“Collective Biography” of Votive Adolescents at Monasteries in Arkhangelsk Region at the Turn of 19th – 20th Centuries (Study Based on Narratives) | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2025. № 2. DOI: 10.17223/2312461X/48/5

“Collective Biography” of Votive Adolescents at Monasteries in Arkhangelsk Region at the Turn of 19th – 20th Centuries (Study Based on Narratives)

The article presents the experience of historical research into the patterns of collective biography of adolescent votive monks who lived in the monasteries of the Arkhangelsk province at the turn of 19th and 20th centuries. The subject of this study is memories of peasant children. The article concentrates on relationship analysis between monasticism and peasantry. It offers an opportunity to recreate some features of this bygone era and to learn how peasants' worldviews were mirrored in the everyday activities and features of adolescent votive monks. The study is based on narrative documents kept in central and regional archives. The novelty of the study stems from the insufficient information and research on adolescent work in monasteries as a form of interaction between northern monasteries and peasantry. Monastic vows were useful for both sides: peasant children learned to read and write, acquired work skills and were socialized in the working environment; monasteries strengthened ties with peasant communities and created preconditions for replenishing their brotherhood. The author declares no conflict of interests.

Keywords

votive adolescents, collective biography, peasant society, monasteries of Arkhangelsk region

Authors

NameOrganizationE-mail
Kharitonova Yana E.Kenozero National Parkkhyana@rambler.ru
Всего: 1

References

Алексеева Н.В. Обетная практика в православной традиции XVIII - XIX вв.: побудительные причины, формы, нормы поведения (по материалам европейского Севера России) // Гуманитарий: актуальные проблемы гуманитарной науки и образования. 2014. № 4 (28). С. 55-62.
Бернштам Т.А. Русская народная культура Поморья в XIX - начале XX в. Л.: Наука, 1983. 233 с.
Ведерникова Н.М. Соловки в памяти поморов (по материалам экспедиций в Поморье). М.: Институт Наследия, 2014. 320 с.
Волкова Е. Соловецкий монастырь в воспоминаниях паломников и трудников (по материалам историко-этнографических экспедиций СГИАПМЗ) // Соловецкое море. 2010. № 9. С. 99-109.
Воспоминания Григория Яковлевича Ситникова. Начало XX в. // ИРЛИ РАН. Мезенское собрание. № 151.
Григорькин В.А. Новое концептуальное направление исследования культурного наследия // Известия Алтайского государственного университета. 2007. Вып. 4-2. С. 43-45.
Дневник тотемского крестьянина А.А. Замалеева (1902-1922). М., 1995. 273 с.
Из воспоминаний Аристарха Черепанова о Трифоновом монастыре // Сайт Свято-Троицкого Трифоно-Печенгского монастыря. URL: http://trifonluostari.cerkov.ru/2002/07/27/iz-vospominanij-aristarxa-cherepanova-o-trifonovom-monastyre/ (дата обращения: 15.01.2024).
Интервью Т.С. Минаевой с жительницей г. Архангельска О.В. Лебедевой-Королевой от 20.05.2022 [Текст стенограммы] // Частное собрание Т.С. Минаевой.
Карпов И. С. По волнам житейского моря. Воспоминания. 1970-е гг. // ИРЛИ РАН. Красноборское собрание. № 162.
Кондратьева В.Г., Карачун М.И. Дневник экспедиции в Приморский район. 1982 г. // Научный архив ФГБУК «Соловецкий государственный историко-архитектурный и природный музей-заповедник». Ф. 2. Оп. 1. Д. 156.
Кондратьева В.Г., Курганова Л.В. Дневник экспедиции в Приморский район. 1983 г. // Научный архив ФГБУК «Соловецкий государственный историко -архитектурный и природный музей-заповедник». Ф. 2. Оп. 1. Д. 159.
Кошелев Я.П., Балыченко Е.А. Дневник экспедиции на Кольский полуостров. 1981 г. // Научный архив ФГБУК «Соловецкий государственный историко -архитектурный и природный музей-заповедник». Ф. 2. Оп. 1. Д. 145.
Кремлева И.А. Место обета в мировоззрении и повседневной жизни русского народа // Святыни и святость в жизни русского народа: этнографическое исследование. М.: Наука, 2010. С. 241-284.
Кремлева И.А. Мирской обет // Православная жизнь русских крестьян XIX-XX веков: Итоги этнографических исследований. М.: Наука, 2001. С. 229-250.
Лебедева-Королева О.В. Нити времени. Архангельск: Лоция, 2019. 392 с.
Маркелов Г.В., Гречишкина С.С. Карпов И.С. По волнам житейского моря. Воспоминания // Новый мир. 1992. № 1 (801). С. 7-77.
Мужской род. Первое лицо. Единственное число: Дневники Д.И. Лукичева и Д.П. Беспалова. СПб.: Пропповский Центр, 2013. 288 с.
Немирович-Данченко В.И. Соловки. Воспоминания и рассказы из поездки с богомольцами. СПб.: Издание П.П. Сойкина, 1901. 167 с.
Петрова М.С. Просопография как метод исторического исследования // История через личность: Историческая биография сегодня. М.: Кругъ, 2005. С. 641-703.
Плисак М.В. «Дневник крестьянина» как источник по истории мировоззрения сельского жителя (1916 г.) // Псков. Научно-практический, историко-краеведческий журнал. 2008. № 29. С. 125-129.
Пронин А.А. Полифония как принцип наррации в биографическом фильме-портрете // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2015. № 4 (36). С. 180-189.
Рождественская Н.И. Сказы и сказки Беломорья и Пинежья. Архангельск: Архгиз, 1941. 224 с.
Слепцова И.С. «Коллективная биография» сельского социума (по материалам дневников ярославского крестьянина П.В. Бугрова) // Русский север. К 95-летию К.В. Чистова. Вып. 1: Идентичности, память, биографический текст. СПб.: Музей антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера) РАН, 2017. С. 79-96.
Смирнова И.А., Беляева М.Л. Воспоминания обетника Николая Васильевича Макарова // Кириллов. Краеведческий альманах. 2009. Вып. 7. С. 306-333.
Сошина А.А. Соловецкое богомолье // Соловецкий вестник. 1993. № 14 (79). С. 3-4.
Текст дневника П.Т. Ананьина (подготовка публикации В.П. Ершова и И.В. Мельникова) // Кижский вестник. 2013. Вып. 14. С. 17-149.
Федоров П.Ф. Соловки. Кронштадт: Кронштадтский вестник, 1889. 344 с.
Цветкова Л.И., Трошина Т.И. Научный отчет, дневник экспедиции на Летний берег в 1987-1989 гг. // Научный архив ГБУК АО «Архангельский краеведческий музей». Ф. 3. Оп. 3. Д. 574.
Цыварев Е.С. Воспоминания. Начало XX в. // Научный архива ФГБУК «Соловецкий государственный историко-архитектурный и природный музей-заповедник». Ф. 2. Оп. 2. Д. 78.
Цыварев Е.С. Из воспоминаний годовика. 1908-1909 (из воспоминаний Егора Степановича Цыварева, бывшего в Соловецком монастыре годовиком с мая 1908 по июнь 1909 г.) // Соловецкий сборник. 2010. Вып. 6. С. 97-102.
Щипин В. Исповедь грешника // Архангельская старина. 2011. № 1-2. С. 50-57.
Юмашева Ю.Ю. Проблемы просопографии // Информационный бюллетень Ассоциации «История и компьютер». 1994. № 12. URL: http://aiksng.ru/text/bullet/12/45-51.pdf (дата обращения: 21.01.2024).
Olsen H. Den 0stlige pilegrimsvei. Oppbrudd og vandring i russisk-ortodoks tradisjon. Oslo: Verbum, 2000. 231 p.
Paganopoulos M. Land of the Virgin Mary: An ethnography of monastic life on Mount Athos. Doctoral dissertation, Goldsmiths, University of London, 2010.
Rae E. The White Sea peninsula, a journey in Russian Lapland and Karelia. Printed by R. & R. Clark. Edinburgh: John Murrey, Albemarle street, 1881. 425 p.
 “Collective Biography” of Votive Adolescents at Monasteries in Arkhangelsk Region at the Turn of 19th – 20th Centuries (Study Based on Narratives) | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2025. № 2. DOI: 10.17223/2312461X/48/5

“Collective Biography” of Votive Adolescents at Monasteries in Arkhangelsk Region at the Turn of 19th – 20th Centuries (Study Based on Narratives) | Sibirskie Istoricheskie Issledovaniia – Siberian Historical Research. 2025. № 2. DOI: 10.17223/2312461X/48/5

Download full-text version
Counter downloads: 114