ экологической катастрофы (на примере Кыштымской аварии 1957 г.) // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2023. Т. 23, № 3. С. 25-35.
Пстыга А. Мультимодальность медиатекста в новом коммуникативном пространстве (наблюдения и замечания) // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2021. Т. 40, № 4. С. 442-450.
Ильичева И. Л., Карпиевич М. Н. Модусная мультимодальность медиатекста // Вестник Полесского государственного университета. Серия: Общественные и гуманитарные науки. 2019. № 1. С. 19-27.
Розова Н. К., Абабкова М. Ю. Метод айтрекинга в исследовании распознавания исторических личностей различными возрастными группами // Россия в глобальном мире. 2023. Т. 26, вып. 1. C. 147-158.
Lobodenko L. K., Cherednyakova A. B, Matveeva I. Yu., Kharitonova O. Yu. Media image of the environmentally vulnerable territory: eye-tracking analysis of the impact of the environmental media agenda on youth audiences // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2023. Т. 28. № 3. С. 598-608.
Лободенко Л. К., Шестеркина Л. П., Чередникова А. Б., Загоскин Е. С. Нейромаркетинговое исследование паттернов внимания молодежной аудитории к медиатекстам по экологии // Актуальные проблемы медиаисследований - 2023. XIII Международная научно-практическая конференция НАММИ: сб. мат. конф. М.: Фак. журн. МГУ, 2023. 184 с.
 Environmental journalism of the Southern Urals: Some features of the perception of modern content by the youth audience | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 15. DOI: 10.17223/26188422/15/3

Environmental journalism of the Southern Urals: Some features of the perception of modern content by the youth audience | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 15. DOI: 10.17223/26188422/15/3

Download full-text version
Counter downloads: 131