Typological transformation of a corporate newspaper about science (the practice of Nauka v Sibiri) | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 16. DOI: 10.17223/26188422/16/1

Typological transformation of a corporate newspaper about science (the practice of Nauka v Sibiri)

The article continues the research of corporate media in the structures of the Russian Academy of Sciences. The article aims to analyze the typological model of Nauka v Sibiri [Science in Siberia], a newspaper of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences at the present stage; to describe the communicative practice embodied in this model as one of the most successful in adapting an official departmental edition to radical changes in the media sphere. The empirical basis of the study was the annual set of printed issues of the newspaper and the materials of its online version for 2024, when Nauka v Sibiri rose to the second place in the ranking of the most cited popular scientific media in Russia according to Medialogy. The method of typological analysis of the media, described in the works of Alexander Akopov, Mikhail Shkondin and Lyudmila Resnyanskaya, as well as Harold Lass-well's approach to analyzing the structure of media communication processes, was used for the analysis. During the analysis, the authors come to the conclusion that the experience of Nauka v Sibiri in modern conditions demonstrates a productive transition to a hybrid media model in terms of both the format (print/network media) and the concept (official edition/popular science media). The editorial board's plan to separate the printed and online versions of Nauka v Sibiri by tasks (internal corporate information on paper, interesting popular science content online) has not been fully implemented. However, the balance of the official agenda, science news and popular science content allows Nauka v Sibiri not only to implement all the tasks set by the founder, but also to take its own place in the system of demanded Russian media at the federal level. Maintaining the format of the print edition satisfies the request of a conservatively minded audience, and the electronic edition is intended for a younger and more mobile part of it. All this serves to maintain the authority of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences as a leader in world-class scientific research and an integrator of a huge community of scientists in the Siberian macroregion. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 8

Keywords

corporate press, popular science journalism, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, newspaper Nauka v Sibiri [Science in Siberia], typological model, digital transformations

Authors

NameOrganizationE-mail
Bulgakova Olga V.Tomsk Scientific Center of the Siberian Branch of the Russian Academy of Scienceso.bulgakova@hq.tsc.ru
Kaminskiy Piotr P.Tomsk Scientific Center of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciencesp.kaminskij@hq.tsc.ru
Всего: 2

References

Дженкинс Г. Конвергентная культура. Становление старых и новых медиа / пер. с англ. М.: Рипол классик, 2019. 384 с.
Тепляшина А. Н. Новые медиа & традиционные СМИ: конкуренция как тренд // Вопросы журналистики. 2018. № 3. C. 24-35.
Журналистика и конвергенция: почему и как традиционные СМИ превращаются в мультимедийные / под ред. А. Г. Качкаевой. М., 2010. 200 с.
Бахадиванд Ч. З., Растегари С. Трансформация средств массовой информации в контексте перехода на цифровые технологии // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85). С. 594-595.
Симкачева М. В. Процесс конвергенции СМИ и его влияние на формирование современного медиаполя // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2015. Т.157. С. 118-126.
Абрамова Г. А., Абрамов В. П., Тихонов В. В. Цифровизация и конвергенция как многоуровневый процесс развития современных печатных СМИ // Казанская наука. 2024. № 7. С. 303-305.
Пряникова А. В. Конвергенция медиа: опыт и перспективы развития российских СМИ // Коммуникология: электронный научный журнал. 2022. Т. 7, № 3. С. 8-18.
Филиппов В. Н. Пандемия формирует новую модель медийных каналов коммуникации // Медиа в меняющемся мире: проблемы изучения и преподавания: сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. кафедры журналистики ННГУ им. Н. И. Лобачевского. Н. Новгород: Изд-во ННГУ, 2021. С. 26-34.
Минеев А. Н., Милосердова Е. Е. Исследование и анализ рынка печатных СМИ // Теория и практика общественного развития. 2022. № 3. С. 74-79.
Антонов-Овсеенко А. А., Шитикова. Е. М. Мульмедийность и мультиплатформенность как инструменты расширения аудитории и монетизации контента печатных СМИ на современном этапе // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2022. № 1 (72). С. 119-125.
Плотников В. А., Шамина О. А. Печатные СМИ в цифровой экономике // BENEFICIUM. 2023. № 3 (48). С. 21-27.
Макарова Е. Е. Научно-популярные сайты в системе СМИ: типологические и профильные особенности: автореф. дис. канд. филол. наук. М., 2013. 25 с.
Демченко П. Н., Каптилова Е. Н. Научно-популярные СМИ: актуальные проблемы и возможные пути их решения // Трансформация медиасреды в XXI веке: материалы Международной научно-практической конференции. М.: РГГУ, 2019. С. 200-204.
Ли Бохань. Журнал "Экология и жизнь" как тип сетевого издания // Идеи и новации. 2021. Т. 9, № 3. С. 113-120.
Шинкарева А. П. Корпоративные СМИ (от истоков к перспективам). Иркутск: Изд-во ИГУ, 2014. 245 с.
Булгакова О. В., Каминский П. П. Корпоративное издание как канал коммуникации и средство накопления репутационного капитала научной организации // Вопросы журналистики. 2023. № 13. С. 5-26.
СМИ научно-популярной тематики: I квартал 2024 // Медиалогия. 2024. 26 апр. URL: https://www.mlg.ru/ratings/media/sectoral/13037.
СМИ научно-популярной тематики: III квартал 2024 // Медиалогия. 2024. 14 окт. URL: https://www.mlg.ru/ratings/media/sectoral/13448.
Наука в Сибири: газета Сибирского отделения Российской академии наук (печатная версия). URL: https://www.sbras.info/prrnted/archive.
Наука в Сибири: сетевое издание. URL: https://www.sbras.info.
Акопов А. И. Методика типологического исследования периодических изданий: (На примере специальных журналов). Иркутск, 1985. 95 с.
Типология периодической печати: учеб. пособие для студентов вузов / под ред. М. В. Шкондина, Л. Л. Реснянской. М.: Аспект Пресс, 2009. 236 с.
Визитная карточка СО РАН // Официальный портал Сибирского отделения РАН. URL: https://www.sbras.ru/ru/cmn/general.
Миссия СО РАН // Официальный портал Сибирского отделения РАН. URL: https://www.sbras.ru/ru/mission.
Михайлова В. Первый тайм мы уже отыграли // Наука в Сибири. 2011. № 26-27 (2811-2812). 7 июля. C. 7.
Фурцев. А. "Наука в Сибири" сквозь время // Наука в Сибири. 2021. № 26 (3287). 8 июля. С. 6-7.
 Typological transformation of a corporate newspaper about science (the practice of <i>Nauka v Sibiri</i>) | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 16. DOI: 10.17223/26188422/16/1

Typological transformation of a corporate newspaper about science (the practice of Nauka v Sibiri) | Voprosy zhurnalistiki – Russian Journal of Media Studies. 2024. № 16. DOI: 10.17223/26188422/16/1

Download full-text version
Counter downloads: 83