Gamification of the tax payment process in Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19988648/70/14

Gamification of the tax payment process in Russia

The gamification of the tax payment process has so far been ignored by domestic researchers and is not properly implemented in the practice of the Russian tax authorities. The aim of the work is to develop options for gamification in the process of paying taxes and fees in the Russian Federation, based on a deep understanding of the process of paying taxes, the content of tax liabilities, and the basic principles of gamification. The article reveals the main points of the gamification of the tax payment process. The combination of behavioral and humanistic approaches to gamification and Herzberg's theory of two factors will allow achieving the greatest efficiency. External incentives (points, discounts) and punishments quickly form the habit of paying taxes on time, and intrinsic motivation through the awareness of benefits for society ensures long-term involvement and loyalty. This will allow the state, represented by the Federal Tax Service of Russia, to effectively solve its problems. A competent use of PBL (points, badges, leaderboards) creates an exciting and motivating environment for taxpayers, contributing to improving their discipline, on the one hand, and achieving the goals of the Federal Tax Service of Russia, on the other. A study of taxpayer players, taking into account the existing approaches to their typology, understanding of their external and internal motivations and the use of the Fogg model, allows implementing an effective system of interaction between participants in the taxation process, ensuring timely payment of taxes and increasing involvement. Comprehension of the specifics of the player-taxpayer path based on the approaches of foreign and domestic founders of the theory and practice of gamification creates a deeply motivating and culturally adapted system of gamification of tax payments, taking into account the interests and needs of various categories of taxpayers. In the article, a sketch is formed in large strokes for the future painstaking drawing of all the details and the creation of a holistic picture of the gamification of the process of paying taxes, and subsequently other tax phenomena. In the implementation of the gamification of tax payments, it is also necessary to correctly distribute game tools for different types of players, to create conditions for the growth of internal motivation, evolution by stages and tracks. Gamification as a constantly operating and developing process requires the work of a team that systematically develops and implements it in practice. In the future, on the basis of a deeper immersion in the problems of specific aspects of taxation and gamification, behavioral psychology and other branches of knowledge, it is possible to introduce game elements into other elements of the domestic tax system. The author declares no conflicts of interests.

Keywords

tax, taxation, payment of taxes, gamification, types of taxpayer players, player path, motivation, engagement

Authors

NameOrganizationE-mail
Vylkova Elena S.Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administrationvylkovaelena@mail.ru
Всего: 1

References

Макарова А. С. Игрофикация маркетинговых коммуникаций как эффективный способ общения с целевыми аудиториями // Молодой ученый. 2012. № 8. С. 122-125.
Вылкова Е.С. Совершенствование игрофикации образовательного процесса в целях развития компетенций выпускников вузов // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2020. № 6. С. 45-50.
Инновационные методы обучения в высшей школе : учебник для дисциплин педагогической направленности / Е.В. Ляпунцова, Ю.М. Белозерова, Е.Н. Августа [и др.]. М. : КноРус, 2024. 528 с.
Гречушникова Т.Ю., Бондаренко Ю.С., Спирина Е.В. Сюжетная игрофикация как средство формирования функциональной грамотности у учащихся при обучении биологии и химии : учебно-методическое пособие. Ульяновск : Ульяновский государственный педагогический университет им. И.Н. Ульянова, 2024. 56 с.
Вылкова Е.С. Метод организации учебно-воспитательного процесса: Вариативное Игровое Решение Трудных Учебно-образовательных Задач (ВИРТУОЗ). CM. : Издательско-полиграфическая ассоциация высших учебных заведений, 2022. 448 с.
Чеботарева И.Н., Пашутина О.С., Лясковец А.В., Махова В.В. Игра и игрофикация: мотивационный потенциал и его использование в обучении студентов-юристов // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика. 2020. Т. 10, № 2. С. 136-149.
Шевцова А.Ю., Муравьева Н.Г. Применение техник игрофикации для повышения профессиональной мотивации студентов // Высшее образование сегодня. 2021. № 4. С. 32-37.
Пономарева С.В., Корюшов Н.В. Игрофикация как средство повышения мотивации и лояльности персонала на производстве // Журнал прикладных исследований. 2022. № 12. С. 101-108.
Иванов Д.Ю. Игрофикация как способ сохранения количества пользователей и увеличения их активности // Решетневские чтения. 2016. Т. 2. С. 206-208.
Ермолаева М.Г., Олейник Ю.П. Игрофикация как условие формирования умения сотрудничать у старших школьников // Человек и образование. 2023. № 2 (75). С. 129136.
Бусель С.В. Игрофикация как дополнительный инструмент индивидуального подхода в обучении // Актуальные проблемы педагогики индивидуальности. Калининград : Балтийский федеральный университет им. Иммануила Канта, 2023. С. 11-18.
Канев М.А. Социальные сети и игрофикация как инструменты достижения целей. Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации до 2020 года по направлению «Образование» // Современное образование: содержание, технологии, качество. 2013. Т. 1. С. 37-39.
Бусель С.В., Рудинский И.Д. Игрофикация как концептуальная основа модернизации образовательной среды // Вестник науки и образования Северо-Запада России. 2023. Т. 9, № 1. С. 101-125.
Бессмертный А.М., Гаенкова И.В. Игрофикация как образовательная парадигма обучения // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 6 (110). С. 15-22.
Гайнуллин Т.Р. Игрофикация как стиль жизни // Вопросы педагогики. 2022. № 7. С. 14-17.
Курганова Е.Б. Игрофикация бренда: возможности и угрозы // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 1.
Букатов В.М. Игрофикация: от меркантильного восторга до концептуального негодования. Третья беседа из цикла о психологии игры, игрового поведения и игровых приёмах обучения // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2024. № 3 (74). С. 89-108.
Novianto Sendi, Gamayanto Indra, Sundjaja Arta, Mailangkay Adele. Smart Tax - The Concept of Gamification, Board Game & Metaverse Inside Tax Profiling To Make Taxpayers Comfortable // Media Jurnal Informatika. 2024. № 16. doi: 10.35194/mji.v16i2.4705.
The Gamification of Income Tax.. or «The Government's Big Game» // By eavave. 2011. April 29. URL: https://play.empire.kred/blog/2011/04/29/the-gamification-of-income-tax-or-the-governments-big-game.
Roman Rackwitz. Tax payment and gamification. URL: https://romanrackwitz.de/en/steuerzahlung-und-gamification/.
Calvo E. Redistribution of tax resources: a cooperative game theory approach // SERIEs. 2021. № 12. Р. 633-686. doi: 10.1007/s13209-021-00253-5.
Sgueo Gianluca. Gamification, Participatory Democracy and Engaged Public(S) (September 29, 2017). University of Vienna «Activation - Self-Management - Overload Political Participation beyond the Post-democratic Turn». URL: https://ssrn.com/abstract=3045361.
Santosh Adsul. Unintended gamification of tax avoidance: Are our tax policies promoting criminal behavior? // Simplifying Digital Commerce. 10.07.2017. URL: https://www.linkedin.com/pulse/unintended-gamification-tax-avoidance-our-policies-promot-ing-adsul/.
Yu-kai Chou. The Taiwanese Government has gamified Tax Collection since 1951! URL: https://yukaichou.com/gamification-study/taiwanese-government-gamified-tax-collection-1951/.
ZubairSiddiq. How Can Tax Gamification Help Government Collect Better Revenue? September 27. 2021. URL:https://mycred.me/blog/tax-gamification-collect-better-revenue/.
Suvrajit Sarkar. Gamification of Tax Collection. URL: https://www.linkedin.com/pulse/gamification-tax-collection-suvrajit-sarkar/.
Налоговые реформы. Теория и практика / под ред. И.А. Майбурова, Ю.Б. Иванова. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2015. 462 с.
Цепилова Е.С. Исследование сущности и экономико-правовой природы дефиниции «налоговое обязательство» // Экономика, статистика, информатика. Вестник УМО. 2014. № 3. С. 101-105.
Попов М.В., Ермакова Е.А. Финансовые риски государства: сущность, особенности, классификация, способы управления // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2014. № 2 (51). С. 96-100.
Цепилова Е.С. Применение процессного подхода в управлении налоговыми обязательствами хозяйствующего субъекта // ФЭС: финансы, экономика, стратегия. 2014. № 3. С. 52-57.
Цепилова Е.С., Будкина Е.С. Эволюция налоговой политики государства в условиях развития клиентоцентричности налоговых органов (на примере НДС) // ЭНП. 2023. Т. 16, № 2. С. 119-127.
Пугачев А.А. Совершенствование налогового администрирования как элемент развития налогового потенциала региона // Социальные и гуманитарные знания. 2015. Т. 1, № 3 (3). С. 180-189.
Покровская Н. В. Налоговые условия для бизнеса в странах с формирующимся рынком // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2019. № 46. С. 215-228.
Березина Е.В., Баландина А.С., Беломытцева О.С. Налоговый мониторинг как способ цифровизации налогового администрирования в Российской Федерации // Налоги и налогообложение. 2020. № 2. С. 18-39.
Bartle R. Designing Virtual Worlds. New Riders. 1 edition. 2003. 768 p.
Chou Y.-K. Actionable Gamification - Beyond Points, Badges, and Leaderboards, Octalysis Media, 2015. 502 p.
Marczewski A. Even Ninja Monkeys Like to Play: Gamification, Game Thinking and Motivational Design, Create Space Independent Publishing Platform. 1 edition. 2015. 220 p.
Вербах К., Хантер Д. Вовлекай и властвуй. Игровое мышление на службе бизнеса. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2015. 224 с.
Werbach K. Gamification on Coursera, 2012. URL: https://www.coursera.org/learn/gamification.
Нефедьев И., Бронникова М. Игрофикация в бизнесе и в жизни: преврати рутину в игру. М. : АСТ, 2019. 490 с.
Байер Ю.П., Васильева В.А., Ветренко И.А. Игровое моделирование политического пространства: анализ зарубежной литературы // Управленческое консультирование. 2021. № 9. С. 89-111.
Вылкова Е.С. Игрофикация учебно-воспитательного процесса вузов // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2023. № 4. С. 37-45.
Маслоу А.Х. Мотивация и личность. СПб. : Питер, 2016. 400 с.
Дымшаков М.А. Двухфакторная модель мотивации Фредерика Герцберга как основа анализа мотивационных процессов в инновационных проектах // Новое слово в науке и практике: гипотезы и апробация результатов исследований. 2016. № 24-2. С. 8690.
Fogg B.J. Behavior Model for User Design. URL: http://captology.stanford.edu/re-sources/paper-behavior-model- for-user-design.html.
Кэмпбелл Дж. Тысячеликий герой. СПб. : Питер, 2021. 331 с.
Чиксентмихайи М. Поток: Психология оптимального переживания. М. : Альпина Диджитал, 2011. 464 с.
 Gamification of the tax payment process in Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19988648/70/14

Gamification of the tax payment process in Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Ekonomika – Tomsk State University Journal of Economics. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19988648/70/14

Download full-text version
Counter downloads: 186