Review of the educational and methodological complex "Fairytal images in art" for students of the "spring" school of arts (author-compositor E. Ye. Rybalko)
The scientific review presents an analysis of the educational complex "Fairy Tale Images in Art", developed by the teacher Ekaterina Evgenievna Rybalko, a teacher of musical and theoretical disciplines of the municipal autonomous educational institution of additional education of the municipal formation of the city of Krasnodar, "Rodnik Children's Art School". The designated educational complex consists of: 1) an additional general educational general developmental art program for classes with children 9-11 years old; 2) didactic allowance for students of the same age; 3) questions and assignments on the topic "Fairy-Tale Images in Art" in 2 volumes. The uniqueness of the educational complex "Fairy Tale Images in Art", published in 2019 in the city of Krasnodar, lies not only in the special presentation of educational material that has the child to communicate with music, literature and visual arts. Based on the traditional approach to classes in musical literature, the designated complex is simultaneously marked by interactivity characteristic of innovative pedagogy. The interaction between the teacher and students, implemented through a dialogue between the creator and the connoisseur, is based on the method of integration of such educational disciplines as "Musical Literature" and "Solfeggio". At the same time, the effectiveness of feedback, updated in the process of mastering a new educational material, is recognized not only at the level of knowledge, but also in children's creativity, through which the skills acquired in the lessons are consolidated.
Keywords
сказка,
музыка,
литература,
изобразительное искусство,
музыкальные занятия,
традиции и инновации,
fairy tale,
music,
literature,
art,
music lessons,
tradition and innovationAuthors
Volkova Polina Stanislavovna | Union of Composers of Russia | |
Всего: 1
References
Белянин А.О. Жениться и обезвредить. М. : Альфа-книга; Армада, 2004. 346 с. URL: livelib.m>..zhenitsya-i-obezvredit-andrej-belyanin (дата обращения: 07.10.2019 г.).
Верба Н.И. К проблеме трансформации системы архетипов сюжетов о морских девах в культуре Х1Х века (на примере драмы «Русалка» А.С. Пушкина) // Общество. Среда. Развитие. 2012. № 3. С. 113-117.
Верба Н.И. Сюжет об Ундине в опере Х1Х века: проблема архетипических образов: монография. СПб. : Изд- во РГПУ им. А.И. Герцена, 2019. 220 с.
Волкова П.С. Этический код русской народной сказки в контексте диалогической концепции М.М. Бахтина // Диалогическая культура педагога : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (Армавир, 17 октября 2019 г). Армавир : Изд-во Армавирской гос. пед. академии, 2019. С. 53-56.
Краевые методические рекомендации по разработке дополнительных общеобразовательных программ. URL: iro23.ru>sites/default /files/kraevye_metod..2016.. (дата обращения: 17.05.2019 г.).
Медушевский В.В. Духовный анализ музыки: учеб. пособие: в 2 ч. М. : Композитор, 2016. 630 с.
Медушевский В.В. Интонационная форма музыки. М. : Композитор, 1993. 262 с.
Невская П.В. Портрет в пространстве семиотики: вербальное и невербальное : дис.. д-ра искусствоведения. Саратов, 2013. 430 с.
Паспорт приоритетного проекта «Доступное дополнительное образование для детей» (утв. президиумом Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и приоритетным проектам, протокол от 30.11.2016 № 11). URL: Consultant.ru>document/cons_doc_LAW_216434/ (дата обращения: 18.04.2019 г.).
Порядок организации и осуществления образовательной деятельности по дополнительным общеобразовательным программам. Приказ Министерства просвещения РФ от 09.11.2018 г. URL: garant.ru>products /ipo/prime/doc/ 72016730/ (дата обращения: 21.05.2019 г.).
Постановление Главного государственного санитарного врача РФ от 04.07.2014 г. № 41 «Об утверждении СанПиН 2.4.4.3172-14». URL: base.garant.ru>70731954/ (дата обращения: 07.04.2019 г.).
Распоряжение Правительства РФ от 04.09.2014. URL: legalacts.ru>.. pravitelstva-rf-ot-04092014. ,1726-r/ (дата обращения: 07.04.2019 г.).
Сказочные образы в искусстве: дополнительная общеобразовательная общеразвивающая программа художественной направленности» / сост. Е.Е. Рыбалко. Краснодар : ОИПЦ «Перспективы образования», 2019. 16 с.
Сказочные образы в искусстве: в вопросах и заданиях: в 2 т. / авт.-сост. Е.Е. Рыбалко. Краснодар : МАОУ ДО ДШИ «Родник», 2019. Т. 1. 43 с.: ил.
Сказочные образы в искусстве: в вопросах и заданиях: в 2 т. / авт.-сост. Е.Е. Рыбалко. Краснодар : МАОУ ДО ДШИ «Родник», 2019. Т. 2. 35 с.: ил.
Сказочные образы в искусстве: дидактическое пособие для учащихся 9-11 лет / сост. Е.Е. Рыбалко. Краснодар : ОИПЦ «Перспективы образования», 2019. 68 с.: ил.
Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. Киев : Радянська школа, 1974. 288 с.
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» № 273 от 27.12. 2014. URL: Consultant.ru>document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 18.05.2019 г.).
12 правил К.И. Чуковского, или Заповеди для детских поэтов // газета Агора. URL: argemona.ru>agora/article/340.html (дата обращения: 23.11.2019 г.).