The specificity of typologizing audio podcasts in the social networks VKontakte and Telegram | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 16. DOI: 10.17223/26188422/16/6

The specificity of typologizing audio podcasts in the social networks VKontakte and Telegram

The specificity of the typology of audio formats in social networks is investigated based on the material of audio content posted on the VKontakte and Telegram platforms. The possibility of using radio program classification parameters to typologize audio formats of social media is determined. The functional, semantic, formal, and target aspects of the typologization of audio podcasts prepared in the context of modem social network culture are considered. The comparative analysis was used in the work, which allowed determining how well traditional journalistic techniques correlate with new communicative material. Thematic, genre, textual, lexicosemantic and communicative-pragmatic types of analysis were used to identify the main units and categories of the study. The empirical basis of this study was the podcasts Vremya metamorfoz [Time of Metamorphoses], PROFItroli [PROFItroles], Iskusstvo dlyapatsanchikov [Art for Boys], Poluostrov [Peninsula], Masterskaya novykh media [Workshop of New Media], etc., posted on VKontakte and Telegram. The analysis of audio formats shows the following results: 1. Audio formats in social networks are more or less multifunctional in their structure, with communicative, educational and entertainment functions prevailing. 2. In terms of content, the topics of business, social relations, and psychology come to the fore. 3. As for the form, then the bulk of podcasts on social networks are recorded, are conversational in nature and use genre forms of audio narration, conversation and audio diary. 4. The analysis of the target aspect shows that audio formats are aimed at a specialized audience; the audience chooses the time for listening itself, and popularity can be determined by counting the number of listens, likes, and comments. The results of the study show that, to characterize audio formats in social networks as a structurally organized system, approaches developed in the typology of mass media, and radio programs in particular, can be used. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 5

Keywords

audio format, social media, podcast, typology, audio content

Authors

NameOrganizationE-mail
Kushnarevich Yelena V.Tomsk State Universityallena1771@gmail.com
Всего: 1

References

ВКонтакте запустила платформу подкастов // Новости ВКонтакте. 2018. 19 сент. URL: https://vk.com/press/press-podcasts-start.
В VK Музыке появился раздел "Подкасты" // Новости ВКонтакте. 2023. 23 янв. URL: https://vk.com/press/music-podcasts.
Подкаcты в Telegram как новый формат взаимодействия с аудиторией // vc.ru. BotPay. 2022. 23 авг. URL: https://vc.ru/u/1133752-botpay/487339-podkacty-v-telegram-kak-novyy-format-vzaimodeystviya-s-auditoriey.
Карпенко И. И. Радиовещание в Интернете: теория, типология, специфика журналистской деятельности: дис. канд. филол. наук. Белгород, 2009.
Сафина А. М. Сетевая культура как продукт и условие развития сетевых сообществ // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и сопиальные науки. 2017. № 5. С. 87-95.
Сергодеев В. А. Сетевые интернет-сообщества: сущность и социокультурные характеристики // Вестник Адыгейского гос. ун-та. Серия: Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология. 2013. № 1. С. 122-127.
Журавлева А. А. Подкастинговое вещание: структура, жанрово-тематическое разнообразие, особенности развития в социальной сети ВКонтакте // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2020. № 1 (35). С. 112-119.
Дорофеева А. А. Подкастинг: новое радио в Интернете // Век информации. № 1. 2018. С. 192-199.
Распопова С. С., Саблина Т. А. Подкастинг: учеб. пособие для вузов. М.: Аспект Пресс, 2018. 112 с.
Смирнов В. В. Радиожурналистика в современном эфире. Таганрог: Центр развития личности, 2007. 166 с.
Типология периодической печати / под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М.: Аспект Пресс, 2009. 234 с.
Акопов А. И. Типологические признаки сетевых изданий // Филологический вестник РГУ. 2000. № 1. С. 42-44.
Время метаморфоз. URL: https://vk.com/podcasts-34488812.
ПРОФИтроли. URL: https://vk.com/podcast-34488812_456239080.
Валя, держись! URL: https://t.me/govalyago/1336.
Полтора итальянца. URL: https://t.me/italiano365telegram.
Подкаст Дотерра-наука. URL: https://t.me/doterrascience.
Полуостров. URL: https://t.me/podcast_poluostrov.
Мастерская новых медиа. URL: https://vk.com/mnm_massterskaya?from=search&z=podcast206555699_456239023.
Искусство для пацанчиков. URL: https://t.me/nastya4che.
Парфентьев. Клуб. URL: https://t.me/parfentiev_club.
Зожпросвет. URL: https://t.me/zozhprosvet.
Искусство речи. URL: https://t.me/voiceoverevent.
Доктор Мишина Ольга. URL: https://t.me/SimpleAroma.
Влад Аганов. URL: https://t.me/vladaganov.
Телеграм каналы в категории "Подкасты". URL: https://tgramsearch.com/categories/podkasty.
 The specificity of typologizing audio podcasts in the social networks VKontakte and Telegram | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 16. DOI: 10.17223/26188422/16/6

The specificity of typologizing audio podcasts in the social networks VKontakte and Telegram | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 16. DOI: 10.17223/26188422/16/6

Download full-text version
Counter downloads: 79