Potential of dialogization discourse markers of the media text in mass media | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 15. DOI: 10.17223/26188422/15/5

Potential of dialogization discourse markers of the media text in mass media

The article studies the potential of dialogization discourse markers, which are used as means of speech influence aimed at shifting the public opinion and evaluation of certain facts and events, in journalistic discourse. Based on contextual and discursive-modus analysis of microcontexts containing discourse markers of dialo-gization, the authors determine the potential of the media text in terms of modifying the vectors and dominant evaluation of information guides. The term “dialogization of speech” is defined, and its difference from the term “dialogical character of speech” is discussed. The authors relate the degree of impact of dialogization markers in the institutional journalistic discourse to the level of actual, modal or interpretative significance of particular pertinences in the general blended space of the relevance of the utterance in the target social group. The cognitive load of dialogization discourse markers is associated with the impact on the cognitive background of the recipient in order to change the nature of the interpretation of the information message, involving the recipient in a single cognitive-communicative space with the author of the media text. Interactive discursive markers not only realize the functions of dis-cursivization of individual text fragments, but also create a single topically, emotionally and interpretatively unified narrative. Contextually emerging discursivization contributes to accentuation of the initial vector of evaluation of the described event in a hybrid form of discursive practice, which ultimately leads to an increase in the suggestive potential of an utterance and the generalized sense of a publicistic text. Cognitive and functional parameters (discursive function, illocutive potential, cognitive potential) are established for the following discursive means of dialogization of a journalistic text: (1) the use of colloquial lexical units; (2) the use of lexical repetition; 3) the use of citation; 4) the use of “we”-forms; 5) the introduction of questions into the narration. Cases of intentional use of lexical and syntactical repetition, citation, non-usual lexemes are inevitably associated by a potential recipient with socioculturally determined precedent phenomena, which leads to the appearance of additional overtones of persuasion of the information-perceiving social group in the form of an appeal to collective opinion, if a statement by one of the leaders of public opinion is given, or a precedent statement with an allusive verbalizer ipse dixit. The scientific novelty of the research is seen in the theoretical and methodological justification of the potential of the linguopragmatic means of speech influence in modern news media that can be used to form the public opinion. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 2

Keywords

media discourse, discourse marker, dialogization, speech influence, mass media

Authors

NameOrganizationE-mail
Kamensky Mikhail V.North-Caucasus Federal Universitymkamenskii@ncfu.ru
Bredikhin Sergey N.North-Caucasus Federal Universitysbredikhin@ncfu.ru
Shibkova Oksana S.North-Caucasus Federal Universityoshibkova@ncfu.ru
Marchenko Tatiana V.North-Caucasus Federal Universitytmarchenko@ncfu.ru
Всего: 4

References

Кройчик Л. Е. Диалоговые ресурсы публицистики // Вопросы теории и практики журналистики. 2015. Т. 4, № 2. С. 139-148. doi: 10/17150/2308-6203.2015.4(2). 139-148.
Бредихин С. Н., Шибкова О. С., Гусаренко С. В. Когнитивный блендинг как основа создания релевантности высказывания // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2023. № 4. С. 118-128.
Александрова И. Б., Славкин В. В. Диалогичность как категориальная характеристика речи современного общества // Медиаскоп. 2015. № 4. С. 43-44.
Леденев Ю. И. Избранные труды по языкознанию. Ставрополь: Изд-во СГУ, 2007. 456 с.
Леденев Ю. И. Неполнозначные слова в русском языке: учеб. пособие к спецкурсу. Ставрополь: Изд-во СГПИ, 1988. 87 с.
Schiffnn D. Discourse Markers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. 364 p.
Blakemore D. Understanding utterances. Oxford: Blackwell, 1992. 191 p.
Fraser B. An approach to discourse markers // Journal of Pragmatics. 1990. № 14. P. 383-395.
Redeker G. Linguistic markers of discourse structure // Linguistics. 1991. № 29. P. 1139-1172.
Кобозева И. М. Полисемия дискурсивных слов и попытка ее разрешения в контексте предложения (на примере слова вот) // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии; Диалог'2007. М., 2007. С. 250-255.
Правикова Л. В. Дискурсные маркеры: современное состояние проблемы // Вестник ПГЛУ. 2000. № 4. С. 22-34.
Правикова Л. В. Современная теория дискурса: когнитивно-фреймовый и аргументативный подходы. Пятигорск: ПГЛУ, 2004. 300 с.
Каменский М. В. Дискурсные маркеры: когнитивно-дискурсивный подход. Ставрополь: СКФУ, 2013. 176 с.
Каменский М. В. Когнитивно-функциональная модель дискурсных маркеров. Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2014. 186 с.
Кубрякова Е. С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 6-18.
Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 с.
Зиновьев И. В. Диалогизм М. М. Бахтина и современная теория журналистики // Известия Уральского федерального университета. 2012. № 2. С. 24-31.
Дускаева Л. Р. Диалогическая природа газетных речевых жанров. Пермь: Изд-во Перм. ун-та, 2004. 176 с.
Dijk T.A. van. Society and Discourse: How Social Contexts Influence Text and Talk. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 298 р.
Денисюк Е. В. Манипулятивное речевое воздействие: коммуникативно-прагматический аспект: автореф. дис.. канд. филол. наук. Екатеринбург, 2004. 22 с.
Никонова Е. А. Тенденции экспрессивизации и диалогизации в газетном стиле (на примере новостного блока англоязычных газет) // Научный диалог. 2020. № 9. С. 128-143.
Хорошилова С. П. Диалогизация процесса речевого воздействия на аудиторию // Международный журнал экспериментального образования. 2010. № 11. С. 131-133.
Бредихин С. Н. Константы интенциальности, субъективности и модальности в герменевтическом понимании смысла // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015. № 3 (44). С. 54-58.
Алешковский Д. П. Почти 40 % опрошенных россиян готовы получать зарплату "в конверте" // ТаСС. 2021. 5 сент. URL: https://tass.ru/obschestvo/12306477.
Кадыров приехал в Ингушетию на разборки с обозвавшим его старейшиной и извинился // Лента.ру. 2018. 20 окт. URL: https://lenta.ru/news/2018/10/20/izvini.
Памфилова назвала явку на выборах президента рекордной в новейшей истории РФ // ТАСС. 2024. 18 марта. URL: https://tass.ru/politika/20269313.
Кузина О. А. Цитирование как средство воздействия в медиадискурсе // Вестник Московской международной академии. 2016. № 1. С. 70-73.
Крылова П. Слова Путина об отношениях Москвы и Варшавы впечатлили поляков: Пора перестать обслуживать интересы Запада // Дни.ру. 2021. 19 мая. URL: https://dni.ru/polit/2021/5/19/478542.html.
Демьянчук А. Действительно ли фиксируются вбросы бюллетеней на выборах президента? // ТАСС. 2024. 16 марта. URL: https://tass.ru/politika/20253375.
Эксперт считает, что техлидерство может стать новой национальной целью России // ТаСс. 2024. 13 марта. URL: https://tass.ru/ekonomika/20222997.
Шахов А. Как найти достойного мужчину // Дни.ру. 2020. 13 апр. URL: https://dni.ru/lifestyle/2020/4/13/447495.html.
В МИД России отреагировали на нападки США за Крым: Извинитесь за Хиросиму? // 33 регион в прямом эфире. 2021. 19 мая. URL: https://33live.ru/novosti/19-05-2021-v-mid-rossii-otreagirovali-na-napadki-ssha-za-krym-izvinites-za-xirosimu.html.
Как надо просить прощения? Как быть, если простить нет сил? Отвечают священник и психолог // ТАСС. 2024. 15 марта. URL: https://tass.ru/obsch-estvo/17097451.
Марченко Т. В., Бредихин С. Н., Лепилкина О. И. Специфика формирования ассоциативного потенциала нового прецедентного феномена и поликодовой объективации в современном британском медиадискурсе // Вестник Калмыцкого университета. 2023. № 3 (59). С. 109-115.
 Potential of dialogization discourse markers of the media text in mass media | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 15. DOI: 10.17223/26188422/15/5

Potential of dialogization discourse markers of the media text in mass media | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 15. DOI: 10.17223/26188422/15/5

Download full-text version
Counter downloads: 131