Communication problems of current political education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2025. № 84. DOI: 10.17223/1998863X/84/22

Communication problems of current political education

Modern political education faces a number of problems, including the crisis of meaning generation and deconstruction of the political sign, ideological transformations under the influence of digitalization, the gap between curricula and dynamic political reality. From the point of view of the cultural-semiotic approach, the problem of political education lies in the deconstruction of political signs, leading to their meaninglessness. As a result, communication loses its semantic load, despite the increase in the number of information exchanges. Yuri Lotman emphasizes the role of texts as “meaning-generating devices”. In political education, such texts are ideas about the past, present and future. The construction and transmission of these texts are associated with a number of didactic difficulties. In addition, modern political communication is networked and non-linear in nature, which gives rise to new challenges: loss of trust in experts and traditional sources of information, fragmentation of knowledge and values, inability of education to produce a creative audience ready for independent meaning generation. Digitalization and social media play a significant role in political education. Artificial intelligence and algorithms actively influence the agenda and the formation of public opinion, acting as gatekeepers and content makers, and political communication takes the form of digital rituals. The effect of echo chambers and information bubbles contributes to the fragmentation of worldviews, although trends and advertising can create a common communicative experience. Nevertheless, the digital environment forms an unstable and dynamic picture of the political world, which creates a threat of polarization of society and reduces the deliberative potential of democracy. Thus, ideological deconsolidation can be considered as part of political socialization and education. Institutional political education in Russia is implemented at the universal (schools, non-core faculties, etc.) and professional (university political science programs) levels. At the universal level, political education is characterized by isolation from current politics, dogmatism, and lack of reflection, which gives rise to mistrust on the part of students, fragmentation of knowledge, and cognitive poverty. Professional political education is complicated by the imbalance of interests of the state, students, and employers, as well as by the insufficient substantive value of educational programs. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 13

Keywords

political education, political communication, semiotics, digitalization, professional education, political science

Authors

NameOrganizationE-mail
Shcherbinina Nina G.Tomsk State Universitysapfir.19@mail.ru
Krasnoperov Anton Yu.Tomsk State Universitykrasnopyorov.anton@gmail.com
Avanesova Elena G.Tomsk State Universityavanesovafsf@yandex.ru
Всего: 3

References

Попова Ю.В. Политическая наука в российском вузе: между задачей изучать и целью преподавать и сохраниться // Политическое образование в современной России и в мире : материалы III Съезда Российского общества политологов (Москва, 10-12 сентября 2018 г.) / Российское общество политологов ; сост. В.А. Соболев ; под общ. ред. А.Ю. Шутова, С.Г. Еремеева, В.И. Якунина, И.И. Кузнецова. М. : Изд-во Москов. ун-та, 2020. С. 74-76.
V Съезд РОП открылся работой секции, посвященной политологическому образованию. URL: https://ruspolitics.site/sobytiya/15058/(дата обращения: 28.02 2025).
Гаман-Голутвина О.Г. Политическая наука перед вызовами современной политики. К 60-летию САПН / РАПН // Полис. Политические исследования. 2016. № 1. С. 8-28.
Селезнева А.В. Формирование ценностно-мировоззренческих ориентаций российской молодежи: потенциал политического образования и просвещения // Россия в полицентричном мировом порядке: вызовы и новые парадигмы развития : материалы Х Всерос. конгресса политологов РАПН с междунар. участием. Москва, 5-7 декабря 2024 г. М., 2024. С. 576.
Самсонова Т.Н. Практики политической социализации в современной российской школе: состояние, проблемы и векторы развития // Вестник Московского университета. Сер. 18: Социология и политология. 2023. Т. 29, № 1. С. 110-126.
РОП провело семинар по разработке школьного предмета и учебника о политике. URL: https://ruspolitics.site/sobytiya/11624/(дата обращения: 28.02 2025).
Эксперты РОП: Проблемы политологического образования в современной России. URL: https://ruspolitics.site/content/11970/(дата обращения: 28.02 2025).
Гукова И.Н., Бойко Ж.В., Половнева Л.C. Состояние политического образования в современной России: проблемы и пути их решения // Via in tempore. История. Политология. 2021. Т. 48, № 1. С. 238-248.
Фурс В.А. Перспективы развития делиберативной демократии в условиях цифровизации коммуникативных технологий // Журнал политических исследований. 2022. Т. 6, № 4. С. 20-30.
Быков И.А., Медведева М.В. Значение медиаграмотности для политической коммуникации в России // Журнал политических исследований. 2021. Т. 5, № 4. С. 7-22.
Володенков С.В., Федорченко С.Н. Цифровые технологии и искусственный интеллект в современной политике. М. : Проспект, 2024. 496 с.
Гриффин Э. Коммуникация: теории и практики : пер. с англ. Харьков : Изд-во «Гуманитарный центр» : Науменко А.А., 2015. 688 с.
Бергер П., Луман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М. : Медиум, 1995. 323 с.
Краснопёров А.Ю., Гончаров М.Д., Соколова А.В., Бушин Ю.Ю. Влияние делиберации на восприятие и выявление фейковых новостей по политическим вопросам // Вестник Т омского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2024. № 81. С. 239-240.
Кастельс М. Власть коммуникации: учеб. пособие. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2016. 564 с.
Kemp S. Digital 2024: Global Overview Report. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report (дата обращения: 18.02.2025).
Гройс Б. О новом. Опыт экономики культуры. М. : Ад Маргинем Пресс, 2015. 240 с.
Успенский Б.А. Вместо введения. История и семиотика. Восприятие времени как семиотическая проблема // Этюды о русской истории. СПб. : Азбука, 2002. С. 9-76.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров // Семиосфера. СПб. : Искусство СПБ, 2001. С. 150-390.
Талеб Н.Н. Черный лебедь. М. : КоЛибри, 2009. 528 с.
 Communication problems of current political education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2025. № 84. DOI: 10.17223/1998863X/84/22

Communication problems of current political education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2025. № 84. DOI: 10.17223/1998863X/84/22

Download full-text version
Counter downloads: 113